"Tamna flota" tankera isporučuje rusku naftu po svijetu. "Nisam ovo nikad vidjela"
ZVALI su je "duhom", "sjenom" ili "tamnom flotom” Rusije. Gotovo 500 brodova, od kojih su mnogi stari tankeri s nejasnim vlasništvom i nepoznatim osiguravateljima, moglo bi igrati ključnu ulogu u transportu ruske sirove nafte u Kinu i druge luke u Aziji, a sve zbog ograničenja cijena od strane G7 čiji je cilj spriječiti ruske prihode od nafte u stranoj valuti.
Brodovi često koriste taktike osmišljene kako bi sakrili svoju lokaciju ili podrijetlo sirove nafte koja se prevozi iz ruskih luka, koja se kasnije može rafinirati u Indiji i drugim zemljama, pa čak i ponovno izvoziti u zapadne zemlje koje su sankcionirale Kremlj, piše The Guardian.
"Praznine u AIS-u"
Tajne taktike uključuju "praznine u AIS-u", nastale isključivanjem transpondera sustava za automatsku identifikaciju plovila; transfere s broda na brod u međunarodnim vodama izvan nadzora; promjenu zastave ili mijenjanje države registracije broda; te "složene vlasničke i upravljačke strukture koje se mijenjaju svaki mjesec", iznosi Michelle Wiese Bockmann, viša analitičarka Lloyd's List Intelligencea, koja je opširno izvještavala o ruskoj tamnoj floti.
Neke brodove je nagrizlo vrijeme i smatraju se nesigurnima, kao u slučaju "Pabla", 27 godina starog tankera registriranog u Gabonu koji je pretrpio veliku eksploziju kod Malezije u svibnju. Prema francuskom Le Mondeu, brod je navodno prije prevozio sankcioniranu iransku naftu i vjerojatno je upravo isporučio rusku naftu u kinesku luku prije nego što se dogodila nesreća.
Uloga "tamnih brodova" postat će još važnija
Bockmann procjenjuje da je gotovo 12% svjetskog brodskog tržišta sada "tamno" i sposobno iskoristiti regulatorne praznine.
Uloga tamnih brodova postat će važnija nakon što je vrijednost naftne marke Urals porasla preko granice od 60 dolara po barelu. Ograničenje, uvedeno prošlog prosinca, zabranjuje zapadnim kompanijama prijevoz, servisiranje ili posredovanje tereta ruske sirove nafte u vrijednosti većoj od te cijene.
Tankeri pod grčkom zastavom koje su osigurale velike tvrtke možda su predstavljali 50% posjeta lukama prije zabrane, rekla je Bockmann. Sada čine tek mali dio, vjerojatno zbog straha od ograničenja i zato što je Rusija smanjila izvoz. Očekuje se da će ih zamijeniti plovila koja su manje oprezna u pogledu propisa.
"Tržište oronulih tankera je postalo popularno"
Prijelaz na tamni prijevoz nastajao je mjesecima. "Kada je bilo sasvim očito da dolaze sankcije, tržište rabljenih i oronulih tankera je postalo popularno. Bilo je na stotine transakcija i svi su se pridružili ovoj tamnoj floti i počeli isporučivati rusku naftu", rekao je Bockmann.
Vrijednost 16 ili 17 godina starog tankera srednje veličine "Aframax" udvostručila se u šest mjeseci, rekla je Bockmann, iako većina velikih naftnih kompanija odbija unajmiti tankere starije od 15 godina. Gatik Ship Management, dosad nepoznata tvrtka, potrošila je 1.5 milijardi dolara u otprilike 12 mjeseci na kupnju flote starih brodova koji su trgovali isključivo ruskom naftom i proizvodima.
"Nikad to nisam vidjela"
"Nikad to nisam vidjela, a ovu industriju pratim 25 godina", rekla je Bockmann za The Guardian. Izvješće Financial Timesa pokazalo je da je Gatik vjerojatno povezan s Rosneftom, ruskim naftnim divom. Prošli tjedan Bockmann je izvijestila da su četiri tvrtke nasljednice Gatika registrirane u Turskoj. Tamna flota ukazuje na samo neke poteškoće u održavanju energetskog embarga.
"Postoje regulatorne praznine, rupe i nedostaci koji sprječavaju njegovu primjenu", rekla je Bockmann i dodala:
"Ako je vaš tanker registriran u Panami, vaša paravanska kompanija ima adresu u Liberiji, menadžer vašeg broda je u trgovačkom centru u Indiji, imate slabo plaćenu posadu s Filipina, polaznu luku u Rusiji i istovar Kini te koristite sumnjivu osiguravajuću tvrtku sa sjedištem na Sejšelima. I sve to unatoč međunarodnoj regulativi, unatoč svim pravilima i konvencijama."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati