VIDEO Ovo je golemi labirint tunela Hamasa ispod Gaze
IZRAEL tvrdi da napada dijelove tajnog labirinta tunela koje je ispod Gaze izgradio Hamas, nastavljajući s odmazdom za subotnji prekogranični napad palestinske islamističke militantne skupine.
"Razmišljajte o pojasu Gaze kao o jednom sloju za civile, a zatim drugom sloju za Hamas. Pokušavamo doći do tog drugog sloja koji je izgradio Hamas. Ovo nisu bunkeri za civile u Gazi. To je samo za Hamas i druge teroriste kako bi mogli nastaviti ispaljivati rakete na Izrael, planirati operacije, slati teroriste u Izrael", rekao je glasnogovornik Izraelskih obrambenih snaga (IDF) u četvrtak.
Vrlo je teško procijeniti veličinu mreže koju je Izrael nazvao Gaza Metro, jer se vjeruje da se proteže ispod teritorija koji je dugačak samo 41 km i širok 10 km, piše BBC.
Nakon sukoba 2021. godine IDF je objavio da je uništio više od 100 km tunela u zračnim napadima. Hamas je u međuvremenu ustvrdio da se njegovi tuneli protežu na 500 km i da je samo pet posto pogođeno. Za usporedbu, londonska podzemna željeznica dugačka je 400 km i uglavnom je iznad zemlje.
Izgradnja počela 2005. godine
Izgradnja tunela počela je u Gazi prije nego što je Izrael povukao svoje trupe i naseljenike 2005. godine. Izgradnja je ubrzana nakon što je Hamas preuzeo kontrolu nad Gazom dvije godine kasnije, što je potaknulo Izrael i Egipat da počnu ograničavati kretanje robe i ljudi iz sigurnosnih razloga.
Na svom vrhuncu, gotovo 2500 tunela koji prolaze ispod egipatske granice korišteno je za krijumčarenje komercijalne robe, goriva i oružja Hamasa i drugih militantnih skupina.
Krijumčarenje je postalo manje važno za Gazu nakon 2010. godine, kada je Izrael počeo dopuštati uvoz robe preko svojih prijelaza. Egipat je kasnije zaustavio krijumčarenje tako što je potopio ili uništio tunele. Hamas i druge frakcije također su počele kopati tunele za napad na izraelske snage. Militanti su 2006. iskoristili tunel ispod granice s Izraelom da ubiju dva izraelska vojnika i zarobe trećeg, Gilada Shalita, kojeg su držali zatočenog pet godina.
IDF je 2013. otkrio 1.6 km dugačak i 18 metara dubok tunel obložen betonskim krovom i zidovima koji vodi od Gaze do izraelskog kibuca. Dogodilo se to nakon što su stanovnici čuli čudne zvukove. Sljedeće godine Izrael je naglasio potrebu da se iskorijeni prijetnja od napada militanata koji koriste takve "terorističke tunele" ispod granice i započeo veliku zračnu i kopnenu ofenzivu u Gazi.
IDF je rekao da su njihove snage uništile više od 30 tunela tijekom rata. Ali skupina militanata također je uspjela upotrijebiti jedan tunel za napad u kojem su ubijena četiri izraelska vojnika.
"Prekogranični tuneli uglavnom su rudimentarni, što znači da nemaju gotovo nikakve utvrde. Kopaju se za jednokratnu svrhu - invaziju na izraelski teritorij. Tuneli unutar Gaze su drugačiji jer ih Hamas redovito koristi. Vjerojatno je u njima udobnije. Definitivno su opremljeni za dugotrajnu prisutnost", kaže dr. Daphné Richemond-Barak, stručnjak za podzemno ratovanje koji predaje na Sveučilištu Reichman u Izraelu, te dodaje:
"Tamo se skrivaju vođe, imaju zapovjedno-kontrolne centre, koriste ih za transport i komunikacijske linije. Opremljeni su strujom, rasvjetom i željezničkim tračnicama".
"Kolateralna šteta bit će ogromna"
Ona kaže kako se čini da je Hamas posljednjih godina usavršio vještinu izgradnje tunela i ratovanja, naučivši mnogo promatrajući taktike sirijskih pobunjeničkih boraca u Alepu i džihadističkih militanata iz Islamske države u Mosulu.
Vjeruje se da su tuneli unutar Gaze čak 30 metara ispod površine i imaju ulaze smještene u prizemljima kuća, džamija, škola i drugih javnih zgrada kako bi se militantima omogućilo da izbjegnu lociranje.
Izgradnja mreže koštala je i lokalno stanovništvo. IDF je optužio Hamas da je na tunele potrošio milijune dolara poslanih Gazi kao pomoć, kao i desetke tisuća tona cementa namijenjenog obnovi domova uništenih u prethodnim ratovima.
Moguće je da su Hamasovi militanti koristili prekogranične tunele tijekom napada prošlog vikenda u Izraelu, u kojima je ubijeno najmanje 1300 ljudi, većinom civila, a više od 150 ih je zatočeno. Bilo je izvještaja da je izlaz iz tunela otkriven u blizini kibuca Kfar Aza, gdje su deseci civila masakrirani.
Ako se to potvrdi, znači da je tunel bio izgrađen ispod podzemne betonske barijere načičkane sofisticiranim senzorima za detekciju tunela koje je Izrael instalirao krajem 2021. godine.
Dr. Richemond-Barak kaže da bi to bio šok, ali naglašava da nijedan sustav za otkrivanje tunela nije siguran: "Zato su se tuneli od davnina koristili u ratu, ne postoji način da se to spriječi". Ona također upozorava kako je nerealno da izraelski establišment i opća javnost vjeruju da će IDF-u biti moguće uništiti cijelu Hamasovu mrežu tunela u Gazi, dok se stotine tisuća vojnika okuplja u blizini za moguću kopnenu operaciju.
"Postojat će dijelovi mreže gdje se civili, iz bilo kojeg razloga, neće evakuirati. Neki dijelovi podzemne mreže su nepoznati. A za neke od njih kolateralna šteta bit će prevelika", objasnila je Richemond-Barak.
Uništavanje tunela također će dovesti do značajnog gubitka života - među izraelskim snagama na terenu, palestinskim civilima i taocima, upozorava ona. Više od 1500 Palestinaca u Gazi, od kojih su mnogi civili, već je ubijeno u osvetničkim izraelskim zračnim napadima od subote.
"Ovdje morate osigurati nešto što je nevidljivo"
"Hamas je vrlo dobar u korištenju ljudskih štitova. Jednom kada je udar neizbježan i oni to znaju, stavit će nedužne civile na vrhove zgrada. To je prisililo Izrael da otkaže udare mnogo puta. Hamas je ovu metodu lako mogao upotrijebiti u kontekstu tunela i jednostavno staviti izraelske, američke i druge taoce u njih", kaže dr. Richemond-Barak.
Tijekom sukoba 2021. godine, niz razornih zračnih napada u gradu Gazi srušio je tri stambene zgrade, usmrtivši 42 osobe. IDF je objavio da je gađao podzemne tunele, ali da su se srušili i temelji zgrada. Mreža tunela također će poništiti prednosti koje IDF ima u smislu tehnologije i obavještajnih podataka, povećati poteškoće urbanog ratovanja i predstavljati smrtonosnu prijetnju izraelskim trupama.
"Kao prvo, Hamas je imao dovoljno vremena za miniranje cijele mreže. Mogli bi pustiti vojnike da uđu u mrežu tunela i onda sve dignuti u zrak." Mogli bi oteti vojnike u iznenadnim napadima. Tu su i drugi rizici - ponestane kisika, borba protiv neprijatelja jedan na jedan i spašavanje ranjenih vojnika postaje praktički nemoguće", rekla je izraelska stručnjakinja, te nastavila:
"Čak i ako ne uđete u tunel, osigurati područje za koje sumnjate da bi tuneli mogli pokrivati uvelike se razlikuje od običnog osiguranja područja. Ovdje morate osigurati nešto što je nevidljivo".
Međutim, izraelske snage će imati neke načine za ublažavanje rizika. Prema Colinu Clarkeu, direktoru istraživanja u sigurnosnoj konzultantskoj tvrtki Soufan Group, to bi moglo uključivati slanje dronova i bespilotnih vozila u tunele kako bi ih mapirali i identificirali zamke prije nego što ih vojnici očiste.
Ratni zrakoplovi također mogu ispuštati bombe za "razbijanje bunkera", koje prodiru duboko u zemlju prije nego što detoniraju. Međutim, oni bi predstavljali rizik od kolateralne štete zbog gustog urbanog terena.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati