Profesorica ustavnog prava: Predsjednički izbori sad moraju biti prije parlamentarnih
USTAVNA stručnjakinja i profesorica ustavnog prava Ana Horvat Vuković komentirala je na Facebooku današnju najavu predsjednika Zorana Milanovića da ide na izbore kao premijerski kandidat SDP-ove koalicije. Smatra da se u ovom slučaju radi o neprihvatljivoj instrumentalizaciji Ustava i da Ustavni sud treba reagirati.
"Moguće da ću po ovom pitanju biti u manjini, i to je posve u redu. Moja dužnost je ipak prema Ustavu, ne strahu od neslaganja ili sklonosti nekoj političkoj opciji", kaže na početku Horvat Vuković.
"Nade glasača i stranaka su jedno, ali fragmentacija biračkog tijela drugo"
"Ne, predsjednik Sabora koji će se izabrati na konstituirajućoj sjednici novog Sabora neće moći obavljati dužnost v.d. predsjednika Republike u ovoj partikularnoj situaciji. O tome je nužno što prije dobiti očitovanje Ustavnog suda, koji je pozvan rješavati ovu ustavnu krizu izazvanu neprobavljivim manevrima predsjednika na odlasku, koji je danas iznevjerio svoje ovlasti i podredio državne interese i ovu Republiku svojim ambicijama i sklonosti ka teatralnosti.
Temeljna dužnost (v.d.) predsjednika Republike (bilo - kad bi Milanović sad dao ostavku - Jandrokovića, bilo novoizabranog predsjednika Sabora u novom sazivu) u kontekstu parlamentarnih izbora vezana je uz postupak konstituiranja Sabora (sazivanje na prvu sjednicu), imenovanja mandatara i eventualno raspuštanja Sabora/imenovanja tehničke Vlade odgovorne samo (v.d.) predsjednika Republike (!) u slučaju neuspješnog formiranja nove Vlade.
Ustavni sedes materiae ovdje je čl. 94., koji ga ovlašćuje ne samo da povjerava mandat za sastav Vlade, već i da u slučaju da smatra da nitko ne može dobiti povjerenje većine zastupnika (u praksi: ako nitko u neodređenom broju dana ne prezentira potpise podrške 76 ili više novoizabranih zastupnika) može Sabor raspustiti i bez da ikome taj mandat povjeri (!). Nade glasača i stranaka u slam-dunk pobjede su jedno, ali fragmentacija biračkog tijela, život i mogućnosti razvoja događaja izvan zacrtanog idealnog scenarija iz udžbenika ustavnog prava drugo.
Jedini oslonac i nužna pretpostavka takve predsjedničke ovlasti je njegov izravni izborni legitimitet, tj. činjenica da je on predstavnik naroda sa vulgo dictu 151x jačom biračkom bazom od svakog pojedinog saborskog zastupnika - uključujući predsjednika Sabora.
"Predsjednički izbori se moraju održati prije parlamentarnih"
Bez takvog legitimiteta, čl. 94. jednostavno ne funkcionira i ne može se aktivirati u kriznim situacijama koje mogu nastupiti po provedbi parlamentarnih izbora. To je aksiomatska činjenica naše ustavne arhitekture.
Sve ovo stoji i bez da moramo ulaziti u ustavne teorije oko toga što je uloga i domet predsjednika Sabora nakon njegovog raspuštanja (ako ikakva). Jednostavno nema ustavnog prostora da takav v.d. bude onaj jamac stabilnosti i usklađenog funkcioniranja sustava kakav predsjednik mora biti u interregnumu bez Sabora i/ili nove Vlade.
Sve u svemu, radi se o neprihvatljivoj instrumentalizaciji Ustava koja moralno diskvalificira sve uključene od obavljanja bilo koje političke dužnosti. AKO želimo poštovati Ustav, predsjednički izbori se pod ovim uvjetima moraju održati prije parlamentarnih, što s obzirom na rokove znači da potonji moraju biti pomaknuti sa 17.4. na kasniji datum. Ustavni sud je sad jedino tijelo koje može Ustav zaštititi", piše Horvat Vuković.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati