Milenijalci su rodili generaciju alfa. Jesu li ova djeca već osuđena na propast?
ZUMERI ih se boje. Boomeri ih žele više. Milenijalci će ih nastaviti rađati do kraja ove godine. Rođena otprilike između 2010. i kraja 2024. godine, "generacija alfa" demografska je nasljednica generacije Z. Njezini najstariji članovi još nisu sasvim spremni za quinceañeru, proslavu 15. rođendana djevojaka u latinoameričkim kulturama, dok će njezini najmlađi pripadnici biti začeti u nadolazećim tjednima.
Kada posljednji od njih budu rođeni predstojećeg prosinca, zatvorit će najveću kohortu djece koja je ikada postojala na Zemlji. Već postoji zabrinutost da ova djeca nisu "dobro". Ogromna većina tek treba završiti osnovnu školu, a 20 posto njih još je uvijek u pelenama, pa ipak ih se često naziva "divljima", "nepismenima" i "osuđenima" na YouTube i TikTok - gdje alfe čine veliki i rastući udio korisnika, piše Los Angeles Times.
Okrivite loše roditeljstvo milenijalaca, tehnološke kompanije ili oboje, ali mnogi među onima koji su odgovorni za postavljanje diskursa na internetu slažu se da bismo trebali biti zabrinuti za njih.
"Svi na internetu stvarno se boje generacije alfa", rekla je influencerica generacije Z Rivata Dutta, poznata i kao Riv, čiji je sadržaj popularan među alfama na TikToku. "Svi kažu da je generacija alfa tako čudna."
Alfe su na glasu kao superzlikovci
Unatoč desetljećima pada nataliteta, danas postoje više od dvije milijarde alfa djece diljem svijeta - više od četvrtine stanovništva planeta - od čega je oko šest milijuna samo u Kaliforniji.
Neki aspekti njihove kulture izazivaju žestoku reakciju.
Dječji dekor u "tužnoj bež boji"? To je generacija alfa.
Djeca opsjednuta iPadom i ekranima? Opet alfe.
Tinejdžerice koje trče kroz trgovine s kozmetikom, kupuju proizvode za njegu kože i mažu svoja dječja lica retinolom - alfe, navodno.
Posljednjih mjeseci alfe su se pojavile kao najnoviji TikTok superzlikovci, oznaka koja ih prati u vodećim medijima. Ako su zoomeri nježne snježne pahulje, alfe su suprotnost - horda koja juri za kozmetičkim proizvodima Drunk Elephant.
Ali odakle ova reputacija? I zašto je u porastu baš sada, dok su posljednje alfe još u maternici?
"Danas ima više djece nego ikad prije, i više nego što će ih biti u budućnosti. Dosegnuli smo vrhunac djece", rekao je Mark McCrindle, demograf koji je 2008. osmislio naziv "generacija alfa".
Roditelji milenijalci definirali su generaciju alfa
Alfe su većinom potomci milenijalaca, osoba rođenih između 1981. i 1996., koji su optuženi za uništavanje tako omiljenih američkih ustanova kao što su robne kuće, tržište nekretnina i institucija braka. Sada, tvrde mnogi na internetu, milenijalci uništavaju djetinjstvo sljedećoj generaciji.
"Moram pitati milenijalce zašto su njihova djeca tako grozna i, što je još važnije, zašto misle da je to zabavno", rekla je tiktokerica Alanna Dinh u studenom.
Mnoge obitelji generacije X i generacije Z također imaju alfe u obitelji. Najstariji zoomeri tek su dosegli srednju dob za prvo dijete u SAD-u, dok su najmlađi x-eri još uvijek nekoliko godina daleko od menopauze, ali roditelji milenijalci definirali su generaciju alfa.
Sve počinje "tužnom bež bebom".
Ova agresivna estetika zobene kaše dominira njegom dojenčadi otprilike od sredine generacije alfa, 2017. godine, donoseći pomak od električno zelene do suptilne kadulje. Čak je i Fisher Price ublažio svoju paletu boja kao odgovor na tržišnu potražnju za prigušenijom, manje rodno određenom odjećom, igračkama i opremom.
Za znatiželjne osnovnoškolce YouTube je kao Wikipedia
Kada je riječ o alfa djeci školske dobi, zabrinutost je usmjerena na zloglasno "iPad dijete" - dijete koje ne može sjediti dok jede u restoranu ili se kratko voziti javnim prijevozom a da ne gleda YouTube na tabletu u plastičnoj kutiji.
"Stigma je to što naša djeca nisu stalno ispred ekrana, ali ja vjerojatno jednako često provjeravam svoj mobitel. Sve dok ima dobre ocjene, puštam ga da radi što želi, a većinu vremena on bira iPad", rekao je 39-godišnji Chris Chin, čiji je osmogodišnji sin Kaven YouTube zvijezda s pola milijuna sljedbenika iz generacije alfa.
Gledatelji osnovnoškolske dobi hrle na Kavenov kanal kako bi gledali kako se snalazi u novim igricama na Robloxu, zabavlja se u Disneylandu te otvara igračke iznenađenja - zabavu koju većina promatrača, tinejdžera i odraslih, smatra zbunjujućom, ali bezazlenom.
Drugi aspekti zeitgeista generacije alfa su ekstremniji. Primjer: Skibidi Toilet, nasilna, nejasno skatološka videoserija kratke forme koja je debitirala u veljači 2023. Na tržištu se pojavila s popularnim horor igrama, uključujući Rainbow Friends i Poppy Playtime, koje bi mogle šokirati neke odrasle svojim živopisnim crtanim krvoprolićem.
Pa ipak, ove su kreacije skromne u mainstreamu, s lutkama Huggy-Wuggy s očnjacima koje vise sa štandova uličnih prodavača i u odjelu s igračkama WalMarta.
Za znatiželjnog osnovnoškolca, kažu stručnjaci, YouTube češće radi kao Wikipedia, odgovarajući na pitanja poput - gdje se nalazi najstarije stablo na Zemlji? Kako pobijediti Shy Guya na četvrtoj razini igre Paper Mario? Od čega nastaje sekret iz nosa?
"Za dijete koje možda nema pristup satovima umjetnosti, imamo kreatora koji radi upravo to", rekla je Amanda Klecker iz pocket.watch, koji predstavlja blockbuster kreatore za djecu kao što su Ryan's World i Art for Kids Hub. "Pokazat će vam stvarno super ilustraciju, a tata i kći će je analizirati zajedno kako bi dijete koje gleda moglo naučiti crtati."
Djeca sve više određuju što će njihove obitelji kupovati i gdje će ljetovati
Drugi, uključujući influencera generacije Z Duttu, složili su se s tom procjenom: "Kad se družim s djecom, imaju toliko energije i tako su dobro informirani. Imaju sve ove informacije na dohvat ruke."
Ta informacija pretvara se u utjecaj na zaposlene i relativno popustljive roditelje milenijalce: djeca sada sve više određuju što će njihove obitelji kupovati, gdje će ljetovati, pa čak i što će gledati na televiziji, pokazuju studije.
"Naša su djeca danas tako inteligentna", rekla je Anges Hsu iz Hello Wonderful. Njen šestogodišnjak pročitao je stotine digitalnih knjiga, unatoč tome što je odrastao u domu punom fizičkih knjiga. "Ovo će biti jedna od najpametnijih generacija."
Ali nisu svi tako optimistični.
"Pretvorili smo ovu djecu u neuspješnu generaciju"
Nepismenost je među najčešćim i osuđujućim kritikama koje se upućuju na račun generacije alfa na internetu. To empirijski vrijedi i za demografsku skupinu čija je srednja dob 6.5 godina.
U Kaliforniji se očekuje da djeca počnu čitati oko prosinca tijekom prvog razreda, što znači da bi većina njih trebala biti pismena do Nove godine. Ipak, tisuće se i dalje muče, zbog čega je čitanje jedan od najoštrijih podsjetnika na pandemiju koji bi većina tinejdžera i odraslih radije preskočila.
"Alfe su djeca koja su najteže pogođena kada je u pitanju čitanje", rekla je Shervaughnna Anderson-Byrd, direktorica kalifornijskog Projekta čitanja i književnosti. "Samo 43% naših učenika u Kaliforniji je na odgovarajućoj razini."
Današnji prosječni učenik četvrtog razreda LA Unified proveo je pola vrtića i cijeli prvi razred kod kuće, učeći osnove čitanja na Chromebooku. Do trenutka kada se taj isti učenik vratio u učionicu kao učenik drugog razreda u kolovozu 2021. godine, praktički je došao do kraja formalne nastave fonacije.
"Zato imamo toliko učenika trećeg razreda čiji su rezultati na prošlogodišnjim državnim ispitima bili katastrofalni. Pretvorili smo ovu djecu u neuspješnu generaciju", rekla je Anderson-Byrd.
Čitanje je bitno za obrazovanje od kraja osnovne škole nadalje. Ipak, čak ni učitelji engleskog jezika nisu obučeni za poučavanje fonacije i drugih vještina nakon početnih razreda. To znači da su učenici četvrtog razreda, koji su bili u zaostatku kada je pandemija izbila 2020., i dalje funkcionalno nepismeni u osmom razredu.
"Učitelji se žale da imaju četrnaestogodišnjake koji ne znaju čitati", rekla je Anderson-Byrd.
Učitelji zbog nedostatka čitalačkih vještina napuštaju profesiju
Te pritužbe ponavljaju se na TikToku i Redditu, gdje učitelji navode nedostatak vještina čitanja kao jedan od razloga zašto napuštaju profesiju.
"Djeca ne znaju čitati i izvan su kontrole u školi zbog toga", napisao je jedan učitelj u objavi u veljači na podredditu r/Teachers pod naslovom: "Oni ne znaju čitati. Ne želim ovo više raditi."
Lokalni knjižničari imaju nešto bolji stav, napominjući da su posudbe knjiga još uvijek u padu zbog pandemije, ali digitalne posudbe popularnih serija, kao što su Dogman, Diary of a Wimpy Kid i Desmond Cole Ghost Patrol, i dalje su stabilne.
"E-knjige i audio knjige idu kao kolači", rekla je Grisel Oquendo, selektorica dječje beletristike za sustav knjižnica u širem području Los Angelesa.
Mlađe alfe također će vjerojatno imati koristi od nacionalnog pomaka od uravnotežene pismenosti prema znanosti čitanja koja se temelji na fonaciji, što bi uskoro moglo postati obvezno prema kalifornijskom zakonu.
No za stariju polovicu generacije, taj potez možda dolazi prekasno.
"Čujemo da se ljudi žale kako alfama nedostaje empatije. To se uči kroz književnost. Mnogo se krivnje svaljuje na te klince, ali odrasli određuju narativ", kaže Anderson-Byrd.
Sve ovo govori manje o eri nego o dobu
Posljednjih šest mjeseci svjedočimo porastu najnovijeg stereotipa generacije alfa: Sephora tween. Ove 12-godišnjakinje, opsjednute serumima, snimljene su kako haraju kozmetičkim trgovinama - uništavaju uzorke, teroriziraju odrasle kupce i gomilaju skupe proizvode formulirane za zrelu kožu.
>> Trend Sephora Kids stigao je u Hrvatsku. Djelatnica parfumerije: Ne možemo im ništa
Stručnjaci kažu da nije slučajnost što se poplava negativnih predviđanja o generaciji alfa pojavila baš kad su najstariji ulazili u pubertet, što je razvojni vrhunac neukusnog ponašanja i lošeg ukusa. Tvrde da divljanje po odjelima za njegu kože u Sephori ili omamljujuće gledanje Skibidi WC-a govori manje o eri nego o dobu.
"Fenomen Sephore, to je bezvremenska karakteristika starenja. Govorimo o djeci koja još uvijek razvijaju svoje socijalne vještine i ponašanje. Djeca koja rade nered na testerima šminke u skladu su sa svojom životnom fazom", rekao je demograf McCrindle.
"Generacija alfa prirodno je nerazumna"
Influencerica Dutta složila se: "To su faze. Želiš biti cool kad imaš 10 godina."
Ipak, ona misli da će alfe ostati čudne.
"Definitivno vidim da dolazi još puno više kaosa. Generacija alfa prirodno je nerazumna", rekla je Dutta.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati