Evo kako su HDZ-ovci nabavili one fejk vijetnamske lajkove (i koliko su ih platili)
U OVOJ predizbornoj kampanji dogodio se presedan - prvi put su u Hrvatskoj u fokus došli internetski botovi.
Botovi - lažni profili na društvenim mrežama, plaćeni da podržavaju ili pljuju neku političku opciju - u susjedstvu i svijetu već su ukorijenjena pojava. Prema popisima koji su procurili prošle godine, srpski predsjednik Aleksandar Vučić uspio je okupiti oko sebe pravu malu vojsku. Unatoč masovnim brisanjima takozvani sendvičari još uvijek u komentarima hvale svaku Vučićevu objavu.
Sada se fenomen proširio i na Hrvatsku. Organizacija Gong je ispod HDZ-ovih objava detektirala velik broj lažnih profila koji pišu hvalospjeve i ponavljaju Plenkovićeve fraze. Nakon tog otkrića neki profili promijenili su imena.
"Nakon što smo ga razotkrili kao HDZ-ovog bota, Jerko Jere Kotarac postao je Danijela Vrabelj. Isto tako smo utvrdili da Tino Topić Top nastavlja egzistirati kao Suzana Modrić, Tomo Toky Marinković se preobrazio u Darija Marića, Tomislav Tomo Raos se preimenovao u Tomislava Radoša, Ante Matić je postao Mate Anić, dok je stranica Hrvatski Sokol prekrštena u Sinovi ravnice'', naveli su iz Gonga.
Od 30 profila koje su promatrali, više od pola ih je doživjelo krizu identiteta i pojavilo se pod novim imenom i profilnom fotografijom.
Nakon toga je stvar postala još bizarnija: HDZ-ovu objavu o stranačkom skupu masovno su počeli lajkati Vijetnamci. Nedugo nakon toga su s pojačanjem iz Tajlanda i Indije napali Gordana Marasa, a na kraju počeli lajkati objave SDP-a i Možemo.
Te dvije stranke optužile su HDZ da im šalje botove kako bi ispalo da ih svi koriste. Ali što se uopće dogodilo, kako "zaposliti" botove i koliko oni koštaju?
Ako izuzmemo prilično slabu šansu da su Vijetnamci jako zainteresirani za skup HDZ-a, lajkove je trebalo negdje nabaviti. To nije bilo teško - jednostavnim pretraživanjem "buy Facebook likes" Google izbacuje oko 368 milijuna rezultata. Odnosno, više od tri i pol populacije Vijetnama.
Cijena
Klikom na prvu ponuđenu stranicu vidi se da botovi nisu ni pretjerano skupi - za samo sedam dolara može se dobiti 500 lajkova. Ako ste nešto ambiciozniji i želite 5000 lajkova, dobit ćete popust i platiti to 52 i pol dolara. Druga stranica nudi cijele pakete - za malo manje od 19 dolara može se kupiti 100 lajkova na objavi, isto toliko na stranici, a i dobiti 200 dodatnih pratitelja. Ako je u pitanju video, mogu mu se umjetno napumpati pregledi te tako stvoriti iluziju da je popularan.
Ono što su HDZ-ovci propustili napraviti jest odabrati paket za Hrvatsku. Većina stranica za kupovinu lažnih lajkova i komentara nudi različite pakete za različite države - time bi postigli da HDZ-u objavu lajka Đuro Horvat, a Marasa napadne Pero Perić, umjesto da prvo radi Phan Văn Trường, a drugo อนันตชัย โตสานนท์.
S komentarima je situacija malo kompliciranija jer, ako botovi napišu nešto na bengalskom ili svahiliju, nitko živ neće razumjeti što su željeli reći. Ipak, i za to postoji rješenje - cijeli niz stranica nudi komentare koji se mogu prilagoditi potrebama kupaca. Vjerojatno se upravo to dogodilo nesretnom Marasu.
Na većim tržištima prilagođavanje se ne zaustavlja samo na sadržaju komentara, nego se može birati i tko će ih pisati. Želite da vam komentare pišu specifično žene, muškarci ili crnci? Nema problema! Naravno, takvi detalji i koštaju nešto više. Ipak, cijene su uglavnom stabilne - za deset komentara u prosjeku treba platiti između tri i šest dolara.
U cijeloj priči je zanimljivo to da nijedna od vodećih stranica ne nudi pakete za naše govorno područje. Uglavnom se za ostavljanje komentara nude profili iz siromašnih azijskih i afričkih zemalja, a nadoplatiti se može za imena iz većih država kao što su Francuska, Španjolska ili SAD. Profile za europsko i američko područje vjerojatno još uvijek rade ljudi iz Azije i Afrike, ali su ciljana tržišta dovoljno velika da im se isplati proučiti jezik i imena za njih. Hrvatske u toj priči nema.
To znači da Tomo Toky Marinković i Tino Topić Top, detektirani kao lažni profili na HDZ-ovoj stranici, ne dolaze iz Indije ili Konga. Za prljavi posao manipulacije javnog mnijenja angažirani su domaći ljudi, zasad s nepoznatim motivima i/ili novčanom naknadom za svoj rad. Naručeni Vijetnamci su na scenu došli tek kasnije, a s obzirom na sramotu koju su prouzročili, vjerojatno ih više nećemo vidjeti.
Nažalost, HDZ nije usamljen u korištenju botova i lažnih profila. Prema istraživanju kompanije za statistiku Similarweb, 2022. je na Twitteru (današnjem X-u) 5% korisnika bilo kompjuterski generirano, ali tih 5% je stvaralo preko 20% monetiziranog sadržaja na toj platformi. Najviša procjena bila je da nevjerojatnih 29% sadržaja uopće nisu napravili stvarni ljudi.
2019. uklonjeno više od tri milijarde lažnih profila samo na Facebooku
Botovi se uključuju u različite kampanje manipulacije korisnicima, a primjera je sve više. Prije osam godina svijetom je odjeknuo slučaj botova koji su pokušali utjecati na američke predsjedničke izbore. Predstavnici Twittera tada su u Kongresu SAD-a tvrdili da su otkrili preko 36 tisuća ruskih profila koji su objavljivali materijale o američkim izborima. Iste godine uklonili su preko 50 tisuća profila.
Sljedeće godine na referendumu za nezavisnost Katalonije američka Nacionalna akademija znanosti (PNAS) uočila je značajnu aktivnost botova. Oni su pravili sadržaj kojim su se blatili separatisti, a prema procjenama su takvi profili činili čak trećinu sudionika u raspravi.
Na Facebooku, gdje trenutno traju botovski ratovi političkih stranaka, situacija nije ništa bolja - 2019. je ta mreža uklonila preko tri milijarde (!) lažnih profila. Unatoč svim naporima vijetnamske HDZ-ovce nisu uspjeli iskorijeniti.
Na Instagramu se procjene lažnih profila kreću oko 10%, a na TikToku oko 15% - svugdje je slično. Budući da lažni profili obično generiraju puno aktivnosti, postotak onoga što su botovi stvorili vjerojatno je nešto veći. Uostalom, svi smo se barem jednom u životu susreli sa nigerijskim princom i sličnim pojavama u inboxu.
Dakle, botovi nisu ništa novo ni neobično - ovo je samo prvi razvikani slučaj njihovog dolaska na naše prostore. Unatoč tome, neke stvari ostaju iste: sve što je na društvenim mrežama, a pogotovo ono što objavi HDZ, treba uzeti s debelom rezervom.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati