Hrvati potrošili 31.6 milijardi eura online. Jesu li njihove transakcije sigurne?
Sadržaj nastao u suradnji s: Mastercard Hrvatska
ONLINE KUPNJA postala je sastavni dio svakodnevice Hrvata, s trendovima koji ne pokazuju znakove usporavanja. Dostupne brojke upućuju na snažan rast digitalnih transakcija i kupnje na internetu.
U 2023. godini izvršeno je više od 703 milijuna kartičnih transakcija ukupne vrijednosti 31.6 milijardi eura, što predstavlja porast od 13.3 posto u odnosu na prethodnu godinu. Internetska kupnja porasla je 29 posto po broju transakcija, pokazalo je izvješće HNB-a iz rujna 2024.
Što pokreće rast popularnosti online kupnje?
Da su promjene sve vidljivije u online sferi i našim navikama, potvrdila je i Tina Mirčeta, direktorica proizvoda i rješenja za kibernetičku sigurnost za jugoistočnu Europu u Mastercardu. Rast online kupnje rezultat je nekoliko faktora, tvrdi. Potrošači sve više cijene praktičnu kupnju iz vlastitog doma, brzu pretragu proizvoda, usporedbu cijena i mogućnost povrata.
"Čak 47 posto ispitanika kupuje online barem jednom mjesečno, a njih 35 posto jednom do dva puta u tri mjeseca. Devet posto to čini svaki tjedan", ukazala je Mirčeta na trendove porasta online kupnje koji se temelje na recentnom Mastercardovom istraživanju MasterIndex. Istraživanje je provedeno na više od 1000 ispitanika u Hrvatskoj.
S druge strane, u padu je broj korisnika koji ne koriste kartice za online kupnju, a predviđa se da će taj broj nastaviti padati.
Sigurnost kao imperativ korisnika
S porastom online kupnje sve je važnija zaštita korisničkih podataka. Prema navodima MUP-a, u Hrvatskoj je lani šteta samo od kibernetičkih napada iznosila 10.5 milijuna eura. Na globalnoj razini, u prosjeku se svakih 39 sekundi dogodi jedan hakerski napad na podatke.
Kako bi dodatno zaštitile potrošače, financijske institucije poput Mastercarda uvode napredna sigurnosna rješenja za svoje korisnike. Ona su u EU-u usklađena s Europskom Direktivom o uslugama plaćanja (poznate kao PSD2) kako bi se povećala zaštita transakcija tijekom online kupnje.
Jedan od ključnih zahtjeva regulative je primjena snažne autentifikacije korisnika koja osigurava provjeru identiteta na više razina. To znači da korisnik mora potvrditi svoj identitet kombinacijom dva od tri elementa - nečega što korisnik zna, poput npr. lozinke, nečega što posjeduje, npr. mobilnog uređaja i nečega što jest, poput otiska prsta ili skena lica. Mastercard je integrirao ove standarde kroz svoje rješenje Mastercard Identity Check, koje olakšava provjeru identiteta.
"Naša tehnologija podržava korisnike tijekom online transakcija omogućujući im da koriste biometrijske podatke za potvrdu identiteta, što povećava sigurnost i ubrzava proces plaćanja", naglašava Tina Mirčeta.
Dodaje da Mastercard Identity Check eliminira potrebu za odlaskom u poslovnicu ili pozivanjem službe za podršku, pa tako i korisnici mogu brže obaviti kupnju na svom pametnom telefonu.
"Biometrijska autentifikacija, poput otiska prsta ili prepoznavanja lica, postala je ključna za sigurnu online kupnju", pojašnjava Mirčeta. Ovakva tehnologija pruža korisnicima jednostavan način da se provjeri njihov identitet, smanjujući rizik od prevara.
Tokenizacija: Dodatni štit u digitalnom dobu
Osim biometrije, Mastercard nudi još jedno snažno rješenje za sigurnost digitalne kupnje - tokenizaciju. Tokenizacija pretvara 16-znamenkasti broj kartice u drugi broj koji je pohranjen na uređaju, tako da se stvarni podaci o kartici nikada ne dijele kada se dodirne beskontaktna kartica ili telefon u trgovini, izvrši plaćanja u aplikaciji ili na internetu.
"Čak i u slučaju presretanja podataka, hakeri ne mogu iskoristiti token izvan specifičnog konteksta u kojem je token kreiran", pojašnjava Mirčeta. Ova tehnologija je pouzdana i daje veću slobodu korištenja različitih uređaja, a to uključuje pametne telefone i satove.
Token koji korisnik generira ne može se koristiti izvan okruženja u kojemu je kreiran, i stvarni podaci o kartici nikada nisu otkriveni trgovcu. Na taj način, čak i u slučaju sigurnosnog incidenta, osjetljivi podaci ostaju zaštićeni. Ovakvi sustavi osiguravaju mir potrošačima jer mogu bezbrižno koristiti bankovne kartice na različitim uređajima.
Navike potrošača i popularne kategorije kupnje
Istraživanje MasterIndexa dodatno otkriva i kupovne trendove Hrvata. Najpopularnija kategorija su odjeća, obuća i modni dodaci. Elektronika, poput mobitela i televizora, druga je najčešća kategorija, dok se često kupuju i kozmetički proizvodi, ulaznice za događanja te kućanski aparati.
Mladi do 29 godina preferiraju odjeću i obuću, dok starije generacije između 30 i 49 godina više investiraju u elektroniku, namještaj i sportsku opremu, pokazuju podaci.
Kako bi mjere za zaštitu korisnika u budućnosti bile što efikasnije, od ključne je važnosti i educirati građane, potvrdio je Mastercard. Uz partnerstvo s relevantnim institucijama, ovi koraci spadaju u okosnicu buduće Mastercardove strategije koja ima jasan cilj, a to je stvoriti sigurnije digitalno okruženje.
"Mastercard kontinuirano educira korisnike putem kampanja koje naglašavaju važnost sigurnosnih mjera i rješenja poput Mastercardovog Identity Checka i tokenizacije. Kroz suradnju s bankama, trgovcima i pružateljima usluga potičemo online kupnju te osiguravamo da su korisnici svjesni sigurnosnih prednosti koje im stoje na raspolaganju", zaključuje Tina Mirčeta.
Sponzorirani sadržaj donose Index i Mastercard prema najvišim profesionalnim standardima.
bi Vas mogao zanimati
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti