Kalmeta zbog nesreće smijenio Upravu HŽ Infrastrukture, novi direktor - Branimir Jerneić
Tekst: Dragan Miljuš/I.M./A.B.
Foto: Duje Klarić, Siniša Russo, Mario Todorić, Joško Ponoš, Paun Paunović, Vojko Bašić/Cropix
NAKON prvih uhićenja u slučaju teške željezničke nesreće koja se 24. srpnja dogodila u mjestu Rudine, između kolodvora Labin Dalmatinski i Kaštel Stari, došlo je i do prvih smjena u Hrvatskim željeznicama. Prema neslužbenim informacijama iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, novi predsjednik Infrastrukture HŽ-a bit će 32-godišnji Branimir Jerneić, državni tajnik za željeznički promet u tom Ministarstvu.
Magistrirao je na Fakultetu prometnih znanosti na Sveučilištu u Zagrebu, gdje je diplomirao željeznički smjer, a ondje je upisao doktorat. Na istom je fakultetu bio asistent od 2002. do 2004. godine, nakon čega se zapošljava u Ministarstvu. Član je HDZ-a od 1995. godine. Bio je predsjednik Mladeži HDZ-a u rodnom Zaboku od 1998. do 2002. godine, a do 2004. godine je bio član Nacionalnog predsjedništva mladeži HDZ-a.
Podsjetimo, dok stručnjaci strahuju da bi mogli nestati neki od ključnih dokaza koji bi mogli rasvijetliti tragediju, ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta danas je u dogovoru s predsjednicom Vlade Jadrankom Kosor, donio odluku o smjeni svih članova Uprave poduzeća HŽ Infrastruktura. Smijenio je predsjednika Uprave Mijata Kurtušića te članova Uprave Stjepana Bestijanića i Bože Cerovečkog.
Istodobno je Kalmeta naložio da se i na nižim razinama u tome poduzeću suspendiraju ili smjene osobe koje su na bilo koji način odgovorne za izazivanje teške željezničke nesreće s tragičnim posljedicama u Rudinama kod Kaštela. Predsjednik Uprave HŽ Holdinga Zoran Popovec, čiju su smjenu tražili iz Sindikata strojovođa Hrvatske, a kojeg je navodno želio smijeniti i sam Kalmeta, ostao je na svom položaju.
Osam uhićenih
Podsjetimo, jučer je uhićeno osam osoba - tri iz tvrtke Intrade čiji su djelatnici premazivali tračnice spornim retardantom i pet iz HŽ-a, među kojima je i Ivan Medak, direktor poslova ekologije i zaštite u HŽ Infrastrukturi. Među uhićenima su i šef Intradea Ivan Tomašković te njegov tast Jozo Bazina, zatim Drago Rogulj, šef područnog odjela u Splitu za zaštitu od požara HŽ Infrastrukture i ispostave splitskog tima za ekologiju, te još jedna osoba u sustavu vatrogastva HŽ-a, a neslužbeno se doznaje da je to Branko Tišljar, koji je izradio prskalicu kojom je tretirana pruga.
Prvotnu informaciju kako je među uhićenima i Tihomir Grgec, šef nabave, sam Grgec je demantirao telefonski, rekavši kako je on "u Zagrebu i nije razgovarao s policijom niti je među uhićenima".
Još je u subotu izdat nalog za pljenidbu dokumentacije vezane uz postupak javne nabave. Uzorci retardanta poslani su na analizu u Centar za kriminalistička vještačenja Ivan Vučetić, a policija češlja poslovanje HŽ-a. Pod istragom se nalazi i zagrebačka tvrtka Intrade, koja je nabavila dugotrajni tekući retardant i čiji su ga djelatnici razmazali po tračnicama prije umjesto nakon prolaska nagibnog vlaka. Tvrtka je, inače, registrirana za proizvodnju i distribuciju hrane i proizvoda za kućne ljubimce, aditiva za stoku i putnih torbi, a bave se uvozom i zastupanjem stranih poduzeća.
Umjesto pružnog vozila retardant je trebao nanositi kemijski vlak
Tijekom dosadašnje istrage nesreće utvrđen je čitav niz propusta. Jedan od njih je i taj što se za nanošenje retardanta, kao i inače, trebao koristiti kemijski vlak, a ne pružno vozilo, s kojeg se tekućina raspršivala i po šinama na koje sredstvo nije smjelo doći.
Sporan je i sastav sredstva - ispod bijelog premaza je pronađena nepoznata materija nalik smoli. Podsjetimo, Index je jučer objavio kako kontejner s retardantom TG-300, koji je stigao u Kaštel Sućurac, nije imao plombu Carine RH, već američkog proizvođača s Floride, pa se postavlja pitanje kako je onda retardant uopće atestiran i kako je tvrtka Intrade dobila potrebne certifikate za obavljanje posla dobivenog na javnom natječaju za 785 tisuća kuna. Proizvod je, po svemu sudeći, ilegalno uvezen, a potrebne isprave su, kako se čini, krivotvorene.
Grubišić: Bojim se da dokazi ne nestanu
"Slažem se da sredstvo kojim su prskane tračnice može biti primarni uzrok ili jedan od uzroka izlijetanja nagibnog vlaka u Rudinama. No, moram reći i da do sada nisam upoznat s tim da je neka željeznička nesreća u svijetu prouzročena na ovakav način", rekao je u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju prof. dr. Vatroslav Grubišić, njemački sudski vještak za željezničke nesreće koji već godinama upozorava kako bi moglo doći do tragedije. Podsjetimo, Grubišić je još 2003. godine upozoravao Vladu da ne kupuje nagibne vlakove kanadskog proizvođača Bombardier jer imaju problema s osovinama te da naše pruge nisu prilagođene tim vlakovima pa prijeti opasnost od njihova iskakanja iz tračnica.
"Nužno je ispitati sve ostale parametre, odnosno utvrditi brzinu vlaka, provjeriti cijeli nagibni mehanizam, ležajeve, kotače, osovine, amortizere, zatim temperaturu, prugu, dinamiku iskakanja... Tek nakon toga moći će se utvrditi točan uzrok ili uzroci iskakanja. Nanošenje tekućine moglo je smanjiti trenje i promijeniti uvjete kočenja, kao što, primjerice, može učiniti led na tračnicama, samo što su u takvim slučajevima ljudi pripremljeni na to da su tračnice skliske pa se one posipaju pijeskom, a u ovom slučaju nitko nije očekivao da se neće moći zakočiti. Nužno je prikupiti sve podatke o vlaku i nesreći, a povjerenstvo koje je za to zaduženo mora biti i stručno i neovisno. Bojim se da dokazi ne nestanu jer se u Hrvatskoj i do sada, na žalost, događalo da osnovni dokazi nisu bili dostupni", naveo je Grubišić.
Istraga se nastavlja, HŽ apelira na sve neovlaštene osobe da se ne približavaju mjestu nesreće
"Povjerenstvo za istragu nesreće nagibnog vlaka nastavlja rad na analizi prikupljenog materijala, razgovara sa sudionicima u nesreći i obavlja druge aktivnosti predviđene svojim ovlastima. Sukladno jučerašnjem nalogu predsjednika Istražnog povjerenstva popravljena su oštećenja na dijelu pruge na kojem je to bilo moguće, oprane su tračnice na dužini od 600 metara i nakon što budu prikupljene sve potrebne dozvole obavit će se probne lokomotivske vožnje kako bi se utvrdilo je li pruga spremna za promet. Temeljem nalaza probnih vožnji odlučit će se o daljnjim koracima", izvijestili su iz HŽ-a.
"Molimo sve novinare da se ne približavaju mjestu nesreće i ne ulaze unutar prostora ograđenog trakama jer je istraga još u tijeku, a i prijetnja je njihovoj sigurnosti. Svako neovlašteno kretanje oko mjesta nesreće nadležna redarska služba ima pravo spriječiti", dodaju.
Anonimka u Saboru - "Kriv je Linić"
HDZ-ovac Krunoslav Markovinović podijelio je danas novinarima u Saboru anonimno pismo u kojemu se podsjeća da su nagibni vlakovi kupljeni u vrijeme kada je šef Nadzornog odbora bio Slavko Linić, a predsjednik Uprave Marijan Drempetić. Kazao je da je pismo stiglo iz Hrvatskih željeznica.
Ondje piše kako je izravnom pogodbom s tvrtkom Bombardier kupljeno osam garnitura nagibnih vlakova za ukupno 36,8 milijuna eura. Kupnja tih garnitura, čiji su se nedostaci brzo pokazali, proglašena je službenom tajnom, navodi se u pismu. Navode da je neposredno nakon kupnje primijećeno da je najopasniji nedostatak - otkazivanje tehnike na pojedinim dionicama pruge.
Linić nije komentirao navode o izravnoj nagodbi, nego je kazao da u ovoj anonimci "krivci prvi progovaraju o krivcima".
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati