Otkrivamo još jednu Kosoričinu prevaru: Ina može slobodno dizati cijene goriva više od tri posto
Tekst: I. Ćimić
Foto: Index
ĐURO POPIJAČ, ministar gospodarstva, rada i poduzetništva, prošlog tjedna donio je Pravilnik o utvrđivanju cijene naftnih derivata u potpunoj tajnosti, a njegovo resorno ministarstvo dalo je vrlo malo obrazloženja. Kako otkriva Index, čini se da je pravi razlog tajnovitosti upravo u tome što je Pravilnik pun manjkavosti, a Ini i ostalim distributerima goriva omogućava povećanje cijene veće od 3 posto. I to unatoč tome što je premijerka Kosor slavodobitno objavila kako će se cijene od sada zauzdati ispod tog postotka.
Pravilnik sklon manipulaciji
Da je tomu tako, dokazuje to što su Ina i ostali distributeri prvog dana primjene Pravilnika podigli cijenu loživog ulja na 5,23 kune po litri s dotadašnjih 4,99 kuna, što iznosi povećanje od 4,8 posto! To je puno više od dopuštenog povećanja od 3 posto, a cijena loživog ulja nalazi se u Pravilniku uz benzinska i dizelska goriva! Po prijašnjem Pravilniku iz rujna prošle godine, cijena je mogla skočiti ili pasti za 3,5 posto. Kako je sada moguće 4,8 posto, upitali smo u Ini.
"Ina korigira svoje cijene sukladno važećem Pravilniku o utvrđivanju cijena naftnih derivata. U skladu s tim, 20. travnja Ina je primijenila korekciju maloprodajnih cijena isključivo u okviru dopuštenog postotka promjene. Dopušteni postotak promjene, reguliran navedenim Pravilnikom, obračunava se u odnosu na prijašnju maksimalno dopuštenu razinu maloprodajne cijene", glasi odgovor iz Ine na pitanje kako je moguće da su plavi dizel i loživo ulje poskupjeli više od 3 posto. Prema tom tumačenju, Ina može dizati cijene više od tri posto.
Kako smo se uvjerili, novi Pravilnik zaista omogućuje niz manipulacija i puno je lošiji od onog koji je bivši ministar Damir Polančec donio u rujnu prošle godine. Tako novi Pravilnik dopušta i situaciju kada se čitav Pravilnik ne mora ni koristiti za korekciju cijena.
Najviši, najveći i naviše
"Najveća dopuštena promjena najviše razine maloprodajne cijene pojedinog naftnog derivata na dan obračuna u odnosu na važeću najvišu razinu maloprodajne cijene, bez obzira na primjenu ostalih odredbi ovoga Pravilnika, iznosi naviše ili naniže 3 posto", stoji u članku 10 u kojem se objašnjava što se događa kada u obračunskom razdoblju dođe do povećanja ili smanjenja osnove za obračun bilo kojeg naftnog derivata za više od 2 posto! Članak Pravilnika koji u jednoj rečenici koristi termine "najveći" i dva puta "najviši" te "naviše" teško je probavljiv i za diplomiranog pravnika i kao takav podložan je manipulaciji.
No, tu nikako nije kraj i misterijima oko Pravilnika jer ministar Popijač, a da nije obavijestio javnost o detaljima, promijenio je i osnovnu formulu za obračun prodajne cijene te je ubačena do sada nepostojeća varijabla X4 koja do prije tjedan dana nije postojala.
Odakle sada X4?
Osnova za obračun prodajne cijene izražene u kunama/toni izračunavala se po formuli: OB = X1 × X2 + X3. Prema formuli X1 označava prosječnu srednju cijena naftnih derivata, X2 prosječni srednji tečaj za devize u kn/USD, a X3 je iznos na ime troškova primarnog skladištenja i manipulacije. Od prošlog tjedna, kako smo rekli, Popijač je uveo X4, odnosno plaća se i iznos za financiranje rada Agencije za obvezne zalihe. Formula je, kako smo rekli, promijenjena na sasvim tajan način, da nitko o tome nije bio obaviješten.
"Iznos za financiranje rada HANDE prvi put se uvodi u Pravilniku o utvrđivanju cijena naftnih derivata br. 75/2006 iz srpnja 2006. godine, ali se tada zvao X5, s obzirom na neke druge elemente formule, koji su u međuvremenu ukinuti. Od tada se ta naknada redovito plaća u iznosu koji godišnje utvrđuje Vlada Republike Hrvatske", objasnili su nam u Popijačevu ministarstvu dodajući kako je u novom Pravilniku iznos za financiranje rada HANDE samo prebačen iz jednog dijela formule u drugi.
Nema veze!?
"U konačnom iznosu maloprodajne cijene nije se ništa promijenilo", tvrde u Ministarstvu iako nam nisu objasnili kako to da se plaćanje Agenciji ne spominje ni u Pravilniku s kraja 2008. godine, a ni u rujnu 2009. godine! Iako smo za komentar ili objašnjenje nove formule neformalno pitali niz stručnjaka, nitko od njih nije ni znao da se osnovna formula mijenjala, a kamoli koji bi mogao biti eventualni razlog.
"Kako ranije nigdje nije bilo definirano kamo se u obračunu cijena stavlja X4, INA je isti uvrstila u skupinu s ostalim trošarinama, porezima i sl. i iskazivala u kn/litri. Razlog za njegovo prebacivanje je upravo u propisanom iznosu kn/toni što ga svrstava u osnovicu za obračun koja se izražava u kn/toni te potom prebacuje u kn/litri. Prebacivanje X4 u osnovu za obračun nema utjecaja na konačnu maloprodajnu cijenu", objasnili su nam u Ini.
Blizu rješenja kojem je prošao rok prije mjesec dana
Naravno, tajnovitost oko goriva, a posebice oko Ine ne zaustavlja se na Pravilniku. I naravno, riječ je o poreznom dugu Ine jer naftni gigant nije drugu tranšu duga doznačio 31. ožujka, što je bila obveza potpisanog sporazuma s kraja prošle godine. Jadranka Kosor i ministar financija Ivan Šuker proglasili su dug Ine službenom tajnom.
Iz Ine su danas obavijestili kako i dalje nisu platili porez, ali da su "vrlo blizu konačnog rješenja".
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati