Kontroverzna "Crna kuća": Paljenje vještica, homoseksualci i zdravstveni odgoj ponovno će zatresti Kaptol?
Foto: Marko Todorov/Cropix
SUDEĆI po sinoćnjoj pretpremijernoj izvedbi mjuzikla "Crna kuća" u zagrebačkom Studentskom Centru čini se da rat između Crkve i kazalištaraca neće prestati.
Nakon nedavnog skandaloznog skidanja Gavellinog plakata za predstavu "Fine mrtve djevojke", u mjuziklu "Crna kuća" ide se još dalje. Radnja prati turbulentna događanja na zagrebačkom Kaptolu i Griču u 16. stoljeću, a kontroverznih scena nimalo ne nedostaje: spaljuju se vještice, insinuira na zabranjene ljubavi između svećenika i lokalnih mještanki, a ni ovdje ništa ne može proći bez homoseksualaca, pa je tako jedan od likova feminizirani frizer koji nekoliko puta u mjuziklu zamahne gay zastavom duginih boja. Tijekom spaljivanja na lomači jednoj se vještici javljaju vizije i njene su posljednje riječi kako u budućnosti svi trebaju imati pravo na zdravstveni odgoj.
Crnu su kuću dva mjeseca na svakodnevnim probama uvježbavali mahom mlađi pjevači, izabrani na velikoj audiciji, poput nekadašnjeg člana propalog boy benda Damira Kedže, a tu su i Lana Jerčinović, bivša miss sporta, kao i natjecatelji glazbenih reality showova Antonija Barišić, Miro Tomić, Manuela Svorcan i ostali. Svi oni pod redateljskom palicom svjetski poznatog koreografa i redatelja Igora Barberića postavili su djelo za kojeg mnogi kažu kako ga se ne bi posramile ni vodeće svjetske pozornice, poput one na Broadwayu. Upravo otamo u Hrvatsku je stigao glazbeni ravnatelj Seth Weinstein kako bi polirao glasove i vokalne aranžmane ne bi li "Crna kuća" zasjala punim sjajem i po standardima koji su trenutačno aktualni u svijetu mjuzikla.
Tijekom dvosatnog trajanja iz publike su se neprestano mogle čuti salve smijeha i glasno odobravanje zaraznih glazbenih brojeva. Zanimljivo je kako rasplesane franjevce i opatice, step u tamnicama te paljenje vještica nije došao pogledati nitko iz crkvenih redova. Iako smo tijekom jutra pokušavali doći do nekih osoba povezanih s Kaptolom, nitko nam se od njih nije javljao, dok nam je tajnik Glasa Koncila rekao kako je njegov glavni urednik Ivan Miklenić trenutačno na misi te da ne vjeruje da će komentirati predstavu dok je ne vidi.
"Na mjuziklu smo radili punih godinu dana i slobodno mogu reći da on nije povezan s aktualnom političkom situacijom u državi. Nije nam bila namjera da ikoga provociramo ili vrijeđamo, štoviše, mi smo se kroz mjuzikl šalili na svoj račun, a neke od tema koje se spominju, nismo imali potrebe izbjegavati. Ne bojimo se nikakvih reakcija ili zabrana", rekao nam je producent "Crne kuće" Tadija Kolovrat, a svoje mišljenje o mjuziklu za Index su podijelile i neke od poznatih osoba koje su sinoć bile u SC-u.
Naša glazbena diva Tereza Kesovija naprosto je ostala uzrujana čuvši da se opet lome koplja oko jednog kazališnog komada.
"Sigurna sam da se mjuzikla ne bi posramile ni mnoge svjetske kazališne kuće. Sjajan mladi ansambl, odlična režija i priča ostavili su me bez teksta i bilo bi mi jako žao da sam ovo propustila. Zaista se ne sjećam kad me posljednji put jedna ovakva predstava ostavila bez daha. Žao mi je što kod nas sve što je dobro na neki način mora bit "popljuvano" da bi se samo zataškala nesposobnost vladajućih i činjenica kako ljudi gladuju. Jutros sam pročitala da u Hrvatskoj gladuje sto tisuća ljudi. Sto tisuća! I onda se mi idemo baviti nekakvim scenarijom i što se predstavom htjelo kazati. Ne mogu vjerovati kakav smo mi to narod i koliko je negativne energije u nama. Baš sam sad ogorčena. Evo, i sinoć sam primijetila kako su se neki ljudi tamo došli samo naslikavati. To je žalosno. Prežalosno. Ma da je mjuzikl i bio loš, sto puta bih stala na njegovu stranu. Zna se da je Kaptol bio crkvena, a Grič svjetovna vlast, stoga se neke činjenice u predstavi nisu mogle zanemariti. Ali tu nigdje nema zloće. Bože moj, ti mladi ljudi govore kroz satiru, a njihov nas je humor sve nasmijao do suza. Sve sam ih zagrlila i čestitala na uspješno obavljenom poslu", rekla nam je pjevačica.
"Uživala sam i zabavljala se tijekom cijelog trajanja mjuzikla. Svaki mi je segment dobar – od same ideje, svjetla, režije, kostima... Naravno, velika pohvala ide i svim mladim i talentiranim ljudima koji su uistinu pokazali samo najbolje od sebe. Radi se o jednoj odličnoj predstavi, bajci, koja se bazira na povijesnim činjenicama. Nemojmo sad cjepidlačiti i dizati nepotrebnu buku oko zdravstvenog odgoja i sličnih stvari. Dosta o tome. Zaista to više ne mogu slušati", kaže naša renomirana glumica Ksenija Pajić, a slično mišljenje dijeli i pjevač Luka Nižetić. "Sigurno je da će se "Crna kuća" nekome svidjeti, a nekome neće. To je uvijek tako. There's no business like showbusiness. Provokacije je uvijek bilo, zašto ne bi bilo i sad? Predstavu sam gledao kao jednu cjelinu, ne obazirući se previše na neka scenaristička rješenja, i ono što je najvažnije jest pozitivna reakcija prepune publike", Lukino je mišljenje o mjuziklu o kojem će se zasigurno još puno pričati.