Muzej u Zagrebu na rubu zatvaranja: Nemamo bogate roditelje pa nikog nije briga za nas
Foto: Press
JEDNA od najposjećenijih zagrebačkih kulturnih institucija bori se za svoj opstanak. Prije dvije godine Grad Zagreb podržao je otvorenje Muzeja automobila Ferdinand Budicki, osiguravši mu prostor u bivšoj tvornici Pluto, no upravo se zbog problema s gradskom upravom muzej našao u poteškoćama. Naime, troškovi režija u tvornici penju se na 16.000 kuna mjesečno, a vodstvu muzeja taj financijski teret je pretežak.
Iako je o problemima tek nedavno progovorio, voditelj Muzeja Valentino Valjak tvrdi da oni traju pola godine, a svoj epilog dobit će na sudu.
"Građani su sami uredili taj muzej, uložili smo vlastitih tri milijuna kuna. Bili smo prvi po posjetima u Noći muzeja, privlačimo turiste koji posjete Hrvatsku, ali ništa nije pomoglo. Dug je narastao na 300.000 kuna, a tu su sad ovrhe i sudovi", ispričao nam je Valjak.
Dodaje da muzej bilježi više od 500 radnih dana, a njegovi se radnici svode na nekoliko volontera od kojih je većina starija od 60 godina.
"Nema nikakve suradnje s gradom, nije je bilo ni oko snimanja dokumentarnog filma, a i sami smo izdali monografiju. Krenuli smo s ceste, nemamo bogate roditelje i zbog toga nismo nikom zanimljivi. Da smo negdje vani bili bismo heroji, tu smo svima nebitni", požalio se Valjak.
Za nezavisnu kulturu samo "sića"
Kroz muzej je prošlo više od 5000 djece, pa se bave i obrazovanjem, tvrdi Valjak i dodaje da se javljaju na natječaje Ministarstva kulture, od kojeg dobiju 30.000 kuna godišnje.
"Muzeji grada Zagreba dobivaju milijune, ali kad ste nezavisna kultura onda možete dobiti samo siću".
Na pitanje planiraju li neke humanitarne akcije za spas muzeja Valjak odgovara:"Građani su već jednom platili uređenje muzeja, ne želimo da dvaput plaćaju. Sudit ćemo se, to će trajati pet godina, a ovi s kojima se sudimo će, kako je krenulo, biti u zatvoru".
Iz Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport tvrde da intenzivno pomažu muzeju.
"Grad Zagreb ne samo da može pomoći nego i, kad su u pitanju programska sredstva, pomaže i pomagat će financiranje rada muzeja, odnosno konkretno udruge Oldtimer kluba Ferdinand Budicki koja se javlja na javne pozive Grada Zagreba za dodjelom sredstava za Muzej automobila Ferdinand Budicki. Konkretno, ured je udruzi Oldtimer klub Ferdinand Budicki tijekom 2014. iz sredstava tehničke kulture (60.000 kuna) te likovne kulture (20.000 kuna), odobrio ukupno 80.000 kuna za realizaciju programa udruge u 2014., a koja se odvija u prostoru Muzeja automobila na lokaciji u Ulici kneza Ljudevita Posavskog 48", tvrde iz nadležnog ureda.
Grad nema praksu plaćati režije
U 2015. udruga se nije javila za sufinanciranje programa javnih potreba u kulturi, ali jest za sufinanciranje programa u tehničkoj kulturi te joj je u okviru Programa javnih potreba u tehničkoj kulturi odobren iznos od 18.000 kn za tri programa edukativno-kreativnih radionica. Opcija preuzimanja troškova režija ne dolazi u obzir.
"Takve prakse dosad nije bilo i Grad Zagreb nije snosio i ne snosi troškove režija za udruge ili ustanove koje nisu u gradskom vlasništvu. Potpisane ugovore potrebno je poštivati i udruga je bila upoznata s obvezama iz ugovora o zakupu poslovnoga prostora u Ulici kneza Ljudevita Posavskog 48 (i to onih što se odnose na troškove zakupa Gradu Zagrebu kao i plaćanja troškova komunalija i održavanja trgovačkom društvu Zagrebačkom holdingu d.o.o.) kojeg joj je na korištenje dodijelio Grad Zagreb. Napominjemo i da je sve ugovore s Gradom Zagrebom sklapala udruga Oldtimer klub Ferdinand Budicki, a ne Muzej automobila Ferdinand Budicki zato što Muzej automobila Ferdinand Budicki, iako nosi naziv muzej, nije registriran kao muzej u skladu sa Zakonom o muzejima" tvrde iz Grada.
Na pitanje je li zatvaranje pojedinih muzeja kontraproduktivno s obzirom na to da je Zagreb u procesu kandidature za europsku prijestolnicu kulture 2020., iz Grada odgovaraju da kandidatura nema izravne veze s prestankom rada muzeja ni udruge u navedenu prostoru.
Svi se slažu oko značaja, ali financije su problem
"Načelno, držimo da je udruga Oldtimer klub Ferdinand Budicki s projektom Muzeja automobila u prostoru koji im je dodijelio Grad Zagreb učinila iznimne napore na obogaćivanju kulturne i turističke ponude grada Zagreba s vrijednim i zanimljivim sadržajima na temu povijesti i razvoja automobilizma, te da je rečeni prostor postao nezaobilazno mjesto ljubitelja automobila i to kako građana grada Zagreba, tako i gostiju koji posjećuju Zagreb", pomirljivo zaključuju iz Gradskog ureda.
Komentar nastale situacije tražili smo i u Ministarstvu kulture.
"U protekle tri godine, Ministarstvo kulture je financiralo programsku aktivnost OTK Ferdinand Budicki u iznosu od 80.000 kuna, od čega 30.000 za program Projekt Budicki u 2015. godini (dovršetak projekta Muzej - Knjiga - Film 2011.-2014.). Financirana je izrada kataloga Muzeja automobila Ferdinand Budicki, Izložba Povijest automobilizma u Hrvatskoj 1898. -1945., Izložba fotografija Legende zagrebačkog auto - moto sporta 1960-1980.g. te navedeni projekt Budicki", pobrojali su iz ministarstva.
Dodaju da su od prve prijave programa udruge na natječaj, prepoznali "kompleksnost inicijative u smislu cjelovite prezentacije povijesti automobilizma u Hrvatskoj odnosno prezentacije stotinjak povijesnih automobila, motora i bicikala, stalnu izložbu fotografija o povijesti automobilizma u Hrvatskoj što je posebice zanimljivo jer su fotografije sakupljene iz privatnih albuma začetnika automobilizma u Hrvatskoj, a neke od njih stare su preko 100 godina (obitelj Budicki, Heinzel itd.) te prezentacija dokumentarnih filmova zagrebačkog prometa iz razdoblja 1989. – 1989."
O značaju muzeja očito se neće raspravljati na sudu, jer su oko njega sve strane složne. Problem je što su svi složni i oko toga da nezavisna kultura ne dobiva jednaka sredstva kao ona gradska i državna.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati