Veliki hitovi i veliki plagijatori: Tko je pokrao koga?
Foto: AFP
STARA izreka kaže: "imitacija je najiskreniji oblik laskanja". Može li se isto reći i za plagiranje pjesama?
Plagijatorstvo nije nešto čime se bave isključivo netalentirani izvođači, jer su neki od najpopularnijih glazbenika modernog vremena uhvaćeni u očitim krađama od redovito starijih kolega. Priče o Vanilli Iceu koji je semplirao Queen bez dopuštenja odavno su znane, isto kao i plagijatorske sklonosti Led Zeppelina i Georgea Harrisona. Mnogo je hitova koji nam zvuče kao da smo ih već prije čuli, stoga provjerimo neke internacionalne glazbene krađe koje su nam prošle "ispod radara".
Bobby McFerrin "Don't Worry Be Happy" – 4 Non Blondes "What's Up?"
McFerrin je imao opušteni hit "Don't Worry Be Happy" još 1988., a 4 Non Blondes '93. imali su svoj jedini hit "What's Up?" (često znana i kao "What's Going On?") i premda pripadaju drukčijim žanrovima, imaju istu temeljnu strukturu stihova, kao i osnovne melodije, isključujući refren.
Jedan od poznatijih slučajeva plagiranja su ova dva hita osamdesetih. Huey Lewis And The News su glazbena "maskota" Back To The Future filmova, kojima su podarili nekoliko hitova, ali Ray Parker Jr. ih je okrao sa svojom temom za Ghostbusterse. Danas oba video spota možete često uhvatiti na VH1-u i njegovim sestrinskim kanalima, ali "Ghostbusters" ostaje profitabilniji singl, bez obzira na plagiranje.
Iggy Pop "Lust For Life" – Jet Are "You Gonna Be My Girl?"
Ovo je toliko očiti slučaj krađe riffa i glavne melodije da bi mogao stajati kao primjer u rječnicima i enciklopedijama, uz pojam "plagijat". "Lust For Life" žilavog rock djedice Iggy Popa postala je himna filma Trainspotting koji je obilježio devedesete (iako je pjesma bila hit i '77., kad je originalno objavljena), dok je australski bend Jet snimio "Are You Gonna Be My Girl?" 2003., nakon čega su par godina uživali veliku popularnost zahvaljujući ovom singlu.
Ali, ako istražujemo malo dublje, vidimo da je Iggy Pop za "Lust For Life" uzeo dobar dio strukture pjesme "You Can't Hurry Love" (1966.) grupe The Supremes, koju je Phil Collins obradio 1983.
Free "All Right Now" – Steve Miller Band "Rock N' Me" (You Keep Rocking Me Baby)
"All Right Now" i "Rock N' Me" spadaju otprilike pod isti žanr i isti period dominacije hard rocka na top listama, iako Steve Miller Band puno kasnije zalaze u komercijalnije vode. Ova dva rock singla imaju sreću da se razlikuju u melodiji refrena, tako da plagijatorstvo nije ekstremno. Free su svoju pjesmu snimili 1970., Steve Miller Band svoju šest godina kasnije, a po objavi singla, Miller je izjavio kako je uvodni riff na "Rock N' Me" zapravo posveta pjesmi "All Right Now".
Možda su Hall And Oates na isti način napravili posvetu Stevie Wonderu i njegovoj pjesmi "Part Time Lover" sa bas melodijom na svojem hitu "Maneater".
Malcolm McLaren "Deep in Vogue" – Madonna "Vogue"
Prva asocijacija na ime Malcolma McLarena jest "bio je menadžer Sex Pistolsa". Međutim, McLaren je bio i menadžer New York Dollsa i mnogih drugih izvođača, a zaslužan je i za širenje hip-hopa u Veliku Britaniju. Godine 1989., McLaren je izdao svoj četvrti album, "Waltz Darling", na kojem se nalazi plesni singl "Deep in Vogue". Godinu dana kasnije, Madonna izdaje skoro pa identični singl "Vogue".
Objašnjenje: Madonna je upoznala "vogue" stil plesanja u klubu Sound Factory u New Yorku, gdje je to bio trend i navodno je snimila svoj singl inspirirana samo tim klubom, bez da je poslušala McLarenovu pjesmu. Navodno.
Madonna "Express Yourself" - Lady Gaga "Born This Way"
Kad smo već kod Madonne, i ona je sama bila okradena, ali u njenom slučaju, kradljivac je bila Lady Gaga. Mnogi su to već samo primijetili – pjesma "Born This Way" zvuči prilično slično Madonninoj "Express Yourself" - posebno kada pričamo o refrenu. Gagin je uzor Madonna, ali izgleda da je previše "inspirirana" opusom stare pop dive. "Born This Way" u melodiji skriva još jedan stariji hit, koji nema veze sa plesnim podijem ili Madonnom, a to je "Lay Your Hands On Me" Bon Jovija.
Ace of Base "Don't Turn Around" – Lady Gaga "Alejandro"
Da, Lady Gaga ne prestaje s Madonnom, dapače, to joj je drugi javno zabilježeni plagijat. Prvi je bio "Alejandro" koji izgleda kao remix "Don't Turn Around" grupe Ace of Base, jednog od najvećih hitova 1993. godine. Realno gledajući, Lady Gaga ne posuđuje samo glazbu, posuđuje čak i svoj takozvani originalni stil jer osim Madonne, Gaga je uzimala vizualni identitet kraljice bizarnosti Grace Jones, Annie Lennox i Cyndi Lauper.
J.J. Fad "Supersonic" – Fergie "Fergalicious"
Tri reperice koje su nastupale pod imenom J.J. Fad imale su veliki uspjeh 1987. godine sa singlom "Supersonic". Danas ta pjesma možda i zvuči zastarjelo, ali i dalje postoji "old school" kvaliteta u minimalnom elektronskom beatu koji vuče na Afriku Bambaatu.
Fergie, vodeća žena Black Eyed Peasa, na solo albumu izbacila je singl "Fergalicious" koji zvuči kao obrada "Supersonic", a ne neka posve drukčija pjesma. Ništa čudno, Black Eyed Peas nikad nisu bili poznati po originalnosti.
Chuck Berry "Sweet Little Sixteen" – Beach Boys "Surfin' USA"
Gitaristički majstor Chuck Berry izdao je "Sweet Little Sixteen" 1958. godine, a Beach Boys su svoj hit snimili šest godina kasnije "Surfin' USA" ima istu strukturu, melodiju, ritam, čak i raspored slogova u tekstu kao "Sweet Little Sixteen". Te dvije pjesme su toliko slične da je jedina bitna razlika tema jer Beach Boys naravno pričaju o surfanju.
Ovaj plagijat nije prošao neopaženo i nakon što je Berry podigao tužbu, osim Brian Wilsona iz Beach Boysa, kao autor "Surfin USA" stoji potpisan i Chuck Berry. Nešto slično napravili su The Offspring sa pjesmom "Why Don't You Get A Job?" koja jako vuče na "Ob-La-Di, Ob-La-Da" Beatlesa.
Manu Dibango "Soul Makossa" – Michael Jackson "Wanna Be Startin' Something"
"Soul Makossa" i "Wanna Be Startin' Something" imaju nekih deset godina razlike između sebe, ali glazbene razlike nema puno. Jackson je svoj hit snimio '83., Dibango svoj jedanaest godina ranije, a kako tada copyright zakoni nisu bili strogo definirani, Jackson je jednostavno uzeo "Soul Makkossu", bez pitanja, a čak je i otpjevušio dio “Mamma see mama saw mama koosa” identično kao u Dibangovom hitu.
Zašto je to bitno? Zato jer je Dibango imao preko osamdeset godina kada je tužio Jacksona za krađu pjesme – i pobijedio.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati