Fejk fotografiju "vojnika s majkom" sigurno ste vidjeli na Fejsu. Nije jedina
NA DRUŠTVENIM mrežama već se tjednima širi naizgled dirljiva fotografija - u lijevom dijelu je majka koja drži dva mala dječaka, a u desnom isti ti ljudi 70 godina kasnije.
Mnogima je već na prvi pogled bilo jasno da se radi o običnoj gluposti generiranoj uz pomoć umjetne inteligencije. Krenimo od nepravilnosti na fotkama - ni žene ni djeca pedesetih nisu se oblačili kao osobe na slici, a desna beba ima abnormalno dug palac. I godine su potpuno krive - da su svi izgledali tako 1954., pola stoljeća kasnije bi sinovi imali preko 70 godina, a majka vjerojatno već bila odavno pokojna.
Zašto bi itko objavio takvo nešto?
Ipak, to nije spriječilo naivniji dio Facebook populacije da povjeruje u ono što vidi. U jednoj od self-help grupa koja broji preko 780 tisuća članova, ljudi u komentarima jednostavno i masovno pišu "Amen". Dakle, slika je došla do ciljane publike - uglavnom penzionera i ostalih koje je internet zatekao nespremne. AI slike su nova prijatna kafica!
Nameće se pitanje: zašto bi itko u AI programima generirao takve nebuloze? Lažne fotke vojnika i vjerskih likova posebno su popularne i gotovo im je nemoguće ući u trag kad se jednom prošire. Nažalost, pozadina dirljive slike koju vam je tetka forwardirala često je mračnija nego što se čini, i iza nje stoje lova i politika (iza slike, ne tetke).
Zarada od lažnih fotki
Prvi i najčešći motiv stvaranja AI slika je takozvani engagement farming: netko generira lažnu fotografiju koja će kod ljudi pobuditi emocije, korisnici onda lajkaju, dijele i komentiraju, a administratori stranice kasnije istu mogu prodati ili na nju postavljati reklame. Ova pojava postala je posebno izražena na Facebooku u zadnjih nekoliko godina jer je ta društvena mreža uglavnom postala okupljalište starijih i manje informatički spretnih ljudi.
Na kraju je sretna i sama platforma jer više reakcija i njoj donosi dobit. Zbog toga je politika uklanjanja ovakvog evidentnog bulšita uglavnom prilično ležerna, a napretkom umjetne inteligencije količina se samo povećava.
Vojska je "in"
Prije nekoliko mjeseci tako je postala viralna još jedna vojna fotografija - ona navodne veteranke američke vojske u invalidskim kolicima. U opisu je inspirativan citat s hrpom tipfelera i pravopisnih grešaka, a u hashtagovima su se zatekle potpuno nevezane slavne osobe kao Jennifer Lopez i Megan Fox - naravno, kako bi algoritam lakše "zakačio" objavu.
Rezultat? Preko 60 tisuća reakcija, 5 tisuća komentara (od čega puno oduševljenih) i 2.6 tisuća dijeljenja. Stranica je aktivna do danas i dijeli slične gluposti.
"Moje objave privlače kršćanske sljedbenike"
Međutim, ponekad AI fotografije nisu samo pokušaj zabave ili lake zarade - mogu se koristiti i kao organizirane akcije za ili protiv nekog političara. Prije nekoliko mjeseci internetom su se poput požara proširile "fotografije" američkog predsjednika Donalda Trumpa kako pozira s crncima.
Naravno, bile su umjetno generirane - neke su napravljene kao satira, neke kao oblik propagande od strane pristaša, ali sve su postale viralne tek kad su ih korisnici društvenih mreža shvatili ozbiljno. "Moje objave privukle su tisuće prekrasnih dobrodušnih kršćanskih sljedbenika", poručio je račun koji je podijelio fotografije nakon što je BBC počeo istraživati cijelu stvar.
Ruski agenti i Hillary Clinton kao vrag
Kako je tada prenio Christianity Today, agenti iz Sankt-Petersburga napravili su ukupno 470 stranica naziva Army of Jesus i slično. Počeli su praviti i dijeliti prilično urnebesne memove u kojima Isus obara ruke s Hillary Clinton, ali i one u kojima se Hillary već preobrazila u vraga.
Pridružili su se i Makedonci
Lažne vijesti i grupe na Fejsu tada su dolazile i iz bliske nam Makedonije - Mirko Ceselkovski, samoproglašeni ekspert za društvene mreže, poveo je za sobom vojsku ljudi koje nije briga za politiku, ali su na loše fotošopiranim memovima i lažnim vijestima jednostavno odlučili zaraditi. Ne znamo koliko je sve ovo pomoglo Trumpu, ali činjenica je da je i tada pobijedio na izborima.
Sve u svemu, ako od nekoga dobijete blesavu umjetno generiranu fotografiju, teško ćete znati što točno stoji iza nje - ali najvjerojatnije ništa dobro. Zbog toga je bolje ne dijeliti je dalje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati