Generacija Z sve više želi raditi blue-collar poslove. O čemu se tu radi?

DOK SU STARIJE generacije uvijek isticale da treba imati završen fakultet i zatim dobiti posao na neodređeno, pripadnici generacije Z imaju drukčiju viziju uspjeha. Iako su odrasli u digitalnom dobu, oni se ne vide u uredu "9-5", već u blue-collar poslovima, piše Forbes.
Što su blue-collar poslovi?
Blue-collar (plavi ovratnici) workers naziv su za radnike u fizičkim i tehničkim zanimanjima kao što su građevinarstvo, strojarstvo, vodoinstalaterstvo... Blue-collar radnici svoje vještine stječu kroz zanatsku školu ili praksu, dok white-collar radnici uglavnom imaju akademsko obrazovanje.
Prema istraživanju koje je proveo Intelligent.com, otprilike 32% ispitanika generacije Z planira raditi blue-collar posao. Posljednjih godina sve više pripadnika generacije Z odustaje od fakulteta i uredskih poslova te se opredjeljuju za fizička zanimanja. Način na koji ljudi gledaju na posao promijenio se od pandemije, pogotovo među pripadnicima generacije Z.
Zašto generaciju Z privlače blue-collar poslovi?
Maturante srednjih škola uvijek se poticalo da završe fakultet i dobiju diplomu kako bi si osigurali posao iz snova i imaju dobru plaću. Svi su naglašavali važnost visokog obrazovanja - od profesora, roditelja do medija. Fakultetska diploma dugo se smatrala simbolom prestiža, postignuća i ponosa, ali ovaj način razmišljanja se mijenja.
Generacija Z svjesnija je ekonomskih poteškoća. Globalno istraživanje Deloittea pokazalo je da 56% ispitanika generacije Z živi od plaće do plaće, a trećina ih je zabrinuta zbog sve većih troškova života. Stoga se mnogi nakon srednje škole odlučuju na osposobljavanje za neki zanat ili zapošljavanje, što je na kraju jeftinije od studiranja.
Isto tako, mnogi strahuju da će umjetna inteligencija preuzeti poslove, posebice uredske, dok blue-collar zanimanja ostaju otporna na ovu promjenu.
TikTok trend
TikTok i Instagram preplavljeni su videima koji prikazuju svakodnevni rad fizičkih radnika, od automehaničara, građevinara do vodoinstalatera. Posebno su popularni videi žena koje se bave poslovima na kojima su pretežno muški kolege, primjerice u automehaničarskoj radioni.
Hashtag #bluecollarbabe na TikToku broji na tisuće objava.
Koja vrsta službenih poslova privlači generaciju Z?
Privlače ih poslovi koji su financijski isplativi i pružaju stabilnost. Električari su vrlo traženi, kao i vodoinstalateri jer su neophodni za održavanje i izgradnju stambenih i komercijalnih objekata. Ljudima će uvijek trebati vodoinstalateri, što ovu ulogu čini vrlo privlačnom onima koji traže stabilno, dugoročno zaposlenje. Slično je i s tehničarima za grijanje, ventilaciju i klimatizaciju te s automehaničarima.
Koje su prednosti i mane?
Blue-collar poslovi ne zahtijevaju fakultetsku diplomu da bi se osiguralo zaposlenje. To su pozicije temeljene na vještinama koje zahtijevaju strukovno osposobljavanje koje je pristupačnije od tradicionalnih oblika obrazovanja. Natjecanje za razvoj karijere nije tako žestoko unutar obrta. Mnogi počinju raditi nakon prakse i brzo napreduju.
Također, ovakvi poslovi daju bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života u usporedbi s korporativnim poslovima. Ipak, postoje i neke mane. Blue-collar poslovi mogu biti zahtjevni, što može dovesti do zdravstvenih problema. Za one koji žele raditi od kuće, ovakva zanimanja nisu opcija.

bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati