Jesu li razgovori telefonom u avionu neizbježni?
AH TA PRAZNIČKA putovanja - kašnjenja, gužva, buka... A sad zamislite i sljedeći scenarij: glasni razgovori gomile ljudi usred aviona koji leti na visini od 10 kilometara.
Ne brinite, ovaj scenarij još uvijek nije stvarnost. No, uskoro bi mogao postati, a neki tvrde da nas od njega dijeli samo jedna ili dvije godine.
Tehnologija koja podržava pozive tijekom avionskih letova postoji već sada. Skoro svaki avion koji ima Wi-Fi signal u stanju je podržati tehnologiju prenošenja glasa internetom, a nekoliko međunarodnih kompanija već danas nudi uslugu glasovnih poziva na određenim rutama. Ipak, u SAD-u su ovakvi pozivi još uvijek zabranjeni iz četiri razloga: posade aviona, percepcije javnosti, bojazni oko sigurnosti i američkih zakona, piše CNN.
"Čelnici aviokompanija neće ni razmatrati telefonske pozive tijekom leta sve dok ne osjete da postoji velika potražnja kupaca za pružanjem ove usluge", izjavio je Henry Harteveldt, predsjednik ARG, kompanije za analizu putničke industrije iz San Francisca. "Omogućavanje razgovora tijekom letova je kontroverzno. To spada u pitanja koja aviokompanije obično izbjegavaju."
Stav pilota i stjuardesa veoma je važan
Bez ikakve dvojbe, posada aviona je najveća prepreka omogućavanju telefonskih poziva. Većina pilota i stjuardesa smatra da bi nesmetano korištenje telefona tijekom leta stvorilo potpuni kaos, čak i sukobe. Zbog toga, oni se vrlo glasno protive ovakvoj ideji.
Sindikat avionskih posada je veoma jak. I u prošlosti je imao veliki utjecaj na određene odluke koje su se odnosile na putnike. Posljednjih godina borili su se za to da aviokompanije dobiju veću kontrolu nad nesavjesnim putnicima. Osamdesetih godina prošlog stoljeća izborili su se za potpunu zabranu pušenja tijekom leta.
"Na kraju krajeva, naš posao je evakuirati avion za 90 sekundi ili manje. Ako ste putnik na mom letu, bez obzira na to koliko ste dobri u obavljanju više usporednih radnji, nećete moći slijediti moja detaljna uputstva ako ste usredotočeni na svoj telefon", kaže stjuardesa Cassandra Michele Brown.
Putnici koji se zalažu za tišinu
Među samim putnicima mišljenja su podijeljena. Većina je, ipak, suglasna sa stjuardesama, a prema nekim istraživanjima, svega 5% putnika želi u zraku koristiti mobilne telefone.
"Ne želim biti prisiljen slušati tuđe razgovore ako je to moguće izbjeći. Dovoljno je loše kada se nađete u takvoj situaciji u kafiću ili u predvorju hotela. U avionu, na takvoj nadmorskoj visini kada se nemate gdje skloniti, niti išta učiniti, takva situacija bi bila nesnosna", kaže Harteveldt.
Međutim, korisnici poslovne klase imaju nešto mekši stav. Postoje situacije kada bi mogućnost korištenja telefona pozitivno utjecala na posao. Zbog toga se spominje i ideja da se u određenim dijelovima aviona omogući takva usluga za one putnike koji je žele koristiti, dok bi u drugim dijelovima aviona bilo nemoguće telefonirati.
Je li tehnologija sigurna?
Tijekom 1980-ih i 1990-ih, kada su se mobilni telefoni počeli masovnije primjenjivati, upotreba u avionima prošla je prilično nesmetano. Čak i kasnije, telefoniranje je bilo moguće. Recimo, žrtve terorističkog napada iz 2001. godine mogle su nazvati svoje najmilije iz otetih aviona prije nego što su se srušili. Pojava pametnih telefona sve je promijenila. Kako su telefoni postali sve sofisticiraniji, javila se zabrinutost zbog mogućnosti da se preko telefona ometa oprema u pilotskoj kabini, odnosno raznih elektromagnetskih smetnji koje bi mogle utjecati na navigaciju ili komunikacijske sustave leta, kao i instrumente u pilotskoj kabini - što bi moglo dovesti do fatalnih ishoda.
Međutim, stručnjaci iz aviokompanija su kasnije shvatili da se ovaj problem može dogoditi samo s nešto starijim modelima telefona. Noviji telefoni rade na mnogo višim frekvencijama, a noviji avioni dizajnirani su tako da na njih ne utječe elektronika koju putnici donose sa sobom. Ipak, iako postoje tehničke mogućnosti, aviokompanije se još uvijek ne odlučuju na ovaj korak.
Zakonske regulative i prepreke
Iako, tehnički, nije protuzakonito uspostavljanje govornih poziva za vrijeme leta, postoje dva regulatorna ograničenja. Prvo, Federalna komisija za komunikacije (FCC), agencija koja nadgleda telekomunikacijske prijenose podataka, zabranjuje upotrebu dva najčešća mobilna opsega frekvencije. Drugo, odjeljak 403 Zakona FAA za 2018. godinu kaže: „Tajnik za promet donosi propise kojima se zabranjuje govorna komunikacija mobilnim uređajem tijekom leta u redovnom putničkom prometu." Zakon dozvoljava izuzeće članovima posade i pripadnicima policije.
S druge strane, tekstualne poruke su dozvoljene, i već danas mnogi putnici koriste grupne tekstualne servise kao zamjenu za konferencijske pozive. Također, korištenje e-mail usluga je dozvoljeno.
Tko uopće želi telefonirati?
Milenijalci i mlađe generacije sve rjeđe razgovaraju telefonom. Seth Miller s bloga PaxEx.areo predviđa da će regulacijske agencije na kraju ukloniti ograničenja za glasovne pozive tijekom leta, prepuštajući pojedinim aviokompanijama odluku je li to usluga koju žele pružati ili ne. Usprkos tome što postoje tehnički uvjeti, čini se da će još godina proći prije nego što se putnici suoče s eventualnim problemima i neugodnostima koje upotreba mobilnih telefona može donijeti.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati