Vinko Brešan predviđa dobru budućnost SPFF-a: Brojna publika potvrđuje potrebu za festivalima
Tekst: P.R.
Foto: spff.hr
GLAZBENI dokumentarni film plijeni pozornost javnosti produkcijom sve većeg broja zanimljivih naslova o domaćim i svjetskim glazbenim zvijezdama. Novi festival, koji se ovoga ljeta prvi put održava u Starigrad Paklenici, u sedam dana druženja na prekrasnim lokacijama nacionalnog parka publici će pružiti najbolje od glazbenih dokumentarnih filmova.
Sedam dana filmskog užitka usred nacionalnog parka
U sedam dana trajanja Starigrad Paklenica filmskog festivala (SPFF) organizatori planiraju prikazati recentnu domaću i svjetsku produkciju u dvije kategorije, kategoriji cjelovečernjeg glazbenog dokumentarnog filma i kategoriji kratkog glazbenog dokumentarnog filma. Projekcije će biti popraćene i atraktivnim glazbenim programom tijekom cijelog dana, od matineja do koncerata nakon projekcija, i to na različitim lokacijama u samom mjestu.
"U svijetu je produkcija glazbenih dokumentaraca iznimno jaka, nadamo se da će se ovim festivalom takva produkcija pojačati i u Hrvatskoj, a onda i u zemljama koje nas okružuju i koje čine regiju", rekao je Admir Ćulumarević, idejni začetnik i direktor SPFF-a.
"Zanimaju me priče ispričane kroz glazbu"
I na ovom će festivalu biti nagrađeni najbolji o kojima će, uz bosanskog redatelja Pjera Žalicu i hrvatskog glazbenog kritičara Zlatka Galla, odlučivati poznati hrvatski redatelj Vinko Brešan. "Mate me iz nekog razloga molio da sudjelujem u radu festivalskog žirija, ali sam ga ja odmah upozorio da nemam sluha i da me zbog obiteljskih razloga mama kao malog upisala na violinu, a profesor je izdržao sa mnom tri godine te me onda molio da više ne dolazim", rekao je kroz smijeh Brešan.
"S druge strane, ja sam jako vezan uz dokumentarni film. Glazbeno-dokumentarni film je jedna specifična forma i način da se istraži emocija, da se istraži neka istina i da dođemo do neke komunikacije s publikom u okviru te forme. Ono što mene zanima su priče ispričane kroz glazbu", dodao je Brešan.
"Making of" koncerta ili ploče je uvijek zanimljiv"
Nikša Bratoš predsjedat će Umjetničkim vijećem festivala. "U prvom redu ćemo pripaziti što ispunjava estetsku funkciju. Moram reći da nam je svima puno puta bilo žao što nemamo kameru da ovjekovječimo neke spontane i druge fine momente koji su se dogodili tijekom brojnih koncerata i druženja. Iz tog su razloga ovakvi filmovi posebni", smatra Bratoš.
"Kad pogledate neki koncert li poslušate neku ploču, uvijek je zanimljivo vidjeti kako je to sve skupa nastalo. Nadamo se da bi upravo ovaj festival mogao potaknuti kreativne ljude u ovim područjima da počnu više bilježiti takve trenutke", dodao je Bratoš koji će se u radu savjetovati s ostalim članovima Vijeća, Arsenom Dedićem i Brankom Đurićem.
"Paklenica je prirodno stanište filmova, od 'Winnetoua' do partizanskih epopeja"
Prijave filmova još traju, a o sretnicima čija će djela biti prikazana tijekom sedmodnevnog festivala odlučit će selektor Mate Matišić. "Filmovi su zapravo tek počeli stizati pa je još teško reći kako će točno program izgledati. Volio bih da tematika dokumentaraca prikazanih na festivalu bude različita, da se tu nađu ljudi koji su vezani uz glazbu u svim kontekstima. Nadamo se i odzivu mladih autora s prostora bivše Jugoslavije te da se prikaže ne samo oficijelna i poznata glazbena scena već i radovi o glazbi kao pokretaču nekakvih društvenih pokreta, glazbi koja ima sociološko-društveno-politički utjecaj", dodao je Matišić.
"Starigrad Paklenica je prirodno stanište filma. Nakon 2. svjetskog rata, osim 'Winnetoua', na Paklenici su snimljeni još neki naslovi koji su ugostili velika filmska imena, poput Kirka Douglasa, Richarda Burtona i Dennyja de Vita, kao i slavne partizanske epopeje. Općina i turistička zajednica Starigrad te Nacionalni park bili su vrlo srdačni, podržali su ideju i uz njihovu pomoć ćemo svi uživati u posebnom doživljaju kina u tom krasnom okruženju. Svi su oni u ovoj ideji prepoznali mogućnost da kroz glazbeno-dokumentarni film daju ovom festivalu dašak jednog prošlog vremena koje su tamo obilježile velike svjetske zvijezde", rekao je Ćulumarević.
"SPFF je i dio turističke ponude i kulturološki fenomen te smatram da je kao takav potreban"
Vinko Brešan osvrnuo se na relativno velik broj filmskih festivala koji se svake godine održavaju u Hrvatskoj. "U nedjelju je završio prvi hrvatski Festival animiranog filma koji se održavao u kinu Europa. Naravno da se postavlja pitanje treba li još jedan festival ili ne, ali je činjenica da je u dva dana tog festivala bilo nevjerojatno puno ljudi, a mladi su na večernjim projekcijama u osam čak sjedili na podu. Na SPFF možemo gledati i kao na dio turističke ponude, ili kao na jedan kulturološki fenomen. A na to treba li nam ili ne odgovorit će publika ovo ljeto. Mi vjerujemo da je potreban", rekao je Brešan.
Da može snimiti film za glazbeni dokumentarac za festival, bio bi to, kaže, film o nedavnim događajima u Križevcima. "Sada će to zvučati drastično, ali bih sigurno radio film o jednom koncertu u Križevcima koji se trebao održati. To je dokumentarac, govori o društvu, vremenu, o svemu", kaže Brešan.
"Dolazi nova generacija autora koji se moraju izboriti za sebe"
"Dolazi nova generacija autora. Film je surova stvar. Ima mnogo redatelja, malo je novca i svi pokušavaju doći do sredstava. To je neugodan posao u Hrvatskoj, ali je u SAD-u još neugodniji", rekao je Brešan i nadovezao se na skoru dodjelu filmskih nagrada Oscar koja će se održati u toj zemlji.
"U filmskom svijetu je natjecanje upitno. Teško se umjetnička djela natječu među sobom jer je to pitanje ukusa. Sve nagrade, a posebno Oscar, izmišljene su da privuku publiku i da pomognu distribuciji. U tom smislu Oscar fantastično funkcionira danas, kao i nekad. Kao i filmski festivali koji služe kako bi publika vidjela filmove. Film s Bruceom Willisom ne mora na festival, dok se male autorske filmove jednostavno mora prezentirati na festivalima", dodao je Brešan.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati