Golf slavi 45 rođendan. Evo kako se mijenjao kroz povijest
NI NAKON 45 godina i 35 milijuna jedan od najpopularnijih modela u povijesti autoindustrije ne staje, već krči prostor za novu generaciju i drastičan zaokret.
Kad je 1970-ih osmišljen nasljednik legendarne Bube, nitko nije vjerovao da će ponoviti uspjeh, i to još uspješnije. Vjerojatno nije ni Giorgetto Giugiaro, koji je smislio prvu generaciju Golfa i udario temelje dizajna novonastalog kompaktnog bestselera. Volkswagen Golf, kec, jedinica ili jednostavno Golf, sve su bili sinonimi za jedan od najpopularnijih automobila koje su europske ceste vidjele.
Simbol Balkana
Golf je u našoj regiji bio i ostao popularan, poseban, pa u neku ruku i smješten iznad svih ostalih konkurenata. I nebitno je pritom je li to zahvaljujući jakom poslovnim vezama ovdašnjih naroda sa Zapadom ili činjenicom da se model proizvodio u samom srcu bivše države, Golf je ovdje svih ovih desetljeća ostao svojevrsni statusni simbol i mjerilo klase.
Mnogi kažu kako je Golf svojevrsni simbol ovih prostora. Obožavan je poput primjerice Maseratija u Italiji, ali i očita slika što sve karakterizira ove prostore. Opčinjenost Zapadom i Njemačkom možda se najbolje iščitava u tim prvim generacijama Golfa koje su ovdje bile toliko obožavane, ali i koje smo sami bili vični proizvoditi.
Besmrtni bestseler
Kako su godine odmicale, Golf je gradio imidž perfekcionista i iz generacije u generaciju sazrijevao i dobivao sve odaniju publiku, ali i sve jače oponente. No i danas, kad je konkurencija brojna i mnogočemu vjerojatno i bolja, Golf je tražena roba koju teoretski gledano svakih 41 sekundu kupi netko u svijetu. Prosjek je to od nekih 780.000 primjeraka godišnje.
I upravo zbog te naklade, o kojoj ovisi sami Volkswagen, Golf je toliko dobar. Na njemu redovito rade najbolji ljudi i na njemu se (u razvoju) ne štedi, jer to je najvažniji proizvod na kojem kompanija jednostavno mora zaraditi i od njega živjeti.
Kakva je budućnost?
U novom mileniju Volkswagen je pratio ostatak autoindustrije u trendovima, pa je tako odlučio širiti obitelj Golfa. Prva je bila poznata po kabrioletu, druga generacija je imala primjerice terensku izvedbu, treća je dobila karavana, a već u petom izdanju stiže monovolumen, a potom i niz drugih izvedbi. Danas ih je teško pobrojati, a idu od primjerice povišenog Alltrack karavana pa sve do niza sportskih GTI izvedbi.
I usprkos toj raznovrsnosti Golf 7.5, kako ga zovemo od 2016. godine kada je redizajniran, polako gubi dah. Ne jer ga drugi stižu, već jer se autoindustrija drastično mijenja. Golf je tako u Europi i dalje broj 1, ali je primjerice u veljači ove godine prodajom nešto više od 31 tisuće primjeraka zabilježio pad od čak 14%. Istovremeno, svježe meso, maleni T-Roc, bilježi rast od nevjerojatnih 140%.
A u cijelu priču aktivno se uključio sam Volkswagen. Iako je Golfu i dalje namijenjena električna izvedba, odgođeno je lansiranje osmog izdanja, a prednost je dobio I.D. U Volkswagenu svoj prvi električni model već nazivaju novim Golfom.
Kratka povijest modela
VW Golf I
Predstavljen je potkraj ožujka 1974. godine, a prve isporuke krenule su 5. kolovoza iste godine.
U ponudi je bilo nekoliko benzinaca (1.1/50 KS-1.6/74 KS) te dizelaš (1.5/50 KS – 1.6 TD/68 KS) zbog kojeg je i postao toliko slavan. Dvije godine kasnije na scenu dolazi i prvi GTI s 1,6 benzincem ojačanim na 109 KS. Nudio se i kao kabriolet i u limuzinskom izdanju (Jetta).
VW Golf II
Na scenu dolazi 1983. godine i ponavlja uspjeh prethodnika. Iako većih dimenzija, zadržava prepoznatljiv izgled prethodnika, a dostupnost se širi na nove izvedbe. U ovoj generaciji Volkswagen je napravio i neke izlete kao što su Rally Golf od čak 50.000 DEM, terenski Country ili pak električni citySTROMer. Dovoljno je reći da je ponuda motora išla od 1,0 s 45 KS do 1,0 G60 s čak 210 KS.
VW Golf III
Treća generacija stiže 1991. godine, a novost u ponudi je karavanska izvedba. U igri je i kabriolet, a ljubitelji brzine na raspolaganju su imali GTI i VR6 s do 190 KS. Da, bilo je to vrijeme kad je šest cilindara bilo moguće vidjeti u automobilu, i to kompaktnom.
VW Golf IV
1997. godine stiže četvrta generacija, prva koja je mogla mirisati na luksuz. Bar se tako nama činilo, s plavim osvjetljenjem i moćnim TDI motorima ispod poklopca.
Tu su se stvari dodatno zakomplicirale pa je ponuda uz karavana i kabriolet uključivala još jedan set imena Bora, no ono po čemu će ostati upamćen su ipak motori, i to ne samo TDI. Naime, ulaskom u novi milenij Golf je dobio moćnu R32 izvedbu i otvorio novo poglavlje „vrućih“ hatcheva.
VW Golf V
Postavljen na A5 platformu, peti Golf stiže 2003. godine i zadržava se sve do 2009. godine. Ovo je izdanje i danas popularno na našim cestama, a uz limuzinu i karavan prvi put se nudila i monovolumenska Plus izvedba.
Uz GT, GTI i kojekakve posebne edicije Golf je zadržao R32. Međutim, priča za sebe je GTI W12-650 predstavljen 2007. godine na Wörtherseeu. Samo ćemo reći kako je 650 KS snažan motor posuđen iz Bentley Continental GT-a.
VW Golf VI
Šestica je predstavljena 2008. godine, a osim što se okitila titulom Svjetskog auta godine, ova je generacija proširila svoju ponudu na niz dodatnih izvedbi. Uz sada udomaćenu plus izvedbu dobiva i CrossGolf izdanje, a ljubitelji aktivne vožnje na raspolaganju imaju nekoliko opcija, od dizelskih GTD i 4Motion izvedbi, do klasike u obliku GTI-a i R inačice.
VW Golf VII
Još uvijek aktualna sedmica predstavljena je 2012. godine. Postavljena je na MQB platformu, a osim drastičnog poboljšanja u pogledu sigurnosti, „čisti“ paletu motora uvođenjem TSI benzinaca, GTE hibrida i e-Golfa na struju.
Ponuda se širi i na terenski Alltrack, a Plus izvedba postaje SportsVan. Potkraj 2016. godine model je redizajniran i poznat je kao Golf 7.5.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati