VIDEO , FOTO Stojadin danas slavi rođendan
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Foto: Al Jazeera (Fotke ustupljene Al Jazeeri)
NA današnji dan 1971. godine s proizvodnih traka u Kragujevcu sišao je prvi primjerak Zastave 101, modela koji su svi znali pod imenom Stojadin.
S više od milijun proizvedenih primjeraka tijekom 37 godina neprekinute proizvodnje Stojadin spada u red najuspješnijih automobilskih modela Crvene Zastave, ali i jedan od najdugovječnijih modela u regiji. Stojadin je nastao na osnovi licencnog Fiata 128, a donio je na Balkan koncept automobila s poprečno postavljenim motorom i mjenjačem, neovisnim ovjesom i petim vratima. I to četiri godine prije Golfa I.
Stojadin je tijekom nekoliko desetljeća dobivao novu šminku, mijenjao je i ime, a s vremenom su ubačene i nove karoserijske izvedbe. No bez obzira na to jesu li prednji farovi okrugli ili četvrtasti, a plastika prevladava nad kromom, Stojadin je bio i ostao Stojadin, automobil koji je vjerno vozeći vlasnike i njegove obitelji stvorio brojna prijateljstva, a stvara ih i danas, četvrt stoljeća nakon nestanka države u kojoj je nastao. Uostalom, ekspedicija "ZASTAVA 101 - Kragujevac - Kilimandžaro" s pet serijskih automobila uspješno je apsolvirala više od 11.000 km paklene rute kroz surove i opasne predjele Afrike.
Od nešto više od 1,2 milijuna proizvedenih primjeraka mnogo ih je i danas sačuvano i u prometu. Za razliku od još legendarnijeg "fiće“ ovaj je model i danas pristupačan i daleko od mainstreama, pa ga najčešće voze pravi ljubitelji, a nerijetko i oni koji su automobil naslijedili od očeva i djedova. Da, Stojadin dolazi iz vremena kad je automobil bio član obitelji, a ne samo oruđe za prijevoz do odredišta.
Ponosne vlasnike Stojadina, odnosno "keca", okuplja klub "Zastava 101" koji je utemeljio Novica Marković. Ima više od 500 članova, a djeluje paralelno sa "Zastava" fan klubom koji okuplja respektabilnih 11.000 članova.
Brojni su pasionirani obožavatelji Stojadina koji i danas uz neki moderniji automobil u garaži čuvaju barem jedan primjerak. Iz Valpova nam tako dolazi 33-godišnji električar Sebastijan Galičić, u čijoj obitelji je bilo nekoliko Stojadina.
"Ti automobili su kod nas od 1976. godine kada je moj otac kupio novu, narančastu Zastavu 101 Standard koju je vozio do 1989. godine i prešao njom 350.000 kilometara. Te godine kupio je drugu, također novu, Zastavu 101 Skala koju smo vozili do 2010. godine i još je kod nas", govori ponosni vlasnik za Al Jazeeru.
Iz Skoplja dolazi Senih koji ljubav prema ovom automobilu uspoređuje s emocijama koje gaji prema ženama, pa je čak i svojim Zastavama dao ženska imena. S Ljubicom i Marinom 24-godišnji Senih proputovao je cijeli Balkan.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Neki se Stojadina ne odriču niti nakon što napuste brdoviti Balkan. Damir Josipović rođen je u Sarajevu, a posljednjih 15 godina živi u Düsseldorfu. S njim je i njegova "Stojka". On je svoj primjerak iz 1973. godine kupio prije pet godina s tek 3100 prijeđenih kilometara.
U Ljubljani živi 38-godišnji automehaničar Damir Horvat koji već godinama skuplja Zastave, pa tako ima nekoliko modela, a osnivač je i slovenskog kluba "Zastava".
Nema sumnje, Zastavini automobili i danas žive, a za sobom nose neke posebno druge osjećaje. Neki u njima bude nostalgiju za minulim vremenima, neki jednostavno uživaju u pristupačnim starodobnim vozilima, no svi pozitivno gledaju na svoju opsesiju koja spaja ljude koji se bez Zastavina auta nikad ne bi susreli i družili.
Ovo je .
Homepage nacije.
ovdje. Atraktivne fotografije i videe plaćamo.
Imate važnu priču? Javite se na desk@index.hr ili klikom
Želite raditi na Indexu? Prijavite se
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
Učitavanje komentara
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati