Težina, snaga i hlađenje tri su glavna problema električnih superautomobila
BRZINA je oduvijek bila najvažnija za proizvođače superautomobila, koji sada vode utrku života u transformaciji na električni pogon, prije nego što im klimatska politika isključi motore s unutarnjim izgaranjem. Zato se Ferrari i Mercedes-Benz okreću startupovima poput YASA-e, tvrtke za elektromotore sa sjedištem u Oxfordu, u potrazi za stručnosti i tehnologijom u rješavanju jedinstvenih izazova elektrifikacije vozila najvećih performansi, piše Reuters.
Baterije su neizmjerno teške, a elektromotori se pregrijavaju ako se voze prebrzo, što su veliki problemi za industriju koja naplaćuje stotine tisuća dolara za lagane automobile sposobne juriti desetak krugova na trkaćim stazama pod punim gasom. Ove godine Daimler je kupio YASA-u, koja je razvila aksijalni elektromotor, veličine i oblika volana, te visokih performansi, težak samo 23 kg, samo djelić V12 motora od gotovo 300 kg u Ferrariju.
YASA već proizvodi motore za Ferrari, švedskog proizvođača superautomobila Koenigsegg, plus neimenovanu britansku tvrtku za superautomobile. Sada je YASA postala dobavljač brenda visokih performansi AMG-a u Daimleru, koji će uskoro preuzeti ime svog automobilskog poslovanja Mercedes-Benz.
Aksijalni motori
Saietta, kompanija čije je sjedište samo nekoliko kilometara od YASA-e, razvila je niz aksijalnih motora sa vodenim hlađenjem. Tvrtka se priprema za proizvodnju motora za ogromno azijsko tržište motocikala, ali je za Reuters objavila da je stvorila veći prototip i da je u pregovorima s jednim proizvođačem hipersportskih automobila te da su druga dva izrazila interes.
"Za ove proizvođače kod motora s unutarnjim izgaranjem nema nikakvih tajni, ali ne poznaju električne pogone i traže nekoga tko će ih držati za ruku", rekao je komercijalni direktor Saiette Graham Lenden.
Ipak, ovo je neistraženo područje i još nema jasne razvojne smjernice za vozila visokih performansi. Proizvođači superautomobila morat će uložiti milijarde dolara kako bi preživjeli nestanak motora s unutarnjim izgaranjem, bez jamstva da će se tehnologije koje usvoje dugoročno isplatiti. Superautomobili i vrhunski hiperautomobili - sportski automobili koji su na granici profesionalnih trkaćih performansi - visoko su profitabilna, kapitalno intenzivna tržišna niša za proizvođače automobila.
Konzultantska tvrtka AlixPartners i podatkovna tvrtka IHS Markit procjenjuju da će se 2021. godine u cijelom svijetu prodati više od 152.000 luksuznih i super luksuznih sportskih automobila, čija će se cijena kretati od 100.000 do 10 milijuna funti, a očekuje se da će se tržište povećati za gotovo 50 posto na 223.000 automobila do 2026. godine.
YASA-in osnivač Woolmer rekao je, međutim, da je njegova kompanija od Daimlera dobila dugoročni zadatak smanjiti troškove u budućim verzijama njegovog motora, kako bi ih njemački proizvođač mogao koristiti u cijelom svom asortimanu automobila kad prijeđe na električni pogon.
"Automobilska tehnologija ne može preko noći dosegnuti željene razmjere, već postoji tendencija da se počne s premium sektorima", kaže Woolmer.
Proizvođači električnih automobila visokih performansi u konačnici će morati pronaći načine za razvoj lakših i snažnijih baterija. No, kako se današnja tehnologija akumulatora ne može natjecati s održivom snagom benzinskog motora, oni također preispituju sve, od elektromotora do materijala karoserije automobila.
Aksijalni elektromotori su ravni, okrugli uređaji poput poklopca lonca, nazvani "palačinke", koji su lakši i učinkovitiji od konvencionalnih radijalnih cilindričnih motora, koji izgledaju poput kobasica. YASA-in motor je uljno hlađen, pa se nikada neće pregrijati i daleko je učinkovitiji od konvencionalnog motora, smatra Tim Woolmer, koji je ovaj stroj razvio u sklopu doktorata na Sveučilištu u Oxfordu, a zatim je 2009. godine osnovao tvrtku.
Budući da je njegov motor učinkovitiji, može proširiti domet električnog vozila do sedam posto, odnosno koristi manje energije, što dopušta proizvođačima automobila da izvade neke od teških baterija i smanje težinu vozila za 10 posto. YASA ima mali pogon u svom sjedištu u Oxfordu gdje proizvodi motore za Ferrarijeve hibridne modele SF90 Stradale i 296 GTB te testne motore za AMG. Daimler proučava kako povećati tu proizvodnju u vlastitim tvornicama.
Izvršni direktor YASA-e Chris Harris kaže da preuzimanje njemačkog giganta nije okončalo suradnju s klijentima poput Ferrarija: "Žele da nastavimo surađivati s našim kupcima superautomobila jer nas to gura naprijed. Kad sazri, ta tehnologija opada kaskadno."
Glavni Ferrarijev tehnološki direktor Michael Leiters opisao je YASA-in motor u svojim hibridnim modelima kao prvi takve vrste u ovoj industriji, dodajući da će se talijanski proizvođač sportskih automobila osloniti na tehničku stručnost ovog dobavljača u svojoj potrazi za električnom transformacijom.
Rimac se okrenuo karbonu
Automobilske kompanije u svojim planovima za smanjivanje težine vozila traže i dalje od motora. Mate Rimac, direktor hrvatskog proizvođača električnih hiperautomobila, rekao je da su šasija i tijelo njegovog modela C-Two izrađeni od ugljičnih vlakana te da su baterije sastavni dio strukture automobila radi uštede na težini. Njegova kompanija ulazi u zajedničko ulaganje s Volkswagenovom brendom luksuznih sportskih automobila, Porscheom, koja će uključivati i VW-ov brend Bugatti, također koristi "vektoriranje zakretnog momenta" za povećanje performansi - motori u kotačima koji pomažu u zavojima.
Britanski proizvođač sportskih automobila Lotus razvio je novu električnu platformu od lakih aluminijskih legura koja smanjuje strukturnu težinu vozila za 37 posto i počet će proizvoditi svoj prvi potpuno električni sportski automobil 2026. godine. U vlasništvu kineske tvrtke Geely i malezijske tvrtke Etika Automotive Lotus također posluje kao dobavljač automobila i inženjerskih rješenja za druge proizvođače automobila. Kompanija je odmakla u pregovorima o isporuci svoje platforme drugom proizvođaču automobila i izazvala interes kod još nekoliko potencijalnih partnera, ističe generalni direktor Matt Windle.
"Uz ovakvu cijenu i brzinu elektrifikacije suradnja je pravi put", rekao je Windle.
Kineski proizvođač automobila FAW udružio se s američkom tvrtkom za inženjering i dizajn Silk EV kako bi osnovao tvrtku Silk-FAW, koja planira proizvoditi električna sportska vozila u Italiji. Koristi komponente od ugljičnih vlakana za šasiju vozila i istražuje motor visoke revolucije pomoću tehnologije bakrenih žica iz zrakoplovnog sektora, kako bi se smanjila težina motora za 20 posto, iako istražuje i druge mogućnosti.
"Ušteda na težini još je važnija od visokih razina snage", rekao je Roberto Fedeli, potpredsjednik Silk-FAW-a za inovacije i tehnologiju.
Smanjenje težine i korištenje učinkovitijih motora mogli bi biti dovoljni za većinu bogatih kupaca sportskih automobila koji koriste svoja vozila za rekreaciju ili putovanje na posao, a vjerojatno ih ne zanima vožnja krugova velikom brzinom na trkaćim stazama. Oni koje to zanima, mogli bi duže čekati.
"Osim ako se ne dogodi neka revolucija baterija, nikada nećemo nositi onu količinu energije koju ima spremnik goriva. Za duže utrke će trebati neko vrijeme", zaključio je osnivač YASA-e Woolmer.