Tisuće električnih automobila stoje napuštene na kineskim livadama. Evo zašto
POZNATA je pozadina priče o tisućama novih električnih automobila koji doslovno trunu na livadama predgrađa kineskih gradova.
Posljednjih tjedana razvile su se razne priče o porijeklu ovih groblja električnih automobila pronađenih na nizu mjesta u Kini. Idu od toga da se radi o propalim taksi tvrtkama sve do planske proizvodnje kako bi se uhvatile državne subvencije. Pogađate, u svakom scenariju ima malo istine.
Jedino ako mislite da je pandemija isključivi krivac, vjerojatno niste u pravu. Naime, prva groblja ovakvih automobila u Kini zamijećena su još 2019. godine. Tada su uočena brojna vozila, najčešće iste boje, marke i tipa, kako stoje parkirana jedno blizu drugog na livadama nedaleko od nekih kineskih gradova.
Pozadina priče je slična kao i s električnim biciklima kad je 2018. godine došlo do sloma tržišta, a milijuni bicikala su preko noći ostali bez vlasnika.
U jednom trenutku došlo je do rapidnog širenja usluga car-sharinga. Otvorene su doslovno tisuće tvrtki koje su nudeći električna vozila u najam nastojale iskoristiti državne subvencije. Proizvođači su, pak, bili vođeni isključivo cijenom pa brojni novi automobili nisu imali doseg veći od 100 km.
2019. godine dolazi do drastičnog pada državnih subvencija, a kad svemu pridodamo i druge čimbenike, poput manjka parkirnih mjesta u gradovima i zastarjelosti jednom kupljenih električnih vozila, većina tvrtki otišla je u bankrot.
Rast popularnosti električnih vozila
S druge strane, upravo ova tržišna kretanja ubrzala su razvoj električnih automobila, ali i rast popularnosti električnih vozila među kineskom populacijom. Kina je tako postala najveće svjetsko tržište električnih vozila s udjelom od čak 60 posto. Istovremeno se broj proizvođača električnih vozila smanjio s 500 u 2019. godini na oko 100 u ovoj godini pokazujući kako su opstali samo najjači igrači s najkonkurentnijim proizvodima.
Također, kako doznaje Bloomberg, dio tih odlagališta saniran je te su vozila uklonjena. Na drugim mjestima, poput predgrađa Hangzhoua, automobili stoje tako dugo da su zarasli u šikaru. Inače, automobili su tako brzo napušteni da se u kabinama nekih mogu pronaći i neki osobni predmeti.
Bloomberg prikladno opisuje napuštena električna vozila kao "upečatljiv prikaz viška i rasipanja koji se može dogoditi kada kapital preplavi rastuću industriju, a možda i čudan spomenik seizmičkom napretku u električnom prijevozu u posljednjih nekoliko godina".
Groblja novih europskih i japanskih automobila?
Priča za sebe su livade na kojima stoje stotine "ne-kineskih" automobila, posebno Volkswagena ID.3 i Toyote bZ4X, koji su se tu našli uslijed prodaje čiji je intenzitet osjetno manji od planiranog. Očekuje se da će ovi automobili nakon korekcije cijena ipak biti prodani.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati