Adi Dassler i tri crte koje su promijenile svijet
Foto: DevianArtPress
NA DANAŠNJI dan prije 116 godina rođen je Adi Dassler, osnivač jedne od najpoznatijih kompanije sportske oprema na svijetu. Naravno, riječi je o legendarnom Adidasu koji je i dan danas nezaobilazno ime u svakoj kolekciji. Neovisno o tome jeste li sportaš, sneakerhead ili osoba koja tu i tamo zna obući tenisice, velika je vjerojatnost da ste barem jednom u životu na nogama imali par adidaski.
I koliko god se to činilo kao preuveličavanje jer ipak se, reći će neki, radi samo o tenisicama, Dasslerove tri crte promijenile su svijet.
Sve je započelo davne 1920., a prvotna je ideja bila jednostavna - opskrbiti svakog sportaša najboljom mogućom opremom. Tada dvadesetogodišnji postolar u kuhinji svoje majke u obiteljskom domu u Herzogenerauchu napravio je prvi par cipela koristeći skromne materijale koji su mu tada bili dostupni.
Susret s Jessejem Owensom koji je sve promijenio
Adolf "Adi" Dassler nakon povratka s ratišta napravio je prvi par sportskih cipela, ali unatoč ambicijama malo je tko vjerovao da će skromni obiteljski biznis postati jedan od najpoznatijih brendova u svijetu.
Mladom Dassleru pomogao je njegov otac Christoph koji je radio u tvornici cipela i braća Zehleon koji su ručno proizvodili krampone za njegove cipele u svojoj kovačkoj radnji. 1. srpnja 1924., njegov stariji brat Rudolf Dassler pridružio se tvrtki koja je uskoro dobila i novo ime - Gebrüder Dassler Schuhfabrik (tvornica cipela braće Dassler).
Međutim, na prvi veliki uspjeh GDS-a morali su pričekati sve do ljetnih Olimpijskih igara 1936. kada je Dassler s kovčegom punim tenisica za trčanje iz Bavarije doputovao do olimpijskog sela i nagovorio američkog sprintera Jesseja Owensa da ih koristi i tako osigurao prvo spoznorstvo afroameričkom sportašu u povijesti. Nakon što je Owens Amerima osigurao četiri zlatne medalje, njegov uspjeh osigurao je i odličnu reputaciju Dasslerovima, a ponude sportskih timova iz svih dijelova svijeta omogućile su braći da godišnje prodaju preko 200 tisuća pari tenisica godišnje.
Adidas i Puma
Uspjeh je potrajao sve do početka Drugog svjetskog rata.
No, tada su se već pojavili i prvi problemi između Rudolfa i Adolfa, a sve je doživjelo kulminaciju tijekom savezničkog bombardiranja 1943. Adi i njegova supruga dotrčali su do skloništa u kojem je već bila Rudolfova obitelj. Adi je samo kratko prokomentirao: "Gadovi su se ponovno vratili". Rudolf je to doživio kao kritiku njega i njegove obitelji, a ne savezničke vojske i kada su ga američki vojnici uhitili pod sumnjom da je član Waffen SS-a (što nije bio), bio je uvjeren da ga je otkucao upravo njegov brat Adi.
Naravno, u godinama prije rata oba brata pridružila su se Hitlerovim nacistima što je u to vrijeme bilo uobičajeno i na neki način nužno jer malo je koja tvrtka mogla uspjeti bez priklanjanja nacionalsocijalistima.
Nakon što je rat završio, američke sile koje su okupirale Njemačku, postale su jedan od velikih kupaca Dasselorovih cipela. No, odnosi su postajali sve napetiji, a braća su 1947. odlučila da je vrijeme za rastanak.
Rudolf je osnovao novu tvrtku naziva Ruda (kasnije Puma), a Adi - Adidas AG.
Zbrisao im Jordan
Od samih početaka dviju kompanija bilo je jasno da je Adi uspješniji, a jedan od ključnih razloga poslovne nadmoći bila je i svađa koju je Rudolf imao s izbornikom njemačke reprezentacije što je u konačnici rezultiralo pojavljivanjem Adidasa na Svjetskom prvenstvu 1954. kada je Njemačka unatoč svim predviđanjima pobijedila Mađarsku. Upravo nakon te pobjede sve zemlje svijeta htjele su da i njihovi sportaši nose Adidas kopačke. I koliko god Puma bila kvalitetan brend, ta im je okolnost znatno usporila probijanje na svjetsko tržište.
Kopačke su oduvijek bile jedan od glavnih fokusa kompanije, a Adidas je i dan danas jedna od najprisutnijih kompanija na tržištu i opskrbljuju niz međunarodnih timova i klubova (Bayern Munchen, Real Madrid, Manchester United, Chelsea, Milan i Juventus, Argentina, Njemačka, Japan, Španjolska i Iran), a tijekom godina potpisivali su unosne sponzorske ugovore s najvećim nogometnim njuškama kao što su Messi, Zidane, Beckham, Robben, Bale, Pogba i Neur.
U tenis su ušli šezdesetih godina prošlog stoljeća, a jedna od ekskluziva, ona povezana sa Stanom Smithom, i dan danas spada među najpoznatije tenisice u povijesti.
Doduše, bilo je tu i ogromnih pogrešaka. Bivši zaposlenik Adidasa prošle je godine podsjetio na veliki propust kompanije koja 1984. nije željela potpisati ugovor s Michaelom Jordanom. Nike je iskoristio priliku i stvorio brend koji je polučio nevjerojatan uspjeh i premda Jordan već godinama nije sportski aktivan, "jordanice" i dalje rasturaju.
Doduše, nešto slično dogodilo se Nikeu nakon što su izgubili Kanyea Westa koji je prešao u Adidas, i neovisno o tome što mnogi mislili o problematičnom glazbeniku, stvorio jedan od najvećih hypeova oko neke tenisice.
Tri crte
1949. Adidas je i službeno zaštitio legendarne tri crte, a zanimljivo je spomenuti da je finski brend Karhu Sports, koji je prije toga držao prava na spomenute tri crte, prava prodao 1951. za (današnjih) 1600 eura i dvije boce viskija.
Popularni "Adidasov trolist" prvi se puta pojavio 1971. i izabran je između čak stotinu predloženih ideja. Naravno, inspiriran je s tri crte koje su se u tom trenutku pojavljivale na svoj njihovoj opremi, a logo je simbolizirao raznolikost brenda. Na odjeći i obući prvi se puta pojavio 1972., a nakon toga je postao korporacijski simbol. Danas pak predstavlja njihovu kolekciju Originals.
Logo postaje i neizostavni dio pop kulture s posebnim naglaskom na hip-hoperima koji su još osamdesetih prigrlili brend zahvaljujući sponzorskom ugovoru koji su s tvrtkom potpisali tada mega popularni Run-DMC. Međutim, kasnije su im se pridružili i kompletni Def Jam, U2, Daft Punk, Jamiroquai, Noel i Liam Gallagher, Katy Perry, Korn, Snoop Dogg, Kanye West, Pharrell Williams, Missy Elliott, Rita Ora i brojni izvođači iz ostatka svijeta. Naravno, naglasak je i dalje na sportašima, a pokrivaju sve od nogometa preko skateboarda pa sve do cijelih nacionalnih reprezentacija na olimpijskim igrama.
1997. simbol doživljava redizajn iako je sam logo nastao još 1990., a iza njega stoji Peter Moore koji je otkrio da logo predstavlja planinu koja simbolizira prepreke s kojima se sportaši svakodnevno suočavaju.
Adi Dassler umro je 6. rujna 1978. u Herzogenaurachu u zapadnoj Njemačkoj, a na čelu uspješne tvrtke od ove se godine nalazi Kasper Rørsted.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati