Ekstremno dosadni Oscari bez iznenađenja - "Green Book" je najbolji film
DA SE RADILO isključivo o filmovima, ovogodišnja dodjela Oscara vjerojatno bi u potpunosti prošla ispod radara. Na svu sreću, pomahnitala politička korektnost i promašene odluke Akademije spasile su dan.
Naime, medijski najpopraćenija priča vezana za Oscare u 2019. bila je ona o "problematičnom" domaćinu. Komičar Kevin Hart koji je isprva dobio tu čast ubrzo se našao usred skandala nakon što su iskopani prastari homofobni tweetovi zbog čega je i krenulo medijsko navlačenje oko toga hoće li se ispričati, je li se već dovoljno puta ispričao i hoće li na kraju prihvatiti poziv ili ne. Kao što je poznato, na kraju je odlučeno da dodjela neće imati domaćina, a to nije pogodilo apsolutno nikoga jer titula domaćina Oscara već dugo nije nešto za što se voditelji i komičari otimaju.
A kako je to izgledalo u praksi?
Kao i inače, samo što niste imali jednog domaćina koji bi otplesao i otpjevao uvodnu pjesmu, pojavio se u odlično produciranom skeču i isprdao najveće zvijezde u dvorani već gomilu najavljivača koji su pokušavali učiniti isto, ali s puno manje uspjeha. Kao da ste debakl Jamesa Francoa i Anne Hathaway pomnožili s brojem najavljivača. Istina, dodjela je zahvaljujući ovom pristupu mogla biti daleko dinamičnija (nije bila), ali u isto vrijeme i prilično neupečatljivo iskustvo koje bi se najbolje moglo opisati kao sporadično zabavno nizanje više ili manje interesantnih najavljivača (bila je upravo to).
Ukratko, domaćini se moraju vratiti jer Oscari bez karaktera u voditeljskom dijelu djeluju kao bilo koja hrvatska dodjela bilo koje nagrade - kao blijeda sjena onoga što očekujete i na što smo navikli od najvećeg filmskog događaja godine. Situaciju su spašavale tek glazbene izvedbe nominiranih u kategoriji najbolje pjesme. S posebnim naglaskom na pobjedničkoj "Shallow" koja je ujedno bila i jedan od rijetkih (uistinu rijetkih) viralnih trenutaka večeri.
Što se prijenosa tiče, voditeljski trojac i ovog je puta činio provjereni trojac Nenad Korkut, Boško Picula i Alemka Lisinski, a HRT je pametno odlučio ne mijenjati ovu dobitnu kombinaciju koja ni ovog puta nije zakazala.
Kategorija najboljeg filma ove je godine podijeljena na dvije skupine, kino-hitove i filmove koje biste i očekivali na listi Akademije. U prvu skupinu spadaju Black Panther, Bohemian Rhapsody i A Star is Born, a mahom se radi o filmovima koje, realno gledajući, ne biste očekivali među nominiranima što na momente djeluje kao da je Akademija ostvarila svoj (nepopularni) naum da uvede kategoriju najpopularnijeg filma.
Međutim, komercijalno najneuspješniji film ujedno je i jedan od dvaju najvećih favorita. "Roma" Alfonsa Cuarona i "The Favourite" grčkog miljenika hipstera Yorgosa Lanthimosa vodili su s nominacijama u čak deset kategorija. No, nagrada je na kraju pripala miljeniku publike, izuzetno simpatičnom "Green Booku" koji se možda nije našao na vrhu svake liste, ali mnogi su mu predviđali pobjedu.
Redatelj Peter Farrelly poznat je po komedijama kao što su "Glup i gluplji" i "Ja, ja i Irene", ali ovaj film dokazao je da uspješno funkcionira u "dramedijama". Iako je ova moderna verzija "Driving Ms. Daisy" na momente neizdrživo sentimentalna, "Green Book" do kraja filma uspijeva osvojiti i mnoge cinike. Zasluge velikim dijelom pripadaju odličnom glumačkom dvojcu čija kemija je neupitna. Mahershala Ali i Viggo Mortensen čak i mnoge scenaristički slabe dijelove spašavaju od popovanja ili pretjerane cmoljavosti. Iako će neki reći da Oscar pripada Cuaronovu filmu ili da bi bili sretniji da je "The Favourite" proglašen najboljim filmom, vrlo je lako pretpostaviti da će se upravo "Green Book" najdulje zadržati u sjećanju publike i postati jedan od onih filmova kojem će se najveći dio publike rado vraćati.
Oko redatelja nije bilo previše dvojbe jer su gotovo svi predviđali da će Oscar pripasti Alfonsu Cuaronu koji je snimio najosobniji film karijere. Neki su ciljali na Lathimosa, a drugi prognozirali da će Spike Lee dobiti "retroaktivnog Oscara" za sve prijašnje propuste Akademije. No, iznenađenja nije bilo i nagrađen je Cuaron.
Što se glavnog glumca tiče, situacija nikada nije bila neizvjesnija jer teško je govoriti o favoritima kada se ni jedna od uloga nije posebno istaknula. Doduše, Bradley Cooper se pokazao kao najsvestraniji pa samim time djeluje i kao glumac koji je najviše zaslužio Oscara jer ovaj se multitasker za A Star is Born pojavio u ulozi redatelja, scenarista, producenta, a i u glavnoj ulozi te je otpjevao sve pjesme. No, Akademija je odlučila da nagrada pripadne Ramiju Maleku za ulogu Freddieja Mercuryja u ne posebno hvaljenoj biografskoj drami "Bohemian Rhapsody".
U kategoriji najbolje glumice već je bilo daleko napetije jer imamo nekoliko favoritkinja. Od veteranke Glenn Close, preko debitantice Yalitze Aparicio, pa sve do izvrsne Olivije Colman i Lady Gage. Melissu McCarthy rijetki su isticali iako je dokazala da kao komičarka itekako dobro funkcionira u dramskoj ulozi kao što je ova spisateljice Lee Israel. Iako bi bilo fer da Close dobije nagradu nakon sedam nominacija, kipić je zasluženo završio u rukama izuzetno talentirane Olivije Colman koja se dokazala i na filmu i u serijama, ali i u svom govoru zahvale koji je oduševio sve u dvorani.
Kategorija sporednog glumca i glumice ima obrnutu situaciju pa imamo daleko zanimljiviju mušku nego žensku utrku. Oskarovac Mahershala Ali briljirao je u simpatičnom "Green Booku", a isto se može reći i za Richarda E. Granta koji u "Can You Ever Forgive Me?" ima jednu od jačih uloga svoje karijere. Nagrada je na kraju ipak pripala Aliju što nitko neće osporiti jer sentimentalni i simpatični film jedna je od pitkijih ovogodišnjih nominacija.
Glumice zapravo imaju samo Reginu King koja je zasjenila konkurenciju svojom izvedbom u "If Beale Street Could Talk". Stoga, nije bilo posebno iznenađenje kada je Oscara i dobila.
Najbolji strani film imao je nekoliko favorita. "Roma" je bio očiti izbor, ali mnogi su ga očekivali i u kategoriji najboljeg filma. Drugi su pak stajali iza briljantnog japanskog "Shopliftersa" Hirokazua Kore-eda. No, nagrada je na kraju pripala Cuaronu što je na neki način najavilo da će Oscar za najbolji film pripasti nekom drugom.
Najbolji dugometražni animirani film imao je uobičajeno snažnu holivudsku ponudu, ali nagrada je na kraju pripala odlično prihvaćenom "Spider-Man: Into the Spider-Verse" koji se pokazao kao možda i najzanimljiviji dodatak superjunačkom univerzumu.
Scenaristički Oscari donijeli su i prvo iznenađenje. Naime, nagrada za najbolji izvorni scenarij pripala je filmu "Green Book" iako su mnogi očekivali da će "The Favourite" pokupiti ovog kipića. Što se adaptiranog scenarija tiče, "BlacKkKlansman" odnio je Oscara i dao priliku Spikeu Leeju da održi govor koji je od starta izgledao kao nešto što će morati biti srezano zbog maratonskog trajanja. Na svu sreću, uspio je. S obzirom na njegovu karijeru i utjecaj, potpuno zasluženo.
Iako je Akademija nagrade za neke filmski relevantne kategorije željela dodijeliti u pauzama za reklame, činjenica je da postoji gomila kategorija koje prosječnom čitatelju neće biti zanimljive pa se ni nećemo pretvarati da je nekog posebno briga za to tko je najveći favorit za najbolji kratki dokumentarni film ili najbolju montažu zvuka.
Jednostavno ćemo ih pogurati na kraj teksta pa uživajte.
Najbolji film: Green Book
Najbolji redatelj: Alfonso Cuaron (Roma)
Najbolji glumac: Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Najbolja glumica: Olivia Colman (The Favourite)
Najbolja sporedna glumica: Regina King (If Beale Street Could Talk)
Najbolji sporedni glumac: Mahershala Ali (Green Book)
Najbolji strani film: "Roma" (Alfonso Cuaron)
Najbolji dugometražni dokumentarni film: "Free Solo" (Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes i Shannon Dill)
Najbolji animirani film: "Spider-Man: Into the Spider-Verse" (Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord i Christopher Miller)
Najbolja šminka i frizura: "Vice" (Greg Cannom, Kate Biscoe i Patricia Dehaney)
Najbolja kostimografija: "Black Panther" (Ruth E. Carter)
Najbolja scenografija: "Black Panther" (Hannah Beachler, Jay Hart)
Najbolja filmska fotografija: "Roma" (Alfonso Cuarón)
Najbolja montaža zvuka: "Bohemian Rhapsody" (John Warhurst i Nina Hartstone)
Najbolji miks zvuka: "Bohemian Rhapsody" (Paul Massey, Tim Cavagin i John Casali)
Najbolja montaža: "Bohemian Rhapsody" (John Ottman)
Najbolji kratkometražni animirani film: "Bao" (Domee Shi i Becky Neiman-Cobb)
Najbolji kratkometražni dokumentarni film: "Period. End of Sentence." (Rayka Zehtabchi i Melissa Berton)
Najbolji specijalni efekti: "First Man" (Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles i J. D. Schwalm)
Najbolji kratki film: "Skin" (Guy Nattiv i Jaime Ray Newman)
Najbolji izvorni scenarij: "Green Book" (Nick Vallelonga, Brian Currie i Peter Farrelly)
Najbolji adaptirani scenarij: "BlacKkKlansman" (Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott i Spike Lee prema knjizi Rona Stallwortha)
Najbolja izvorna glazba: "Black Panther" (Ludwig Göransson)
Najbolja pjesma: "Shallow" (A Star Is Born – Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando i Andrew Wyatt)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati