"Glazbenih spotova sve je više, a dosegnuli su vrhunac katastrofe"
Screenshot: YouTube
IAKO se danas u Hrvatskoj snima više glazbenih spotova nego ikad, u njih se ulaže sve se manje novaca, sve su lošiji, a nisu niti gledani kao nekad, rečeno je na okruglom stolu "Glazba i film", organiziranom u petak u okviru Dana hrvatskog filma.
"Produkcija spotova sve je veća, a proračuni za njih sve manji, što rezultira i njihovom nižom kvalitetom", rekao je Željko Luketić, umjetnički direktor Dana hrvatskog filma (DHF).
Po njegovim riječima, mnogi filmaši vole zaboraviti glazbene spotove u svojim filmografijama, za razliku od dokumentaraca ili igranih filmova, a dosta ih misli da su to forme na kojima se samo može zaraditi između dva filma.
Autor brojnih domaćih spotova, Andrej Korovljev, kaže da, kada ga netko pita hoće li mu snimiti spot, prvo pita koliko ima novaca, a tek onda počne pisati scenarij. "Izgleda kao da je spot postao nužno zlo, osobito u mainstream glazbi, nešto što se treba odraditi da bi negdje bilo plasirano", ustvrdio je.
"Spotovi su nekad bili jako gledani, krajem osamdesetih svi su jedva čekali vidjeti neki novi spot, bilo je to vrijeme lude pozitive, prisjetio se Radislav Jovanov Gonzo, još jedan od istaknutijih hrvatskih redatelja glazbenih spotova.
YuoTube je ubio video
Gonzo kaže kako je danas došlo do zasićenja, nekad nije bilo mobitela na kojima se može pogledati, ali i snimiti spot, a smatra i "tužnim da netko forsira spot samo da bi se pojavio na top listi".
"Snima se više od tisuću spotova godišnje, no možda ih ne bi trebalo toliko raditi, dosadni su, suhoparni i dosegnuli su vrhunac katastrofe", ocijenio je.
Po riječima Davora Drezge, urednika u Croatia Recordsu, ta izdavačka kuća godišnje snimi oko 300 spotova svojih izvođača, no samo njih desetak posto imaju umjetničku vrijednost.
"Ostalo je PR priča koju savjetujemo našim izvođačima, prezentiramo ih na kanalu CMC, nakon čega se više puštaju i na radiju", rekao je Drezga, naglasivši kako su dva njihova najgledanija izvođača na YouTubeu Thompson i Goran Bare.
Upravo je YouTube, "verzija MTV-a za siromašne", izdvojen kao jedan od 'krivaca' za loše stanje na sceni glazbenih spotova, jer je, čini se, 'ubio video' nakon što je 80-tih, kako se pjevalo u tada velikom hitu, "radio ubio video".
Spotove su zamijenile društvene mreže
Glazbena novinarka Lana Bunjevac smatra kako je YouTube omogućio da svatko može pogledati ono što želi na svom pametnom telefonu, pa je očekivano da danas, kada ljudi imaju sve manje vremena, neće čekati premijeru spota na televiziji.
"U hiperoprodukciji čovjek traži ono što ga zanima, spotove su zamijenile društvene mreže preko kojih puno bendova komunicira s publikom", dodala je.
Uz financiranje spotova, koje se smanjilo paralelno s 'opadanjem' prodaje nosača zvuka i glazbene industrije kao takve, apostrofiran je problem nepostojanja baze podataka domaćih glazbenih spotova, pa se ne zna točno koliko ih se snima niti tko ih snima.
Glazbeni publicist Dubravko Jagatić pokušao je napraviti takvu bazu podataka volontirajući dvije godine, no kada je predložio da se projekt institucionalizira kao službena baza u Hrvatskoj, nije naišao na razumijevanje glazbenih institucija i projekt je stao.
Dani hrvatskog filma jedan je od rijetkih festivala u čijoj konkurenciji sudjeluju i glazbeni spotovi kao oblik namjenskog filma.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati