Najveći plagijati hrvatske glazbene scene (2. dio)
U VAŠIM mailovima, koji stalno pristižu i na kojima vam iskreno zahvaljujemo, čitatelji često "prijavljuju" pjesme koje su zapravo obrade, a ne plagijati. Pa eto, da ne bismo samo prozivali plagijatore, valja spomenuti i neke legalne obrade za koje je u javnosti vlada uvriježeno mišljenje da su ukradeni. Riječ je o pjesmama "Odlaziš" (Lana), "Da znaš" i "Da je meni oko moje" (Vesna Pisarović), "Mašta moja" (Boris Novković), "Lijepa bez duše" i "Trag u beskraju" (Oliver) te mnogim drugim hitovima za koje javnost (pogrešno) misli da su ukradeni.
Među novih osam plagijata neka se imena ponavljaju, a neka su nas potpuno iznenadila, poput Vanne. Zanimljivo je da se među autorima uvijek ponavljaju ista imena. Tako smo u novom nastavku opet ugostili neizostavnog Tončija Huljića, a i Ante Pecotić se ponovno našao među plagijatorima. Njihovi primjeri (a bit će ih još) samo svjedoče kako je slušanje stranih hitova i kamufliranje istih u bezličnu domaću produkciju zaista unosan posao. Evo hitova kojima smo pronašli "nedopuštene korijene"...
Vesna Pisarović "Spremna sam" = Crni biseri "Nisam više taj"
Dok je radila s Milanom Vlaović, potkradali su se plagijati pa je Vesna prekinula suradnju. Ipak, ustaljenu formu prepisivanja Pisarovićka je nastavila i u fazi kad je sama počela pisati pjesme. Srpski Crni biseri krajem osamdesetih izdali su pjesmu "Nisam više taj", koja na našim prostorima i nije imala većeg odjeka, što je Vesna iskoristila i bez problema uklopila u pjesmu "Spremna sam". Kao autora glazbe potpisala je, naravno, samo sebe.
Alka Vuica "Varalice" = Despina Vandi "Spania"
Iako se voli predstavljati kao osoba s visoko postavljenom "moralnom crtom", i Alka ima prepisivačku prošlost. Njeni se hitovi mogu nabrojiti na prste jedne ruke, a među njima ima potpuno ukradenih pjesama. Tako je dosjetljiva Vuica pronašla hit grčke pjevačice Despine Vandi (misleći valjda - tko sluša grčku glazbu) i od pjesme "Spania" napravila hit "Varalice". A onda je u plagiranje uvukla i Franju Valentića, koji je zajedno s Alkom potpisan kao autor pjesme. Valjda joj je pomogao da grčki hit što spretnije zakamuflira.
Karma "Sedam dana" = Maggie Reilly "Everytime We Touch"
Jedan od prvih hitova grupe koja je popularnija u Češkoj i Slovačkoj nego u matičnoj zemlji zapravo je pjesma "Everytime We Touch", koja je do danas doživjela bezbroj obrada, a original izvodi Maggie Reilly. Karmi se, inače, spočitava mnogo ukradenih motiva i sampleova, no to previše ne brine grupu koja plagiranjem postiže zavidne naklade albuma. "Sedam dana" navodno su napisali Josip Miani i Nenad Ćirjak... Čisto sumnjamo.
Vanna "Početak i kraj" = Pink "Just Like A Pill"
Vanna je u svojoj dvadesetogodišnjoj karijeri vješto izbjegavala autore plagijatore (Boytronica pritom ne računamo, jer je u zlatnoj fazi ET-ja još imao ideja). Najavni singl njenog nadolazećeg albuma "Ledeno doba" neodoljivo podsjeća na veliki hit pjevačice Pink, pa je originalnost Brune Kovačića pri skladanju Vanninog hita posve upitna. Vanna je najavila da se okreće "tvrđem zvuku", a nas jako zanima uključuje li to još pokoje "virkanje" u tuđe, ranije provjerene hitove.
Ivana Banfić "Vjerujem" = Billy Joel "We Didnt Start The Fire"
Prvo, Ivaninu pjesmu na Knin Festu već su pjevale dvije anonimke, pa u vodu padaju sve izjave o tome kako joj je ova pjesma "posebna" i kako se u njoj "odmah našla". Pjesma Billyja Joela prvo će vas asocirati na "Malo nas je, al nas ima" Dine Dvornika i Borisa Novkovića, ali spomenuti dvojac potpisao je pravog autora. Anti Pecotiću, autoru Ivanine pjesme, to ne pada na pamet, kao ni mnogo puta dosad. Uvijek je lakše jednostavno - ukrasti.
Danijela Martinović "Pleši sa mnom" = Leonard Cohen "Dance With Me To the End Of Love"
Neki možda neće na prvo slušanje uočiti sličnost, ali radi se o potpuno ukradenoj harmoniji, pametno zapakiranoj u sasvim drugačiji glazbeni izričaj. Riječ je o jednom od najvećih hitova Danijele Martinović, za kojeg čak ni naslov nije htjela puno mijenjati. Kao autor glazbe potpisan je Zlatan Fazlić, ali nakon pomnog slušanja shvatit ćete da je spomenuti autor tek dodavanjem drugačijeg teksta uspio malo odmaknuti od evergreena Leonarda Cohena.
Ivana Banfić i Dino Merlin "Godinama" = Youssou NDour "My Daughter"
O ovom se "incidentu" po medijima već pisalo, no ne možemo a da ne spomenemo "smicalicu desetljeća". "Godinama" je svojedobno bio ogromni hit, neki su ga čak nazivali i pjesmom desetljeća, ali komplimenti su pali u vodu kada se saznalo da je domišljati Dino Merlin zapravo "iskopao" pjesmu jednog afričkog umjetnika i od nje stvorio hit kojeg napamet znaju i vrapci na grani. Inače, Merlina se i osim ovog slučaja često povezuje s prepisivanjem.
Doris Dragović "Lice" = Ceca "Drugarice"
Naša stalna gošća očito slijepo vjeruje Tončiju Huljiću kad je riječ o novim pjesmama, pa u svom repertoaru ima nekoliko plagijata. Uzeti pjesmu od Glorie Gaynor još je i razumljivo, ali plagirati Cecu?! Čini se da Huljić ne preza od ničega, pa, kad u pjesmi prepozna hitoidnost, melodiju prisvaja sebi, a supruga Vjekoslava napiše tekst koji bi nas trebao odmaknuti od ukradene pjesme. Huljići, u ovom slučaju to vam baš i nije pošlo za rukom, jer su melodija i tematika pjesme identični.
Ako ste uočili plagijat i želite da ga spomenemo u sljedećem nastavku naše "misije", javite nam se na dorijan.klaric@gmail.com, a u mailu napišite ime hrvatske pjesme i originala koji je iskorišten. U realizaciji ovog projekta pomogao nam je Županijski Radio Šibenik, kojem se srdačno zahvaljujemo na ustupljenim pjesmama.
Podsjeti se na prvi dio o najvećim domaćim glazbenim plagijatima!
D.K.
Foto:F.F.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati