Ovo je katastrofalno ljeto za blockbustere, što se dogodilo?
Foto: Press
OČI STRUČNJAKA proteklog su vikenda bile uperene u novu uzdanicu Warner Brosa. "Suicide Squad", (još jedan) superjunački blockbuster koji je trebao pokazati da DC ekipa zna i može.
I dok komercijalni uspjeh nije izostao, kritike su bile nemilosrdne, a bile su čak i gore nego u slučaju Batmana i Supermana koji se u ožujku možda izvukao s odličnom zaradom, ali i najavio problematično razdoblje za DC-jev filmski univerzum kojem nikako da krene u vječnoj borbi s Marvelom koji ih "šiša" i komercijalno i kritički.
Na prvi pogled moglo bi se čak učiniti da je sve u redu jer vikend zarada do gotovo 280 milijuna dolara za "Suicide Squad" (najbolje kolovoško otvaranje ikad) sve je samo ne problematična, ali ako pripadate skupini gramizivih holivudskih milijunaša koji žele da rezultati redovito prelaze milijardu dolara, drastični pad posjećenosti od 41% koji se dogodio od četvrtka do subote ukazuje da određeni problemi ipak postoje.
Štoviše, "Suicide Squad" samo je jedan u nizu ljetnih hitova koji su podbacili u sezoni koja je daleko gora od prošlogodišnje. Guardianov bloger Benjamin Lee pokušao je odgonetnuti o čemu se radi.
1. Mega-franšize
Otkad su Avengersi spojili više uspješnih u jednu mega-uspješnu franšizu, ostali su studiji pokušali replicirati formulu, a to smo mogli vidjeti ne samo kod filmova o super junacima već i u uspješnim franšizama kao što su "Brzi i žestoki" ili filmove u produkciji Hasbro Studios. I dok Universalu i Marvelu polazi za rukom sve čega se dohvate, Warner i DC nikako da ubodu pravu kombinaciju jer zarada je tu, ali svaki novi potez zbog loše usmene predaje pokazuje sve snažnije opadanje interesa nakon što prvotni hype popusti.
Nije tajna da su svi ovi projekti u prvom redu zamišljeni kao usisavači novca, ali Marvel je pokazao i da financijski uspjeh ne mora nužno značiti i apsolutni izostanak kvalitete. Dodamo li na sve i pomalo pretjeranu negativnost koja se počela automatski vezivati uz DC-jeve junake, bit će zanimljivo vidjeti kako će se sve odraziti na iduća dva velika projekta - Wonder Woman i Justice League koji će se u kinima pojaviti 2017.
2. Istočno tržište
Kinesko tržište iz godine u godinu postaje sve važnije, a studiji se dodvoravaju tamošnjoj publici kako bi osigurali dio kolača. To nikad nije bilo očitije nego ove godine. Primjerice, novi "Dan nezavisnosti" ubacio je dva lika iz Kine, dio dijaloga je kineski, a tu je i preočita reklama za kineski proizvod Moon Milk. Isto tako, "Now You See Me 2" trećinu radnje smjestio je u Makao. I to ne bi bilo loše kada bi se radilo o iskrenom pokušaju podizanja raznolikosti u inače bijelim holivudskim filmovima, ali ne radi se. Kineski likovi/jezik/proizvodu su tu s određenom svrhom i tu nema ničeg plemenitog.
Isto tako, filmovi koji djeluju kao preskupe reklame nisu novotarija, ali u isto vrijeme stvaraju otpor kod publike koja ipak traži nešto kvalitetnije ili barem kvalitetniji (diskretniji) product placement.
3. Ništa od nastavaka
San svakog studija je snimiti film koji je toliko uspješan da će izroditi nekoliko nastavaka. Ovog ljeta, to se nije dogodilo iako je namjera postojala. "Warcraft" je očito zamišljen kao franšiza, ali podbacio je na američkom tržištu (samo 50 milijuna dolara). Istina, veći dio zarade ostvario je na kineskom tržištu čime je opravdao 160 milijuna dolara budžeta, ali pitanje je hoće li se zarada od 433 milijuna pokazati kao preveliki rizik za još jedan visokobudžetni projekt.
Tarzan je također trebao biti franšiza što se unatoč solidnoj zaradi od 335 milijuna dolara vjerojatno neće dogoditi. "The Nice Guys" imao je odlične kritike i očitu želju nastaviti priču, ali publika ga nije prepoznala. Jedino su se crtići (The Secret Life of Pets) i horori (Lights Out) pokazali kao relativno siguran biznis.
4. Istrošene franšize
Jedini stvarno uspješan nastavak ove je godine bio "Finding Dory". Nindža Kornjače, The Huntsman i Alisa zaradili su upola manje od prethodnika, a u slučaju Alise to je tek trećina zarade prvog dijela koji se prometnuo u jedan od najvećih hitova svih vremena.
Nastavak X-Mena donio je 200 milijuna manje od prethodnika, a Ice Age je vjerojatno završio svoju kino priču (288 u odnosu na 877 milijuna više je nego dovoljan znak za studije koje zanimaju upravo te brojke).
5. Očajne kritike
Jednostavno rečeno, Hollywood ove godine nema dobre filmove. Iako profesionalne kritike same po sebi možda i nemaju prevelik utjecaj na posjećenost, ne smijemo zaboraviti da su u današnje vrijeme svi kritičari, a društvene mreže usmenu predaju učinile su važnijom nego ikad prije. Da, stavovi kritičara i gledatelja koji svoje frustracije ispucavaju na društvenim mrežama često se razilaze, ali na kraju dana, oko nekih filmova mišljenje je nepodijeljeno i negativno je.
Fanovi "Suicide Squada" prošlog su tjedna željeli ukinuti Rotten Tomatoes zbog loših kritika (???), ali osjetni pad gledanosti pokazao je da je Rotten najmanji problem jer film prema mišljenju mnogih jednostavno nije dovoljno dobar i mnogi će ga radije pogledati u nekoj kasnijoj varijanti, bio to Netflix ili stari dobri torrent.
Ukratko, usmena predaja je itekako važna, a uspjeh kritički dobro prihvaćenih filmova to je i pokazao. Finding Dory (94% na Rottenu), Captain America (90%), The Secret Life of Pets (75%), a i Zootropola je prešla milijardu unatoč činjenici da se radi o neočekivanom hitu i to s 98% na Rottenu. Doduše, Ghostbusters unatoč solidnim kritikama trebat će prijeći 400 milijuna dolara da opravda budžet (s troškovima promidžbe), a pitanje je hoće li se to dogoditi. Zootropola, The Revenant i Deadpool pokazali su i da Božić i ljeto nisu jedino vrijeme za blockbustere, a već ćemo iduće godine vidjeti kako će se to odraziti na vrijeme izlaska pojedinih uzdanica velikih studija.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati