Podivljali pirati ili zabrinuti potrošači?
BILO je zanimljivo cijelog prošlog tjedna pratiti priču o novom nastavku u serijalu X-Men, "Wolverine" Gavina Hooda koji je u Americi podigao prašinu nakon što je DVD screener nedovršenog filma završio na internetu gdje su ga horde podivljalih pirata nemilice skidali i pogledali prije reda.
U priču se uključio FBI, a slučaj je kulminirao kada je novinar FoxNews.com-a Roger Friedman završio bez posla nakon što je 20th Century Fox zaključio da je nedopustivo da jedan filmski kritičar sud o filmu donosi na temelju sirovog materijala kojem nedostaju oni posljednji ukrasi kao što su specijalni efekti. Ne trebate biti posebni poznavatelji sedme umjetnosti da bi u najkraćem vremenu došli do zaključka da "X-Men origins: Wolverine" sa specijalnim efektima ili bez njih predstavlja jedan od uvjerljivo najgorih razvikanih filmova u proteklih nekoliko godina i stoji rame uz rame sa "Spiritom" i s njim čini dinamični duo filmova koji se nisu smjeli snimiti bez obzira koliko maha manija uprizorenja stripova uzela.
Iz naše perspektive gotovo je nemoguće sagledati cijelu situaciju i donijeti neki razuman sud o cijelom slučaju jer poznato je da bi Hrvatsko poznavanje moderne pop kulture bilo osakaćeno do stupnja neraspoznavanja kada bi se anti-piratski zakoni počeli primjenjivati isto kao i u ostatku svijeta. I ovo je vjerojatno još jedan u nizu primjera koji će protivnici piratstva priložiti rastućem dosjeu u slučaju borbe protiv "torrentarenja". No, prošli se tjedan u medijima pojavila zanimljiva vijest koja baca zanimljivo svjetlo na cijelu priču.
CD stvar prošlosti
Uzmemo li u obzir da je glazbena industrija prema mišljenju mnogih primila najveći "piratski udarac" i smatra se najvećom žrtvom piratstva uopće, vijest o rekordnoj zaradi britanskih glazbenika u protekloj godini bila je više nego zanimljiva. Iz svega bi se moglo zaključiti da je CD stvar prošlosti i da će glazbenici zarađivati neovisno o tome kupovali vi njihove albume ili ih skidali s neta.
Naravno da ovo nije obrana pirata jer bez obzira koliko mi racionalizirali, besplatni download je i dalje krađa, ali postavlja se pitanje koliko piratstvo uistinu utječe na prodaju.
E sad, ovdje se valja vratiti na staru priču o zaštiti potrošača. Svojevremeno je kolalo mišljenje da će "pirat slušatelj" prije kupnje poslušati album i odlučiti vrijedi li svoj teško zarađen novac potrošiti na originalni CD određenog izvođača. Iako je teorija sasvim razumna i na prvu loptu zvuči kao sasvim legitiman stav zabrinutog potrošača, realnost je malo drugačija i već na vlastitim primjerima možemo zaključiti da to ipak nije tako.
CD je vremenom postao prilično nezgodan medij i MP3 je preuzeo primat pošto je gotovo nemoguće pronaći osobu s discmanom osim ako niste putnik kroz vrijeme. Mp3 playeri najčešći su i većina ljudi u današnje vrijeme glazbu sluša preko računala, prijenosnika, playera, DVD playera, a čak i u automobilima najčešće nailazite na playere koji podržavaju spomenuti format pa audio CD gubi na važnosti jer malo će tko prvo kupiti CD i onda ga pretvarati u mp3 da mu bude dostupniji.
Dakle, čim skinete album više ni ne razmišljate o kupnji originala (bez obzira sviđao vam se album ili ne) osim ako niste kolekcionar, iskreni zaljubljenik u opus izvođača ili poštenjak (a oduvijek je i bilo tako). Stoga, teorija o zaštiti zvuči odlično, ali u isto vrijeme riječ je o racionalizaciji prosječnog pirata koji duboko u sebi zna da to nije istina.
No, možemo li ovu teoriju primijeniti na filmsku industriju?
Na prvu loptu zvuči glupo i malo će tko pogledati film u svom domu, zaključiti da je odličan i ponovno ga pogledati u kinu. Ipak, u obzir valja uzeti i mamac velikih filmskih kuća koje će vas namamiti odličnim trailerom i onda vas ošamariti katastrofalnim smećem koje ne zaslužuje ni da ga se spomene. Ako se možemo žaliti na proizvođače koji su bili neiskreni u reklamama svojih proizvoda, ne zaslužuje li i gledatelj neku vrst osiguranja.
Na kraju krajeva, razmislite i recite bi li se neki nedovršeni screener na bilo koji način odrazio na posljednji nastavak "Batmana" i da li su raznorazni telesyncovi na bilo koji način ugrozili "Watchmen". Naravno da ne, odličan marketinški tim spomenutih filmova pošteno se potrudio da čak i u slučaju da se snimke nađu na internetu, prosječni gledatelj neće dvoumiti između drljavog ripa i mogućnosti da isti film doživi onako kako spektakl i zaslužuje. U kino dvorani, uz odličan zvuk i prijevod koji nije nastao u podrumu nekog nepismenog čobana.
Dakle, novo vrijeme, novi izazovi, nova rješenja.
"Wolverine" je objektivno loš film i njegov su najmanji problem pirati . Ne zbog toga jer je netko to napisao u novinama ili na internetu već zato jer u to vjeruju čak i njegovi tvorci koji znaju da će izostanak specijalnih efekata pažnju gledatelja prebaciti na nepostojeću priču, recikliranje klišeja, sramotnu glumu, lošu režiju i film kojem osim specijalnih efekata nedostaju mnogo važnije stvari.
Drugim riječima, valja se potruditi da vatromet ne izostane jer ljudi bi mogli shvatiti da je cijeli tulum davež i da bilo pametnije ostati kod kuće.
> Ostale komentare autora pročitajte ovdje
Foto: x-menorigins.com
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati