Woke razlozi zbog kojih generacija Z daje otkaze i odbija dobro plaćene poslove
LJUDI diljem svijeta bore se s krizom inflacije i povećanih troškova života, no to ne sprječava pripadnike generacije Z i milenijalce da napuštaju svoje poslove ili čak odbiju one visoko plaćene. Sve zbog - vrijednosti u koje vjeruju.
Istraživanje Deloittea pod nazivom Global Gen Z and Millennial Survey pokazalo je da mladi zaposlenici žele da vrijednosti njihovih poslodavaca budu usklađene s njihovima.
"Više od trećine odbilo je poslodavce za koje smatraju da ne rade dovoljno na pitanjima kao što su okoliš, raznolikost, jednakost i uključenost ili mentalno zdravlje", rekla je Elizabeth Faber, Deloitteova globalna direktorica.
Podaci LinkedIna iz travnja 2023. o više od 7000 globalnih radnika pokazali su da 64 posto generacije Z u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Njemačkoj i Irskoj sada smatra važnim raditi za tvrtke koje su usklađene s njihovim vrijednostima.
Promjena prioriteta nakon pandemije
"Ova promjena prioriteta uvelike je povezana s nedavnom pandemijom i načinom na koji je ona utjecala na naše društvo", rekla je Sarah McCann-Bartlett, glavna izvršna direktorica Australskog instituta za ljudske resurse.
"Nakon pandemije zaposlenici svih generacija pomnije promatraju vrijednosti svojih trenutnih ili potencijalnih poslodavaca. Vidimo izvješća o mlađim radnicima koji vode ovaj trend", rekla je.
No iako mnogi kritiziraju generaciju Z i milenijalce zbog ovakvih stavova, McCann-Bartlett je objasnila da postoji vrlo razumljiv razlog. "Mislim da je vrijedno razmotriti širi kontekst u kojem ova generacija djeluje", dodala je.
Objasnila je da su mnogi od njih bili na početku svojih karijera kada je nastupila pandemija i nisu imali prethodno iskustvo rada u neizvjesnom okruženju i djelovanja pod pritiskom kao što su to imali drugi zaposlenici. Kaže i da su imali manje prilika za učenje i umrežavanje zbog rada na daljinu i da njihova profesionalna očekivanja možda nisu ispunjena.
Potreba za svrhovitim radom
"Kao rezultat toga, oni znaju na što žele usredotočiti svoje vrijeme i trud", nastavila je McCann-Bartlett. "Zaposlenici generacije Z također su prvi koji su odrasli uz 24-satni ciklus vijesti i svjesniji su društvenih i ekoloških kriza nego što su to bile druge generacije u ranim fazama svojih karijera."
Kaže da bi organizacije koje žele privući i zadržati mlađe zaposlenike trebale razmisliti o osvježavanju svoje ponude vrijednosti za zaposlenike kako bi se prilagodile promijenjenim očekivanjima.
"Potreba za svrhovitim radom mogla bi biti odgovor na probleme i nepravedno ponašanje koje su vidjeli, poput klimatske krize, slučajeva seksualnog uznemiravanja i nejednakosti na radnom mjestu", zaključila je.
Etički razlozi ili lijenost?
Uz stvarne razloge koji stoje iza promjene onoga što generacija Z i milenijalci žele na svom radnom mjestu, ne samo da te generacije odbijaju ponude za posao nego će, ako su već zaposleni, donositi odluke o karijeri u skladu s tim, pokazalo je istraživanje Deloittea.
Četiri od 10 ispitanika reklo je da je odbilo radne zadatke zbog etičkih razloga. I dok mlađe generacije žele dati prioritet tim vrijednostima, istraživanje PwC-a pokazalo je da je ih starije generacije opisuju kao sebične i lijene. Istraživači tvrde da to nije točno.
"Mediji, knjige i skup uvjerenja svake generacije sugeriraju da su milenijalci sebični, no ipak, 40 posto ih je sudjelovalo u volonterskom radu tijekom prošle godine, više nego bilo koje generacije u istom razdoblju", rekao je dr. Ben Hamer, voditelj istraživanja. "Smatra se da su milenijalci lijeni, a ipak 73 posto izjavljuje da radi više od 40 sati tjedno", dodao je.