Izluđuju li vas pustolovine vašeg jednogodišnjaka?
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Foto: Shutterstock
NAKON intenzivnog razvoja koji dijete prolazi do svojeg prvog rođendana, slijede novi izazovi i mogućnosti - doznajte što ćete sve skupa prolaziti do druge godine života djeteta
Vaš umiljati mali plačljivko (koji je do sada uglavnom samo jeo i kakao) nakon godinu dana napokon je prohodao i osjeća neopisivu želju za samostalnošću i otkrivanjem svijeta koji ga okružuje. Razdoblje od jedne do dvije godine starosti sa sobom donosi mnoge frustracije, ali i radosti. U ovoj se dobi vaš mališan se pretvara u pravog malog Indianu Jonesa, stoga se potrebno naoružati čeličnim živcima i prepustiti pustolovnom duhu.
Razvoj motorike
Zahvaljujući razvoju motorike, vaše dijete stječe osjećaj ravnoteže i upotrebljava velike tjelesne mišiće za svladavanje određenih vještina poput sjedenja, penjanja, hodanja, trčanja, skakanja i ostalih radnji koje mu tijelo dopušta.
U OVOJ DOBI DIJETE:
- hoda samostalno uz pridržavanje; puže po stubama; penje se na naslonjač, trosjed ili stol; silazi sa svog dječjeg krevetića, hranilice ili kolica; zna čučnuti; trči, ali i pada i udara u pokućstvo, zidove, ljude i kućne ljubimce;
- baca i skuplja predmete; pokušava šutnuti loptu.
Vaš mali istraživač napokon osjeća samostalnost i neopisivu radoznalost prema svijetu koji ga okružuje. Nestabilne nožice i nerazvijena percepcija dubine često će dovoditi do padova i udaraca, stoga je važno poduzeti određene mjere opreza: postavite tepih, navucite mu protuklizne čarapice i detaljno osigurajte kuću prema potrebama djeteta. Odredite granice u kući do kojih se dijete slobodno može kretati, strpljivo ga odvraćajte od opasnih zona i pokazujte što više sigurnih dijelova. Potičite ga na pothvate kako bi što više usvajalo motoričke vještine, no budite uz njega da se osjeća sigurno i ohrabreno. Njegove omiljene igračke sada su one koje može kotrljati, odgurivati, loviti i penjati se po njima. Organizirajte utrku s preprekama kako bi se vaše dijete moglo penjati na kutije, provlačiti ispod stolca ili prelaziti preko velikog jastuka te tako naučiti pokretati tijelo u prostoru. Ili jednostavno pustite omiljenu glazbu vašeg mališana i potaknite ga da pleše, izmišlja vlastite pokrete u ritmu glazbe i valja se po tepihu - napokon, to je i za vas odlična tjelovježba.
Svako je dijete jedinstveno i ne razvija se jednakom brzinom na svakom planu, primjerice pokretljivosti, komunikaciji, uspostavljanju odnosa s drugima… Neko će dijete prohodati već s devet mjeseci, a drugo tek s 18; neka su djeca društvenija, dok su druga sramežljivija. Dajte im dovoljno vremena da se razviju svojim ritmom.
Razvoj fine motorike
Dijete se služi malim mišićima prstiju i šaka za precizne pokrete kako bi uspjelo obuhvatiti predmete i rukovati njima.
U OVOJ DOBI DIJETE:
- prevrće, prazni i puni kutije, podiže poklopce na loncima, gura predmete jedan u drugi, slaže tri ili više kockica jednu na drugu;
- jede hranu prstima, a oko 18. mjeseca počinje se služiti žlicom i vilicom, pije iz čaše podižući je i vraćajući na stol;
- črčka velikim bojicama; crta horizontalne i kružne linije; okreće stranice knjige.
Kao i ostale vještine, dijete usavršava finu motoriku ponavljanjem određene radnje. Neprestanim bacanjem žlice sa svog tanjura (za koju naravno očekuje da ćete vi podići), dijete istražuje uzročno-posljedičnu vezu. Izbacivanje igračaka iz košare pomaže mu da više nauči o prostornim odnosima. Pipkanje bakine kristalne vaze ili tatina novog bicikla uči ga o sastavu predmeta. Zaokupite ga mnoštvom kutija raznih veličina te kutijama s otvorima raznih oblika u koje će gurati odgovarajuće predmete i učiti o oblicima. Čitajte zajedno slikovnice i dopustite mu da okreće stranice. Naučite ga da vam pomogne pospremiti čiste čarape u ladice (ili odložiti prljave u košaru za rublje), donijeti ubruse ili žlice na stol za vrijeme obroka, donijeti poštu iz sandučića. Nikad nije prerano započeti s malim kućanskim zadacima - posebno ako ih pretvorite u igru! Iako ste suočeni s velikim neredom, ne iskaljujte se na dijete jer ono nema namjeru učiniti išta loše, nego usavršiti svoje vještine.
Razvoj osjećaja
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dijete sada pokazuje nekoliko emocija - tugu, radost, ljutnju, ponos, sram - i uči kako se nositi s njima. Nakon nekog vremena, postat će sigurnije i pokazati dublje osjećaje, poput suosjećanja suosjećanja, samodokazivanja, empatije i sposobnosti suočavanja sa životom.
U OVOJ DOBI DIJETE:
- pokazuje veliku potrebu za samostalnošću; sigurnije je u sebe, isprobava nova iskustva i izlaže se riziku kad ga odrasla osoba od povjerenja prati ili hrabri;
- promjenjiva je raspoloženja, ima ispade bijesa, katkad se ponaša agresivno (grize, udara, odguruje), ljubomorno je kad je pažnja posvećena nekom drugom;
- učestalo upotrebljava riječ "ne" kao način dokazivanja (i širenja) svoje neovisnosti; "ne" znači "ja sam svoja osoba i ne moram se složiti sa svime što ti kažeš; mogu biti sam svoj šef";
- može osjetiti strah od nekih predmeta, primjerice usisivača; boji se mraka; može imati noćne more.
Život jednogodišnjaka može biti težak: njihov je um prebrz za tjelesne i verbalne vještine i većina onog što žele reći izvan dohvata je, a tu je i nerazvijena sposobnost kontroliranja osjećaja. Ne čudi, stoga, što je vaš mališan frustriran i proživljava ispade bijesa. Pomognite mu da se bori s frustracijama na način da mu osigurate uspjeh: nabavite igrice prikladne njegovoj dobi i pružite mu puno potpore da bi se osjećao neovisnim. Cipelice na čičak, primjerice, ili mala košara u njegovoj sobi u koju može ubacivati vlastitu prljavu odjeću odlična su ideja. Dopustite mu da sam određuje tijek igre. Kad vidite da se muči, nježno ga ohrabrite i usmjerite ("Hajmo ovaj dio slagalice probati staviti tu. Misliš li da će to ići?") kako bi s vremenom sam ovladao određenom vještinom. Pohvalite ga za trud i pomognite mu da shvati što osjeća (te da je u redu ako je uzrujan). Kad je spreman stati, ne prisiljavajte ga da nastavi - vaš mališan zna svoju granicu. Razgovarajte o osjećajima uz pomoć priča i pjesmica. Dijete će tako naučiti povezivati osjećaje s određenim ponašanjem.
Učestalost riječi "ne" možete smanjiti ako sami izbjegavate tu riječ kad se obraćate djetetu i pravilno postavljate pitanja. Umjesto "Ne! Ne diraj pećnicu!" recite "Vruće je! Budi oprezan!" Dajte svom mališanu mogućnost izbora; kad može samo odlučiti, dijete se osjeća snažno. Umjesto "Želiš li ručati?" (što djetetu daje mogućnost da odgovori "ne") pokušajte sa "Želiš li danas odrezak od puretine ili omlet?"
Jednogodišnjaci slove kao izbirljivi u hrani, ali dijete se nikad ne bi namjerno izgladnjivalo. Do dobi od približno četiri godine djeca mogu izvrsno regulirati vlastiti tek: jedu kad su gladna i prestanu jesti kad su sita. Osim ako su bolesna ili možda žele izraziti određenu frustraciju i nezadovoljstvo.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Intelektualni razvoj
Intelektualni razvoj označava sposobnost razmišljanja na kreativan i apstraktan način, biti pažljiv, rješavati probleme, djelovati po svom sudu i učiti.
U OVOJ DOBI DIJETE:
- razumije mnogo više riječi nego što izgovara; primjerice, na pitanje "Gdje su tvoja usta?" dijete ih može pokazati prstom;
- dječji mozak ima sposobnost predodžbe scena (ugodnih i zastrašujućih) iz svakodnevnog života, priča, televizijskog programa, no još nije u stanju razlikovati što je stvarno, a što nije;
- sve bolje pamti detalje iz svakodnevnice i oponaša odrasle osobe; prepoznaje određene zvukove, poput zvuka koraka ili vode koja teče u kadi.
Učite s djetetom igrajući se. Ispravljajte nepravilan izgovor riječi i proširujte mu rječnik, kad prstom upire u jabuku, recite: "Da, to je jabuka. Sjajna, crvena jabuka." Tražite ga da vam pokaže različite dijelove svog tijela za vrijeme odijevanja, brojite prste na rukama i nogama, uši, oči, usne i nosnice vašeg djeteta za vrijeme kupke ili igre. Imenujte predmete iz knjige koju ste čitali s djetetom jer će na taj način dijete početi povezivati stvarne predmete s predmetima koje je vidjelo na papiru.
Društveni razvoj
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Društveni razvoj označava sposobnost stvaranja prijateljstava i slaganja s drugima, rad u grupi i učenje kako biti dobar vođa. Te se vještine temelje na samopoštovanju, samopouzdanju i suradnji s drugima.
U OVOJ DOBI DIJETE:
- radije se igra samo; ne želi dijeliti igračke;
- promatra vas dok govorite ili se zajedno igrate;
- voli oponašati odrasle dok izvršavaju razne obaveze, poput usisavanja, brisanja prašine, postavljanja stola ili košnje trave.
U egocentričnom umu vašeg mališana (što je normalno), on je uvijek najvažnija osoba u prostoriji - čak i kada je među svojim vršnjacima. Smatra da sve pripada njemu i nerado dijeli igračke.
Omogućite djetetu dovoljno prilika za igru s vršnjacima. U početku neka se igra u njihovoj blizini, ali ne s njima. Kad se dijete postupno približi drugoj djeci, nježno preusmjeravajte igru kad postane gruba i svojim lijepim ponašanjem budite mu uzor, pokažite mu kako razmjenjivati igračke s prijateljima ili zajedno graditi kulu od kockica. Vježbajte pravila ponašanja u društvu: igrajte se s djetetom na način da dijelite jednu igračku kako bi naučilo što se od njega očekuje kad se igra s djecom.
Izvor: Roditelji.hr
Ovo je .
Homepage nacije.
ovdje. Atraktivne fotografije i videe plaćamo.
Imate važnu priču? Javite se na desk@index.hr ili klikom
Želite raditi na Indexu? Prijavite se
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
Učitavanje komentara
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati