U Hrvatsku je stigao WRC cirkus. "Zapaprili smo im, zapamtit će Hrvatsku"
U PETAK u točno 8:33 u Malom Lipovcu počinje drugi Croatia Rally. Svi sudionici treće utrke u kalendaru WRC-a večer prije će ispred zagrebačke Nacionalne sveučilišne biblioteke prodefilirati zagrebačkim ulicama što će biti spektakularan početak drugog izdanja najvećeg sportskog događaja u povijesti Hrvatske.
WRC je uz Formulu 1 i MotoGP udarni proizvod FIA-e i po globalnoj popularnosti nešto veće u Hrvatskoj bili bi eventualno EP ili SP u nogometu ili dolazak Formule 1, što je znanstvena fantastika. Najbolji svjetski relijaši privući će na staze od Zagreba do okolice Rijeke, kažu organizatori, više od 350.000 gledatelja pa će Croatia Rally tako postati najposjećeniji sportski događaj u Hrvatskoj.
Prošlogodišnju utrku pokvarila je pandemija koronavirusa zbog koje nije bilo prodaje ulaznica, ali je svejedno oko 100.000 gledatelja na stazama pratilo najbolje svjetske vozače. U srijedu se kod Zagrebačkog velesajma postavljao servisni centar u kojem smo sreli i predsjednika organizacijskog odbora Daniela Šaškina.
Kako su protekle pripreme i koliko vam je pomoglo iskustvo iz prošle godine?
Naučili smo puno i definitivno imamo još puno toga za naučiti. Ogromna je organizacija, imamo dvije tisuće ljudi koji rade rastegnuti na nekoliko stotina kilometara tako da ne mogu reći da je sve savršeno, ali borimo se. Puno je tu srca, znanja i volje i mirno spavam iako je bilo noći u kojima se nije baš spavalo. Vjerujem da će sve biti u redu i da ćemo imati dobru utrku i ove godine.
Jesu li ljudi u Hrvatskoj svjesni što je WRC i koliko je to veliki događaj?
Imamo jako dobar feedback od publike i ima jako, jako puno ljudi koji prvi put u životu idu gledati WRC ili nekakvu utrku. Nadam se da će ljudi shvatiti koliko je ovo veliki događaj i koliko je značajan za čitavu Hrvatsku. Za svaku uloženu kunu državnog novca i novca poreznih obveznika mi vraćamo dvadeset i više puta u proračun i to je jako bitno.
Imamo odličnu promociju države pred samu turističku sezonu. Ovo je zabavna industrija, veliki show od kojeg Hrvatska ima jako puno koristi. Mi to stalno kao papige ponavljamo jer možda to ljudima nije toliko jasno, ali kad bi Hrvatska imala desetak ovakvih manifestacija prije i poslije ljetne sezone, nama bi turistička sezona trajala praktički čitavu godinu.
Koliki je budžet Croatia Rallyja u odnosu na ostale države?
Naš proračun je nešto manji od tri milijuna eura, a najniži sljedeći proračun u WRC-u ima Italija sa šest pa slijedi Finska s dvanaest i Portugal s četrnaest. To sve govori. Naravno da bi nam bilo puno lakše da imamo puno veća sredstva, ali bili bismo i puno sigurniji. Sav dodatni sadržaj koji mi organiziramo, sve manifestacije i zabave će nam vjerojatno pomoći da duže ostanemo u kalendaru WRC-a.
Nije danas više dovoljno samo dobro organizirati utrku, morate imati puno više od toga. No, idemo u dobrom smjeru. Dobro surađujemo s vladom i Ministarstvom turizma i županijama koje su sjajne. Iznenadilo me koliko su se potrudili i koliko se bore da to sve skupa ispadne onako kako svi želimo.
Kakva je budućnost WRC-a u Hrvatskoj? Hoće li se uvijek voziti na potezu od Zagreba do Rijeke ili će se možda seliti po ostalim krajevima?
Ugovor s WRC-om smo potpisali na tri godine, dakle još 2023. i 2024., s tim da je ta zadnja godina podložna nekakvim promjenama oko cijene, ali još dvije godine smo sigurno u kalendaru. To je fenomenalno i nadam se da ćemo i produžiti.
Davno smo skenirali mogućnosti za rally u Hrvatskoj i po meni postoje četiri lokacije. To je zaleđe Šibenika i Zadra, Istra i Kvarner, trokut Osijek - Vinkovci - Vukovar do negdje Papuka i zagrebački prsten. Kad bismo imali strategiju dogovorenu s vladom i Ministarstvom turizma da na duge staze gledamo na ovu priču, onda bi bilo pametno svakih četiri ili pet godina rotirati lokacije.
Krize nam, naravno, ne idu na ruku. Ovo što se u Ukrajini događa je za ljude iz ostatka svijeta rat u čitavoj Europi. Osim toga, poskupjeli su i poskupjet će svi energenti i vjerojatno će kriza biti produbljena situacijom u Ukrajini. Rat i kriza s koronom zaustavili su trgovinske puteve što se nije događalo u svjetskim ratovima.
Sve to mijenja financijsku konstrukciju i nadam se će vlada stati čvrsto iza nas i da neće dozvoliti da se ne dogodi nešto neplanirano. Mi rastemo kao organizacija, trebat će nam vremena da možemo sami izdržati neke udarce, a dotad nam netko mora držati leđa.
Često se priča da sportski događaji, poput Snježne kraljice, ili rezultati hrvatskih sportaša promoviraju Hrvatsku u svijetu. Koliko to radi WRC kao jedan od najvećih svjetskih spektakla?
Prema istraživanju našeg partnera marketinška vrijednost svih prošlogodišnjih medijskih objava, televizijskih prijenosa i snimaka Croatia Rallyja iznosila je milijardu i četiristo tisuća kuna. Dakle, toliko bi koštalo da je netko takvu promidžbu platio. To je ogromna cifra koju Hrvatska turistička zajednica ne može sama platiti ne u jednoj, nego u deset godina.
Ono što je ključno, a što mi možda ne komuniciramo najbolje, jest da smo mi ovdje doveli elitu svjetske automobilističke industrije i sve što se uz nju veže, a to je jedna od najvećih industrija na svijetu. Tu je i priča oko sigurnosti u prometu i prometne kulture, podizanje hrvatskog autosporta, micanje mladih ljudi punih adrenalina i hormona s ulica i cesti na staze, puno je tu benefita.
Volio bih da se i HAK uključi kako treba. S policijom imamo sjajnu suradnju. Pokrenut ćemo jednu akciju "Cesta nije pista" u kojoj će sudjelovati i rally vozači te još neke edukativne akcije. No za to će nam trebati i vremena.
Više od 25 godina ste u rallyju. Kakva staza je Croatia Rally s tehničkog aspekta? Koju biste joj dali ocjenu od 1 do 5 ako je jedan najlakša, a pet najteža?
Možda nisam najobjektivniji, ali to bi bila težina 5. Vjerujte mi, 25 godina sam u utrkama i napravili smo sve da im zapaprimo do kraja. Da našu Hrvatsku pamte kao prekrasnu i kao izuzetno tešku utrku. Dečki iz Pirellija nikad neće moći proizvesti pravu gumu za ovih naših šest, sedam, osam vrsta asfalta pa se priča svodi na to da timovi moraju odabrati gumu s kojom će najmanje izgubiti.
Doveli smo ih do toga da moraju jako puno paziti na taktiku. Specijalistima za asfalt je gušt, ali ostali vjerojatno baš ne uživaju jer se muče. Teška je utrka i samim time je neizvjesna, što je super. Nadam se da će biti neizvjesno kao i prošle godine, a siguran sam da će ljudi uživati.