Kako Europska unija misli sankcionirati Rumunjsku?
Foto: AFP
NESTABILNA politička situacija u Rumunjskoj, gdje traje borba za vlast između premijera Victora Ponte i predsjednika Traiana Basescua, našla se i na dnevno redu u Bruxellesu, a glavno pitanje koje se nameće liderima EU-a jest: "Kako Rumunjsku dovesti u red".
Podsjetimo, rumunjski parlament prvo je Basescua suspendirao zbog uplitanja u rad vlade, a zatim i izglasao njegovu smjenu. Tu je odluku ovog tjedna potvrdio i rumunjski ustavni sud. Međutim, takvo arbitrarno smjenjivanje demokratski izabranog predsjednika izazvalo je kontroverze i u Rumunjskoj, ali i na međunarodnoj sceni.
Premijer Victor Ponta jučer je doputovao u Bruxelles gdje će održati sastanke s Barrosom i predsjednikom EP-a Martinom Schulzom. Iako su odgovorni u Bruxellesu nezadovoljni politikom rumunjskog premijera, oni na raspolaganju ipak nemaju puno mogućnosti da nešto konkretno poduzmu, a posebno ne pravnih mogućnosti, piše Deutsche Welle.
Hoće li EU posegnuti za instrumentom koji dosad još nikad nije korišten?
Čini se kako im ostaje jedino članak 7. Europskog sporazuma, koji Europskoj uniji nudi mogućnost drastičnog sankcioniranja pojedinačnih zemalja članica: od zaustavljanja priliva novčane pomoći do oduzimanja glasa prilikom donošenja odluka u Vijeću EU-a. Preduvjet za korištenje članka 7. jest da šefovi država i vlada zemalja EU-a s 80-postotnom većinom utvrde kako postoji "nedvosmislena opasnost kršenje osnovnih vrijednosti EU-a" od strane neke članice.
DW podsjeća kako od njegovog uvođenja 2000. godine, ovaj članak Europskog sporazuma nikad nije primjenjivan. "To je logično, jer je riječ o vrlo snažnom instrumentu", pojašnjava za DW stručnjak za međunarodno pravo Frank Schorkopf. Osim toga, dodaje on, EU baš i ne teži ka tome da službeno objavi kako je jedna od njenih članica tako posrnula.
Valja podsjetiti kako je Europska komisija početkom godine "sličnih" problema imala i s Mađarskom, koja je donijela niz spornih zakona, ali je na nju primijenila drugačiji instrument. Zbog tih spornih zakona EU je pred Europskim sudom pravde na temelju članka 258. Europskog sporazuma protiv Mađarske pokrenula proces baš zbog kršenja sporazuma. Ali u slučaju Rumunjske taj se članak ne može iskoristiti, jer se po njemu ne može utvrditi da je razrješenje Basescua bilo u suprotnosti s načinom rada i pravilima EU-a.
U početku na raspolaganju samo "lakša artiljerija"
Schorkopf za DW objašnjava kako eventualna tužba pada i po osnovi nadležnosti, jer izbor predsjednika Rumunjske nema apsolutno ništa zajedničko s EU-om, osim ako se time teško i trajno krše načela demokracije. Ali tad se slučaj već vraća u domenu famoznog članka 7.
"Stoga će EU-u u startu na raspolaganju biti samo 'mekši' instrumenti. Rumunjsku će se javni apelima i diplomatskim pritiskom pokušati dovesti na rub srama. U Bruxellesu se nadaju da će pritisak javnosti tako dovesti do osvještenja rumunjskih čelnika i povratka na zajedničke vrijednosti EU-a", zaključuje Schorkopf.