U par mjeseci, tri broda udarila u most: "Vremena se mijenjaju, brodovi su sada veći"
U BALTIMOREU u SAD-u se teretni brod zabio u most, koji se nakon toga urušio. Most u južnoj Kini je propao u sredini, a dijelovi mosta probili su trup velikog broda u Argentini. Svi ovi incidenti dogodili su se u prva tri mjeseca ove godine, i u svima se radilo o udaru velikih komercijalnih brodova.
Stručnjaci upozoravaju kako su potrebna hitna poboljšanja ili zaštita starih mostova. Vlasti u SAD-u su se suočili s ovim problemom nakon jučerašnje tragedije, pri kojoj je brod ostao bez pogona i zabio se u most Francis Scott Key.
"Taj je most izgrađen prije 50 godina. Brodovi u to vrijeme su bili mnogo manji nego što je Dali. A Dali nije čak ni veliki kontejnerski brod, ima mnogo većih plovila. Dakle, imamo infrastrukturu koja je izgrađena za neko drugo vrijeme", rekao je Sal Mercogliano, bivši trgovački pomorac i pomorski stručnjak, a prenosi CNN.
"Raste mogućnost udara u mostove"
Incident u Kini dogodio se krajem veljače kada se teretni brod zabio u most Lixinsha u delti Biserne rijeke, u pokrajini Guangzhou - glavnom međunarodnom pomorskom čvorištu i industrijskom srcu zemlje. Na fotografijama se vidi kako se most prepolovio na dva dijela. Državna televizija CCTV je izvijestila da su posljednjih godina radovi na ojačanju mosta više puta odgađani.
Mjesec dana ranije, veliki teretni brod udario je u mostove Zarate–Brazo Largo nad rijekom Prana u Argentini, pri čemu je brod ozbiljno štećen, dok je most izdržao udar. "Iako ti incidenti mogu izgledati slično, možda su ih uzorkovali različiti faktori", rekao je građevinski inženjer Bassem O. Andrawes sa Sveučilišta Illinois.
"Primjerice, izgleda da je brod u Kini udario u tijelo mosta, a ne u stupove koji drže strukturu, što bi značilo da se nije pazilo na njegovu visinu. A možda razina rijeke nije bila povoljna. Ovdje bi se moglo raditi o ljudskoj grešci", kazao je.
Nasuprot tome, kanal i most u Baltimoreu dovoljno su visoki i široki za velika plovila, no teretni brod je udario u stup mosta. "S jedne strane – imamo različite uzroke. S druge, sve nam je jasnije kako raste mogućnost da brod udari u neki dio mosta", rekao je Andrawes.
"Kada brod udari u stupove, posljedice mogu biti katastrofalne jer je to najslabija točka mosta", dodao je i spomenuo urušavanje mosta Sunshine Skyway na Floridi 1980. nakon udara teretnog broda, kada je život izgubilo 35 ljudi. "Inženjeri i stručnjaci za transport su nakon tog incidenta počeli razmatrati dizajn stupova koji može izdržati takve udarce", navodi Andrawes.
Potrebna bolja infrastruktura
Ovakve katastrofe se mogu spriječiti (ili barem umanjiti) na više načina. Na mostove se mogu ugraditi dodatne strukture, poput odbojnika, koji će odvratiti brodove ako se previše približe.
Mnoge luke i plovne rute također koriste "dupine" - strukture zabijene u dno rijeke ili mora koje se protežu iznad vode, obično od drveta ili čelika. Mada "dupini" često služe za privezivanje plovila, oni također mogu zaštititi mostove. Kada je Sunshine Skyway ponovno izgrađen, inžinjeri su oko svakog pristaništa postavili mnogo "dupina".
Andrawes dodaje kako bi se mogli graditi mostovi na kojima, kada jedan element zakaže (poput stupa), drugi dijelovi mogu podnijeti teret. No pitanje je koliko takve mjere mogu pomoći u slučaju udara velikog broda. "Preventivne mjere – dupini, barijere – ne mogu zaustaviti brod veličine Dalija", upozorava Mercogliano.
"Hoćemo li i dalje raditi istu staru stvar za 20, 30, 40 godina?"
Iako noviji mostovi, posebno oni koji prelaze široke riječne tokove, često imaju dodatne zaštitne strukture, to vjerojatno nije slučaj s mostovima u manjim kanalima ili u manje razvijenim zemljama.
"Ulaganje u infrastrukturu je ključno za javno dobro. Moramo riješiti problem stare infrastrukture. Osim poboljšanja starih mostova, potrebno je unaprijediti infrastrukturu kako bi išla u korak s najnovijim napretkom tehnologije", rekao je Jerome Hajjar iz Američkog društva građevinskih inženjera.
"Sve nas više brine budućnost na tome polju. Hoćemo li i dalje raditi istu staru stvar za 20, 30, 40 godina? Ne bi trebali, jer ako to učinimo, može doći do katastrofa", kazao je Andrawes.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati