Cijela uprava HRT-a mora odmah otići
BABY Lasagna večeras u švedskom Malmöu nije pobijedio, ali je osvojio fantastično drugo mjesto svojom pjesmom Rim Tim Tagi Dim na 68. izdanju izbora za Pjesmu Eurovizije. Radi se o najboljem rezultatu na Eurosongu u povijesti neovisne Hrvatske.
>> Ovo je najbolji rezultat Hrvatske na Eurosongu od samostalnosti
Da se pitalo HRT, do velikog uspjeha nikad ne bi ni došao
Marketinški učinak uspjeha Baby Lasagne je impresivan, no do njega uopće ne bi došlo da se pitalo HRT. Glazbeni "stručnjaci" HRT-a krajem prošle godine sjedili su u žiriju i birali pjesme koje će se natjecati na Dori 2024. godine.
Baby Lasagna njihov ukus nije zadovoljio. Ljudi koji sjede u žiriju nisu prepoznali da će Purišić ostvariti golem uspjeh na Eurosongu. Dapače, nisu ga odabrali ni među 24 pjesme za dva polufinala Dore.
Nakon što je u siječnju pjevačica Zsa Zsa odustala od natjecanja, objavljeno je da će umjesto nje nastupiti prva rezerva HRT-a Baby Lasagna. Pjevač iz Umaga na Dori je imao više bodova publike nego svi ostali glazbenici zajedno.
Ovo su članovi žirija koji su procijenili da Baby Lasagna nije bio dovoljno dobar ni za nastup na Dori
Baby Lasagnu je u rezerve stavio "stručni žiri" koji čine: Željko Mesar (predsjednik žirija), Igor Geržina (glazbeni producent u RJ Glazba HRT-a), Dražen Miočić (urednik programskog kanala HTV 4), Robert Urlić (urednik u Glazbenim sadržajima Hrvatskoga radija), Tomislav Krizmanić (predsjednik OGAE-a Hrvatska) i Ema Gross (glazbena urednica u Glazbenim sadržajima Hrvatskoga radija).
Index je sve njih e-mailom pitao hoće li dati ostavku. Nitko nam nije odgovorio. Pitali smo i HRT hoće li članovi uprave dati ostavku. "Ravnateljstvo Hrvatske radiotelevizije (HRT) niti ove godine niti inače nije bilo nadležno za odluke žirija za izbor pjesama za Doru", odgovorili su nam.
Šef žirija tvrdio da on nema veze s tim, a HRT da je ta izjava izvučena iz konteksta
Krajem veljače, nakon što je postalo jasno da Hrvatska ima nešto posebno i nakon što je pobjedom Lasagne na Dori Hrvatska silovito skočila na kladionicama za pobjedu na Eurosongu, predsjednik žirija Mesar je za 24sata rekao da on nema veze s tim i da je otišao od tamo prije dva mjeseca. S HRT-a Indexu kažu da je ta izjava izvučena iz konteksta.
"Radi boljeg razumijevanja javnosti, kolega Mesar bio je predsjednik stručnog žirija za odabir pjesama koje će se natjecati na ovogodišnjoj Dori te je time obavio svoj dio posla i nije sudjelovao u idućim fazama projekta Dora 2024.", kažu nam s HRT-a, kao da to ima ikakve veze s procjenom "stručnog žirija" koja je, pokazalo se i večeras, bila katastrofalno pogrešna.
Jasno je kako se radi o kolosalnom fijasku zbog kojeg bi ne samo "stručni žiri" nego cijela uprava HRT-a već večeras trebala dati ostavku.
Takvo nešto bilo bi odgovorno i zbog činjenice da građani prisilnim plaćanjem mjesečne pristojbe od 10.62 eura financiraju ovaj javni servis. Prihodi HRT-a tako bi u 2024. trebali iznositi 174.5 milijuna eura, što je tom nezasitnom parazitu nedovoljno za sve troškove. Zbog toga će samo ove godine na temelju aneksa ugovora s vladom iz državnog proračuna dobiti 18.39 milijuna eura.
Prošlogodišnji Eurosong gledala su 162 milijuna ljudi. Benefiti Markovog plasmana na drugo mjesto na Eurosongu su ogromni, prije svega u marketinškom smislu.
Tanta: Ovo je najbolja moguća reklama, to je kao da ste ušli u finale EP-a u nogometu
O marketinškom aspektu globalnog hypea koji je stvorio Baby Lasagna popričali smo s komunikacijskim stručnjakom Perom Tantom, koji nam kaže da je ovo najbolja moguća reklama koju ne možemo platiti.
"Ovo je ravno ulasku u finale Europskog prvenstva u nogometu ili još šire od toga. Pogotovo jer ne ovisi samo o onome što će televizija prenijeti nego je jak i taj user generated content, odnosno ono što ljudi pišu o Baby Lasagni i posljedično o Hrvatskoj. To je reklama koja može otići u raznim smjerovima, ali u načelu ona je pozitivna i ovo što se događa je jako dobra promocija Hrvatske", rekao je.
Govori da je bitan aspekt i u tome što se ta reklama odvija na društvenim mrežama.
"Da se može izmjeriti količina spominjanja Hrvatske sada, to se mjeri u milijardama. Današnji mediji i društvene mreže drugačije funkcioniraju. Kad netko pogleda Baby Lasagnu i upiše Croatia ili nešto slično, to je već naizgled mali, ali siguran korak. To je benefit koji Eurosong donosi", objasnio je.
Bošnjak: HRT na svaki upit postaje Fort Knox
Glazbeni novinar i kolumnist Indexa Josip Bošnjak nam kaže da, suprotno popularnom mišljenju, Marku Purišiću i Baby Lasagna timu u ovom trenutku sjajan rezultat na Eurosongu ne znači previše.
"Već je stekao mnogobrojne fanove i dobio priliku sudjelovati u svjetskom tržištu, čemu će znatno pridonositi i činjenica da pjeva na engleskom jeziku. Ovo mu svakako donosi značaj, ali smatram da se već ostvarilo mnogostruko više nego što je on sam mogao i zamisliti, a najvažnija od svega je prilika da odlično zarađuje od onoga što voli raditi. Ne zbog novca, nego zbog vremena i sigurnosti ulaganja u daljnji kreativni rad", kaže nam Bošnjak.
"Za Hrvatsku je to fenomenalna stvar jer je ovo jedinstven slučaj u kojem se HRT nije mogao izvući svojim sramotnim odrađivanjem važnog posla jednog javnog servisa. Umjesto njegovanja hrvatske pop kulture, osluškivanja trendova i pozicioniranja zanimljivih glazbenika, oni nam serviraju covere 40 godina starih klasika na A strani pod visoku kulturu, bezbrojne karaoke showove u kojima plaćamo da bi nesposobni autori zarađivali na novim talentima i ovu jadnu Doru koja je ruglo u usporedbi s bilo čim u regiji - i u vidu sadržaja, ali i u vidu transparentnosti.
Jeste li znali da televizije u Europi generalno objavljuju troškove natječaja za Eurosong kao dio službene dužnosti, a HRT na svaki upit postaje Fort Knox?" govori i dodaje da zna o čemu priča jer je i sam postavio ta pitanja.
"Godinama se kontroliraju izvori profita, nepodobni ne dobivaju skoro ništa"
Pitamo ga zašto žiri prvotno nije pustio Baby Lasagnu na Doru.
"Nije stvar u konkretnim članovima žirija. Radi se o starinskoj garnituri HRT-a koja ima sigurnu rotaciju pozicija kojima mi dajemo novce za plaću. Oni nemaju apsolutno nikakvu odgovornost jer nitko nema pojma ni kako glasaju niti su njihovi pojedinačni glasovi ikad objavljeni", tumači Bošnjak.
"Sumnjam da bi itko svojevoljno bio u žiriju da se glasovi objavljuju. Ja bih, primjerice, bio u žiriju isključivo ako se objave glasovi, čisto da se hvalim koliko sam kompetentan", dodaje.
"U široj slici najbolja opcija bila bi da su oni nekompetentni za odabir pop pjesama (a naravno da jesu, nemaju ni godine ni iskustvo za takvo nešto), ali bojim se da je problem sustavne prirode", kaže naš sugovornik.
"20 godina provodi se kampanja uništavanja zanimljive domaće glazbe"
"HRT usko surađuje s glazbenim udrugama (ZAMP, Unison, HGU, HDU i sl.), čije su ključne figure svele profit od hrvatske glazbe na jako usku skupinu ljudi. Dora je samo ekstenzija tog problema. Već 20 godina provodi se kampanja uništavanja zanimljive domaće glazbe, kontroliraju se izvori profita (tantijemi i mediji) da mladi nepodobni potencijali ne dobiju skoro ništa, a hrvatski pop se svodi na onu urbanu mekanu dosadu koju javnost ionako vidi samo na Dori i čuje na radiju tu i tamo", dodaje.
"Sve je to čista privatizacija javnog novca i monopol, a glazbenici su previše zabrinuti za svoje mrvice da bi postavljali pitanja na skupštini ZAMP-a i propitkivali zašto Hrvatska nema novu zvijezdu preko 20 godina", rekao je Bošnjak.
"Čišćenje treba obaviti ako nam je stalo do hrvatske glazbe"
Dotaknuo se pitanja ostavki, podsjetivši na izjavu ravnatelja HRT-a Roberta Šveba.
"Naravno da bi dobar dio uhljeba s HRT-a trebao dati ostavku, ali tko bi normalan odustao od solidne plaće za tako malo rada samo zato što pridonosi kulturocidu jednog naroda? Šveb se na sastanku sa sindikatima branio od osoblja na minimalcu rekavši da se i njemu plaća smanjila… Ima oko 30 tisuća kuna bruto. Nekako naslućujem da to nisu razmišljanja nekoga kome je javno dobro prioritet", govori nam Bošnjak.
"Uz katastrofalan žiri koji se prije objave pjesama hvalio odlično obavljenim poslom, tu je i siva eminencija HRT-a koja skriva Severinu po uredima prije nastupa Leta 3 (ne smijem je imenovati da me ne tuži, sklona je tome), kao i Tomislav Štengl, koji je dobio promaknuće nakon katastrofalno obavljenog posla… Sad ga možete vidjeti kako sjedi kraj Marka i uživa u svakoj pripisanoj zasluzi, a još se sjećam kako je ponosno sjedio kraj Ivana Dečaka i deklariranog zlostavljača Dalibora Matanića na Dobro jutro, Hrvatska neposredno nakon objave pjesama, kao i da je pjesma Vatre bila jedina koju je HRT-ov YouTube profil komentirao, pohvalivši se deklariranim zlostavljačem Daliborom Matanićem koji je radio spot.
Ukratko, čišćenje treba obaviti ako nam je stalo do hrvatske glazbe (i općenito kulture), a osoblje koje (ne) radi na Dori je samo početak", zaključuje Josip Bošnjak.
Tanta: Ovo je opomena
Pitanja odgovornosti HRT-a dotaknuo se i Tanta.
"U principu, najljepše stvari se događaju slučajno, tako i ovo. Ovo je nekakva opomena svima koji sudjeluju u Eurosongu da ostave svoje interese sa strane i stave glazbene interese na prvo mjesto. Nema im većeg alarma od ovoga. Ovo je sjajno, ali očito je da neke stvari treba mijenjati.
Neinteligentan čovjek se okružuje klimačima glavom, pametan uči iz grešaka. Iz ove greške se puno može naučiti za budućnost. Neka bude u fokusu glazba, a ne parcijalni interesi koga će se slati na Eurosong", zaključio je Pero Tanta.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati