Donosimo detalje o zadnjem brodu koji je napustio Uljanik. Jedinstven je
LUKSUZNI polarni kruzer Scenic Eclipse, koji je pod malteškom zastavom isplovio iz pulskog brodogradilišta Uljanik u subotu navečer, simbolično je "labuđi pjev" hrvatske brodogradnje. Ovo superluksuzno plovilo može primiti 409 ljudi, uključujući 172 člana posade te može komotno ploviti na svim morima svijeta, a posebno je opremljeno za polarna i tropska područja.
Kako stoji na službenim stranicama Uljanika, brod je posebno ojačan za plovidbu u surovim vremenskim uvjetima i zaleđenim morima te zadovoljava zahtjeve visokih okolišnih standarda. Za potrebe podmorskih avantura gostima je na brodu na raspolaganju mini podmornica koja može primiti sedam osoba, a na palubi je platforma s dva helikoptera kojima se mogu istraživati brodu nedostupna područja. Tu su i dvorana s 240 sjedala, grijani bazen, teretana, spa, jacuzzi, šest restorana, barovi, soba za pilates i stotine apartmana.
Brod je dugačak 165,7 metara i širok 21,5 metara i po izgledu podsjeća na veliku jahtu. Scenic Eclipse je dizajniran da postigne brzinu od 17 čvorova i namijenjen je najvišoj klasi putnika koji mogu uživati u 114 luksuzno opremljenih kabina, a uz to ima i 138 podjednako dobro opremljenih kabina za posadu.
Prvi kruzer ovakvog tipa na svijetu
Scenic grupa na svojim se službenim stranicama ponosno hvali novim brodom. Ističu da koristi vrhunsku tehnologiju, GPS pozicioniranje, ali i sigurnosne značajke, uključujući inovativne kobilice za stabilizaciju. Sve to im omogućava da svojim gostima ponude uzbudljiva putovanja zaleđenim vodama oko Sjevernog i Južnog pola uz zajamčenu sigurnost. Na koncu Scenic Elipse ima rejting Polar Class 6, najveći za bilo koje luksuzno plovilo.
Vrijednost ovog spektakularnog prototipa procjenjuje se na oko 200 milijuna eura.
Vlasnik, dakako, nije gubio vrijeme i brod već ima podugačku listu ruta koje mora obići, od New Yorka i Miamija, preko latinoameričkih destinacija, skandinavskih fjordova, Antarktika u studenom i prosincu, pa do Mediterana na proljeće.
To je prvi kruzer ovakvog tipa na svijetu, ali i prvi takav brod napravljen u dugoj povijesti Uljanika, gdje je prvi brod izgrađen i porinut 1858. godine, a radilo se o brodu Kaiser za potrebe austro-ugarske ratne mornarice.
Izazov se pokazao mnogo većim nego što se moglo naslutiti
Glen Moroney, vlasnik australske kompanije Scenic Group, potpisao je ugovor za izgradnju polarnog istraživačkog broda s brodogradilištem Uljanik u studenom 2015. godine. Iako je to prvi kruzer koji je Scenic grupa odlučila izgraditi u Uljaniku, odluku su donijeli nakon pažljivog ispitivanja inženjerskih mogućnosti brodogradilišta. Pritom su bili ohrabreni nizom specijalnih brodova koje je Uljanik izgradio pa su pulskim škveranima povjerili i izgradnju prvog kruzera u svojoj floti koji može ploviti i oceanima.
Vjerojatno je kod odabira ulogu imala i cijena jer je poznato da se Uprava Uljanika, za razliku od svojih njemačkih i talijanskih kolega, nije zamarala time da na brodovima koje radi mora nešto zaraditi ili barem završiti na nuli.
Uljaniku je to bio prvi kruzer izgrađen na njihovom navozu, tako da je i naručiteljima i isporučiteljima gradnja Scenic Eclipsea predstavljala izazov.
Nekoliko godina kasnije taj izazov se pokazao mnogo većim nego što se moglo naslutiti. Fina je za Uljanik Brodogradilište d.o.o. krajem siječnja ove godine podnijela prijedlog za otvaranje stečaja. Uljanik Brodogradilište u tom je trenutku imalo 1.400 zaposlenih. Ročište za stečaj Uljanik Brodogradilišta d.o.o. nekoliko je puta odgađano, da bi na koncu Trgovački sud u Pazinu donio odluku o otvaranju stečajnog postupka.
Još u priopćenju povodom potpisivanja ugovora 2015. Glen Moroney je naveo da se priprema ugovor o izgradnji još jednog kruzera istog tipa, a ovih dana mediji prenose da je vlasnik ovog superluksuznog broda bio toliko oduševljen da je htio naručiti pet brodova u Uljaniku. No, danas iz perspektive opustjelog pulskog brodogradilišta to zvuči poput znanstvene fantastike. Već i sama činjenica da je iz Uljanika, od kojeg su mnogi digli ruke, isplovio u subotu ovakav veličanstveni primjerak brodogradnje, predstavlja nevjerojatnu vijest.
'Naručitelji nisu imali s kim razgovarati'
Đino Šverko, povjerenik Sindikata metalaca Hrvatske (SMH) u Uljaniku, potvrdio je za Index da su predstavnici naručitelja, s kojima je bio u kontaktu, htjeli u pulskom brodogradilištu napraviti pet brodova: "Htjeli su raditi još jedan takav brod, dva manja i još jednu jahtu kao šećer za kraj. Svi ti brodovi bili su u vrijednosti od 150 do 170 milijuna eura. Ne znam koliko bi turista moralo ovuda prodefilirati da Hrvatska dobije taj novac."
Đino Šverko napominje kako je naručitelj bio zainteresiran, novac nije bio problem, ali predstavnici naručitelja jednostavno nisu imali s kim razgovarati: "Katastrofa je da se predstavnici naručitelja nisu imali s kim dogovoriti s naše strane, tu mislim prvenstveno na Ministarstvo gospodarstva. Očito je netko zamislio da nas dokrajči."
"To je najsloženiji brod koji smo mogli napraviti i onda smo propali na kraju. Ne znam što reći", zaključuje Šverko.
Šverko otkriva da je u bankrotiranom Uljaniku još jedan brod na navozu, koji je trebao služiti za prijevoz stoke Kuvajćanima iz Australije. "Napravljen je nekih 40 posto i ne znam što će sada biti s njime, vjerojatno će biti izrezan za staro željezo. A bio je to siguran posao, bili su zainteresirani za još i njima nije bio problem novac. Sad se javljaju kao lešinari ovi naši zainteresirani, svi bi davali neki novac, a kad je trebalo podmetnuti leđa da Uljanik opstane, onda ih nije bilo. Mislim na Končara, pa čak i Debeljaka", kaže Šverko.