Dramatična kriza u njemačkoj industriji. Što se to događa?
POLITIČARI su dugo uspijevali odgađati najgore kad je riječ o najvećem njemačkom proizvođaču automobila Volkswagenu. Sada, čini se, više ne mogu.
Prvi put u 87 godina zatvorit će dio pogona u Njemačkoj
Dok Volkswagen prijeti da će prvi put u 87-godišnjoj povijesti kompanije zatvoriti neke pogone u Njemačkoj, političari koji su desetljećima štitili radnike od masovnih otpuštanja trude se pronaći odgovore suočeni s rastućom frustracijom zaposlenika i prijetnjom masovnih štrajkova.
"Kako vrijeme prolazi, shvaćamo da su mnogi ljudi jako nezadovoljni", rekao je za Politico Thorsten Gröger, glavni pregovarač za IG Metall, najveći njemački radnički sindikat.
Gröger je rekao da će se štrajkovi upozorenja održati prije 9. prosinca, uoči sljedećeg kruga pregovora s upravom o smanjenju troškova, te je zaprijetio mnogo opsežnijom akcijom ako pregovori ne budu uspješni.
Golemi problemi u krivom trenutku
Izazovi dolaze u trenutku kada njemačka vlada nije u stanju djelovati zbog raspada trostranačke vladajuće koalicije početkom studenoga. Moglo bi proći nekoliko mjeseci prije nego što Njemačka dobije novu vladu, jer bi se pregovori između stranaka mogli oduljiti i nakon izbora 23. veljače. Čak i tada, ustavna kočnica koja ograničava potrošnju vjerojatno će ograničiti efektivnu moć nove koalicije.
U Njemačkoj nema snažnijih znakova rastućih ekonomskih problema zemlje od krize VW-a. Zbog naglog pada dobiti, pada prodaje u Europi i kolapsa na kineskom tržištu, proizvođač automobila objavio je krajem listopada da planira zatvoriti tvornice u Njemačkoj.
Ako Trump ispuni obećanje o carinama, situacija će postati još gora
Početak ulaganja u tehnologiju električnih automobila bio je narušen kašnjenjima i visokim troškovima, zbog čega je VW zaostajao za američkim konkurentom Teslom i kineskim BYD-om. Bude li novoizabrani američki predsjednik Donald Trump ispunio svoju prijetnju o uvođenju carina na europske proizvode, to će dodatno pogoršati ionako tešku situaciju za radnike u njemačkim tvornicama.
Problemi VW-a su parabola za njemačku industriju, jer proizvođačima diljem zemlje najavljuju otpuštanja. Loše gospodarske vijesti neprestano pristižu. Metalna industrija ThyssenKrupp najavila je da bi do 2030. mogla ukinuti do 11.000 radnih mjesta.
Problemi u autoindustriji će posebno teško pogoditi Njemačku
No nevolje u automobilskom sektoru posebno će teško pogoditi Njemačku. Ova industrija nosi 11 posto radnih mjesta u proizvodnji u Njemačkoj. Bosch je objavio da otpušta 3500 radnika; ZF Friedrichshafen razmatra otpuštanje najmanje 12.000 zaposlenika do 2030. godine; Continental planira ukinuti 5500 radnih mjesta diljem svijeta.
Njemačke bolesti pogađaju Europu u trenutku kada se Francuska, drugo najveće gospodarstvo u Europskoj uniji, suočava s vlastitim eskalirajućim previranjima. Čelnica francuske ekstremne desnice Marine Le Pen prijeti da će srušiti krhku koalicijsku vladu glasanjem protiv proračuna premijera Michela Barniera - što bi zastrašilo financijska tržišta.
Bijes će se vidjeti na izborima
U Njemačkoj kombinacija loših gospodarskih vijesti i političke paralize potiče bijes uoči planiranih prijevremenih izbora 23. veljače. Taj će bijes osobito utjecati na Socijaldemokratsku stranku (SPD) kancelara Olafa Scholza, tradicionalnog zagovornika radništva, koja se već suočava s lošim rezultatima u anketama.
Donja Saska, gdje je sjedište VW-a, ostaje uporište SPD-a, a stranka je neraskidivo povezana s proizvođačem automobila. Savezna pokrajina ima 20 posto udjela u VW-u, a pokrajinski premijer Stephan Weil iz SPD-a član je Upravnog odbora.
"Uz potporu pokrajinskih vlasti, VW je u prošlih 75 godina postao velika i globalno uspješna kompanija", rekao je Weil u intervjuu za njemački dnevnik Süddeutsche Zeitung te dodao kako ne bi bilo mudro rastaviti skupe strukture koje su postavljene za proizvodnju električnih automobila.
Ogromni strukturni problemi
Weilova rješenja vrlo su poznata: on želi vratiti savezne subvencije za kupnju električnih automobila ili stvoriti porezne poticaje za potrošače. SPD i Zeleni žele oživjeti energetski intenzivnu njemačku industriju smanjenjem cijena energije putem subvencija.
Pitanje je bi li takvi potezi - čak i kad bi se političari mogli složiti oko njih - bili dovoljni s obzirom na ogromne strukturne probleme s kojima se Njemačka suočava.
Dok rat u Ukrajini i rastući protekcionizam iz temelja mijenjaju globalnu trgovinu koja je poslužila kao osnova za njemački izvozni model, njemački se političari suočavaju s neugodnom istinom: uobičajeni alati koji su im na raspolaganju možda neće biti dovoljni.
"Izazovi su veći nego što smo priznali"
"Izazovi su dublji i veći nego što smo možda priznali u raspravama i političkim odlukama posljednjih godina", rekao je ministar gospodarstva iz redova Zelenih Robert Habeck.
Uoči izbora na kojima bi se ekstremno desna stranka Alternativa za Njemačku (AfD) mogla probiti na drugo mjesto, mainstream stranke će vjerojatno morati računati na sve veći otpor birača.
"Pitanje kako riješiti situaciju u Volkswagenu primjer je za rješavanje budućih problema cijele industrije", rekao je glavni pregovarač Gröger. Hitnost situacije, dodao je, zahtijeva konkretnu političku akciju, a ne lijepe predizborne plakate.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati