HDZ-ovcima propale firme. Onda su im dali da vode Jadroliniju
JADROLINIJA, najveći hrvatski putnički brodar, već dulje je u fokusu hrvatske javnosti zbog niza afera. Posljednja je imala i tragične posljedice kada je ulazna rampa starog trajekta Lastovo u Malom Lošinju pala na pomorce te usmrtila vođu stroja i dvojicu kormilara, a teško ozlijedila prvog časnika palube.
Jadrolinijom upravljaju HDZ-ovci
U Upravi Jadrolinije sjede tri čovjeka, svi su članovi HDZ-a. David Sopta je predsjednik Uprave, dok su Goran Frković i Riano Bukša članovi Uprave.
Sopta je na čelo Jadrolinije došao još u rujnu 2017. godine, a prema tvrdnjama više medija, dobar je poznanik aktualnog šefa HDZ-a Andreja Plenkovića.
Sopta bez iskustva u pomorstvu i brodarstvu
U Jadroliniju je došao s gotovo nikakvim iskustvom u tvrtkama vezanim uz pomorstvo i brodarstvo. Prije Jadrolinije radio je u Croatia Lineu, bio je zamjenik ministra vanjskih poslova 2004. i 2005. godine, a zatim je uglavnom radio kao menadžer u osiguravajućim društvima.
>> Tko je David Sopta, HDZ-ov šef Jadrolinije? Jedva ima veze s pomorstvom
U imovinskoj kartici stoji i da je Soptin posljednji posao prije dolaska u Jadroliniju bio u Real grupi. Prema poslovnim podacima, Sopta je bio osnivač i vlasnik tvrtke Adria Razvojni Projekti, koja je bila aktivna od 2012. do 2016. godine. Tvrtka se bavila savjetovanjem i upravljanjem, a u ožujku 2016. godine Financijska agencija nad njom je zbog duga pokrenula stečajni postupak.
Kad je preuzeo Jadroliniju, najavio je modernizaciju flote
Određen je stečajni upravitelj, a stečaj je okončan u srpnju iste godine. Dug zbog kojeg je proveden stečaj nad Soptinom tvrtkom iznosio je malo više od tisuću kuna. Tvrtka je izbrisana iz registra u prosincu 2016.
Dolaskom u Jadroliniju Sopta je najavio da će se baviti opcijama kupovine polovnih brodova uz ogradu da je to ipak državna tvrtka i da želi "graditi brodove u hrvatskim brodogradilištima". Najavljivao je i veliku modernizaciju flote naglasivši da mu je to prioritet u mandatu.
"Modernizacija flote zadatak je broj jedan. Analiziramo stanje svih brodova u floti, a istovremeno intenzivno razgovaramo s pomorskim stručnjacima u brodarstvu, projektantima, procjenjujemo mogućnosti i kapacitete pojedinih brodogradilišta", rekao je Sopta u svom nastupnom intervjuu za Novi list u rujnu 2017.
U prvoj godini odmah velika afera i smjene
No prvu godinu njegova mandata obilježila je afera Katamaran, odnosno provedba natječaja za nabavu dva nova i dva polovna katamarana. Naime, Jadrolinija je u tu sezonu trebala ući s četiri katamarana više, no to se nije dogodilo.
Navodno je bilo i pogodovanja u tom natječaju, a afera je riješena tako što je resorni ministar Butković smijenio dva člana Uprave, dok je Sopta ostao.
Nakon te afere u prosincu 2018. na prijedlog vlade imenovana su dva nova člana Uprave, među kojima je bio dotadašnji rukovoditelj Službe pravnih poslova Jadrolinije i član HDZ-a Goran Frković, koji je i danas član Uprave ovog državnog brodara nakon što ga je vlada predložila za novi mandat u kolovozu prošle godine. Tada je u Upravu ušao i treći član HDZ-a Rian Bukša.
Što je s ostalim članovima uprave?
Prema poslovnim podacima, Frković je prije imao odvjetnički ured, a bio je i osnivač dviju tvrtki, i to Karavele, koja se bavila savjetovanjem, te SF Grupe za upravljanje investicijskim projektima, planiranje i provođenje investicija.
Tvrtka Karavela osnovana je u rujnu 2015., a uz Frkovića, osnovao ju je i Šime Zdrilić iz Rijeke. Dug te tvrtke prema Fini iznosio je 26.597,47 kuna te je pokrenut stečaj po službenoj dužnosti, koji je okončan u ubrzanom postupku. Tvrtka je izbrisana u rujnu 2018.
Frković i Marko Spes osnovali su tvrtku SF Grupa 2012. godine, a ugašena je nakon ubrzanog stečajnog postupka u rujnu 2017.
"Dužnik ima iskazane obveze prema dobavljačima u iznosu 47.314,00 kn te obveze prema zaposlenicima 2.496,00 kn, a obveze za poreze, doprinose i sl. 35.803,00 kn", stajalo je u zahtjevu za stečajni postupak, koji je pokrenula Fina.
Od modernizacije flote nismo vidjeli ništa
Prema podacima iz Frkovićeve imovinske kartice, od svibnja 2015. bio je rukovoditelj službe pravnih poslova u Jadroliniji. Imovinska kartica otkriva i da je treći član Uprave Bukša na radno mjesto izvršnog direktora korporativnih financija u Jadroliniji došao par tjedana kasnije, odnosno 1. lipnja iste godine. Bukša se, prema poslovnim podacima, nije bavio privatnim biznisom.
No vratimo se na Soptine početke u Jadroliniji. Naime, od modernizacije flote Jadrolinije i naručivanja izgradnje novih brodova u hrvatskim brodogradilištima, što je Sopta najavljivao na početku svog mandata, nije bilo ništa.
Tjednik Nacional objavio je sredinom prošle godine da je do tada u Soptinom mandatu Jadrolinija kupila samo jedan novi brod, i to katamaran Jelena, dok se godinama spretno izbjegavala gradnja novih brodova u hrvatskim brodogradilištima.
Nabava broda Oliver pokazatelj politike Jadrolinije
Niz afera s nabavom starih brodova nastavio se prošle i ove godine, a sve je kulminiralo nabavom trajekta koji danas plovi pod imenom Oliver. Naime, Jadrolinija je kupila trajekt star 27 godina te ga platila 12 milijuna eura bez PDV-a.
Novonabavljeni trajekt dugo je bio na vezu u brodogradilištu Viktor Lenac, da bi javnost naknadno doznala kako je na to plovilo potrošeno dodatnih 2.7 milijuna eura, odnosno gotovo četvrtina vrijednosti broda. No i nakon dva remonta trajekt Oliver sklon je čestim kvarovima, pa je tako zbog kvara plutao šest sati u Korčulanskom kanalu.
"Predsjednik Uprave Sopta odgovoran je za kupnju starih i nesigurnih brodova u koje se ništa ili malo ulaže", napisao sindikat Jadrolinije u zahtjevu za Soptinu ostavku. Naime, iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije godinama su upozoravali da modernizacije flote nema i da se plovi na sve starijim i nesigurnijim brodovima.
Šef Nadzornog odbora poslao dramatično pismo
No nisu samo zaposlenici bili nezadovoljni politikom Uprave. To je na neuobičajen način pokazao i predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije Damir Zec, koji je početkom srpnja ove godine ministru Butkoviću uputio dramatično pismo.
Zec je u pismu naglasio da poslovna politika društva Jadrolinija, koju u proteklih godinu-dvije provodi postojeća Uprava na čelu sa Soptom, u značajnoj mjeri odstupa od njegova viđenja rukovođenja, upravljanja i razvoja tog društva.
"Poimence, sav napor Uprave svodi se na nabavku brodova i to bez temeljite pripreme, kako u pogledu provjere brodova koji se kupuju, njihove cijene (koja se nerijetko čini neopravdano visokom), troškova prilagođavanja i tako dalje", napisao je Zec u pismu naglasivši da većina nabavljenih brodova provodi mjesece u brodogradilištima prije nego što krene u redovne linije i da ukupne nabavne cijene ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost.
Je li vrijeme za odlazak?
Tragedija koja je oduzela živote pomoraca potaknula je i pitanje mogu li članovi Uprave Jadrolinije nakon svih svojih odluka ostati na svojim mjestima. Podsjetimo, Sopta kao predsjednik Uprave ima plaću od 4111 eura, dok dva člana Uprave imaju po 4000 eura. Zapovjednik u Jadroliniji u prosjeku ima 2206 eura mjesečno, dok kormilar ima plaću malo veću od tisuću eura.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati