Jesu li domaći hoteli spremni za kibernetičke napade? Evo kako se štite
Sadržaj nastao u suradnji s: A1 Hrvatska
PREMA NAVODIMA Ministarstva unutarnjih poslova Hrvatske, prošle je godine šteta od kibernetičkih napada iznosila 10.5 milijuna eura, ali vjeruje se da je u stvarnosti taj broj mnogo veći. Tehnološki napredak ima pozitivne strane, ali neosporno je kako je zbog digitalizacije gotovo svaki aspekt života građana postao podložniji kibernetičkim prijevarama.
Nove tehnologije i internet omogućuju cyberkriminalcima da lakše dođu do žrtava te da djeluju mnogo sofisticiranije, zbog čega je samo pitanje vremena kada će se netko naći na meti hakera, istaknuto je na konferenciji CyberGuard 2024. o online sigurnosti koju je početkom listopada u Zagrebu organizirao A1 Hrvatska u suradnji s Centrom za sigurniji internet (CSI).
Kibernetička sigurnost u hotelijerstvu
U posebno osjetljiv sektor ovdje spada hotelijerstvo zbog specifičnih karakteristika te vrijednosti podataka koji se prikupljaju i obrađuju. Naime, kako bi svojim gostima ponudili uslugu na visokoj razini, hoteli raspolažu velikim količinama osobnih podataka. Od datuma rođenja i (e-mail) adresa pa sve do OIB-a i IBAN-a, riječ je o informacijama od posebne važnosti za kriminalce koji ih, nakon krađe, mogu prodavati na crnom tržištu, koristiti ih za daljnje zločine. U to spadaju, primjerice, phishing i krađe identiteta, ili za iznudu otkupnine putem ransomwarea. Ransomware je vrsta zlonamjernog softvera koji hakeri koriste kako bi zaključali ili šifrirali podatke žrtve, zahtijevajući otkupninu za njihovo otključavanje.
Da je riječ o rastućoj opasnosti za industriju svjedoči i to što se jedan od najvećih hakerskih napada u hotelijerstvu zbio 2023. godine u Las Vegasu kada su kibernetički kriminalci napali jednu od najvećih svjetskih kockarnica - MGM Resorts International, oštetivši kasino za 100 milijuna dolara.
No posljedice hakerskih napada mnogo su veće i sveobuhvatnije od financijskih gubitaka. Primjerice, krajem srpnja ove godine međunarodna skupina hakera s euroazijskog područja naciljala je Zračnu luku Split koja je zbog napada morala otkazati sve letove te zrakoplove preusmjeriti na druge zračne luke. Dakle, osim financijskih gubitaka te prekida rada i usluga, hakerski napadi mogu utjecati i na reputaciju te zadovoljstvo uslugom klijenata, zbog čega je veoma važno na vrijeme se zaštititi i osigurati od cyberkriminala.
Kako se zaštititi?
Ključne obrambene strategije obuhvaćaju unapređenje sigurnosnih sustava, kontinuiranu edukaciju zaposlenika te stalni nadzor, s posebnim fokusom na prepoznavanje ulaznih točaka i potencijalnih ranjivosti sektora.
POS sustavi za bezgotovinske financijske transakcije česta su ulazna točka hakerima u hotelijerstvu, posebno ako ih organizacije koriste s nezaštićenom ili slabo zaštićenom WiFi mrežom, što povećava rizik od krađe podataka s kreditnih kartica koje su često i ključna meta hakerskih napada. Nadalje, hotelska industrija oslanja se na uređaje interneta stvari (IoT), poput pametnih termostata i kvaka te LED rasvjete koja reagira na dnevno svjetlo, kako bi poboljšala korisničko zadovoljstvo. Ipak, neosigurana IoT tehnologija povećava rizik od napada te neovlaštenog pristupa mrežama i sustavima.
A1 Hrvatska svojim poslovnim korisnicima nudi mogućnost implementacije pametnih rješenja (IoT-a) uz nužno jačanje sigurnosnih sustava s ciljem zaštite od rastućih kibernetičkih prijetnji. U praksi to znači da hoteli i kampovi nastavljaju proces digitalizacije, odnosno uvođenja pametnih usluga koje njihovim gostima pružaju jedinstveno iskustvo, ali uz visoku razinu sigurnosti i tehnološke podrške.
IPTV, internet stvari (IoT) i tehnologija upravljanja pristupom u cloudu
Novi IPTV sustav pritom je veoma važan dio hotelske tehnologije. A1 IPTV nudi mogućnosti koje su kreirane za razne potrebe hotela. Tu spadaju personalizirane komunikacije s gostima, višejezičnost sustava, mogućnost rezervacije termina masaže i večere, integrirano sučelje za upravljanje hotelskom sobom (gašenje svjetala, upravljanje zastorima i klimatizacijskim sustavima), kao i mogućnosti upravljanja preko mobilne aplikacije, dijeljenja ekrana te spajanja preko Bluetootha i USB-a.
Uvođenje tehnologije upravljanja pristupom u oblaku (cloudu) još jedna je od usluga u A1 ponudi koja objekt čini sigurnijim centraliziranjem svih funkcija u jednu zaštićenu online platformu izvan fizičke lokacije hotela. Na taj se način povećava ažurnost sustava te smanjuje vrijeme odgovora na sigurnosne prijetnje. Radi se o fleksibilnom sigurnosnom rješenju prilagođenom za integraciju s drugim hotelskim sustavima i uslugama koje pozitivno utječe na zadovoljstvo i iskustvo gostiju.
Važno je naglasiti da A1 Hrvatska korisnicima nudi ICT as a service uslugu, koja im omogućuje korištenje tehnologije bez potrebe za posjedovanjem ili jednokratnim plaćanjem opreme. Ova usluga donosi veću fleksibilnost i pomaže u dugoročnoj optimizaciji troškova. Rješenja za poslovne korisnike osmišljena su po principu "ključ u ruke" i prilagođena su njihovim potrebama i mogućnostima.
Izgradnja sigurnog digitalnog ekosustava Hrvatske
Nekoć su se hoteli suočavali samo s izazovima poput krađa, fizičkih incidenata i vandalizama, no danas se koncept sigurnosti proširio i na cyber napade, zbog čega je ulaganje u novu i inovativnu tehnologiju zaštite nužno za poslovne subjekte u hotelijerstvu koji žele zadržati konkurentnost na tržištu.
A1 Hrvatska u tom se kontekstu pokazuje kao jedna od vodećih kompanija u digitalnim rješenjima koja, s naglaskom na održivost i inovacije, želi pomoći u izgradnji sigurnog digitalnog ekosustava te pomoći hotelskoj industriji da odgovori na nove izazove.
Sponzorirani sadržaj donose Index i A1 Hrvatska prema najvišim profesionalnim standardima.
bi Vas mogao zanimati
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti