Hrvatska "roba s greškom": "Crotramovi tramvaji su opasni za putnike jer nisu dovoljno čvrsti"
POZNATO je kako "hrvatsko čudo" - tramvaj kojeg izrađuje domaći konzorcij Crotram, u čijem su sastavu tvrtke Končar Elektroindustrija, Gredelj i Đuro Đaković, ne prolazi najbolje u Europi, a ako je vjerovati Zdravku Beriću, direktoru tvrtke Prvomajska TZR (tvornica strojeva, zupčanika i reduktora), razlog tome leži u činjenici da su izrazito loše napravljeni.
> Nitko neće hrvatsko čudo: Crotram u Europi, kao Yugo u Americi
Od svih država koje su se raspitivale za hrvatske tramvaje, zainteresirana je ostala još jedino Finska, odnosno Helsinki. Norveška banka, koja bi trebala odobriti kredit za njihovu kupnju naručila je stoga izvještaj o tramvajima i za to je u Hrvatskoj angažirala Berića. Upravo tehničke pogreške koje je on otkrio mogle bi Crotram koštati dobivanja natječaja na kojem Helsinki kupuje 40 tramvaja.
S obzirom na činjenicu da su ga angažirali da istraži proces proizvodnje hrvatskog niskopodnog tramvaja, Berić je u ime norveške banke u kolovozu prošle godine obišao pogone Končara u Glini i Zagrebu. Tvornica Končar ga je zbog toga optužila za industrijsku špijunažu jer je time prekršio Zakon o industrijskom vlasništvu.
"Naoko lijepi, a strukturno loši"
Berić je u svom izvještaju naveo kako od 107 niskopodnih tramvaja koji trenutno voze Zagrebom, 73 imaju grešku nastalu u proizvodnji te stoga za četiri do pet godina tramvajima prijeti pucanje postolja i skupi servisi, a putnici su konstantno u opasnosti. Berić je Jutarnjem listu rekao kako u procesu proizvodnje postoji strukturalna greška - dijelovi tramvaja ne lijevaju se po pravilima struke i zbog toga su na 60 posto kvalitete, odnosno nisu dovoljno čvrsti. Naveo je i kako su toga i Končar i ZET svjesni, ali ne poduzimaju ništa nego rupe u metalnim dijelovima tramvaja skrivaju lakirnom plavom bojom.
Prema Berićevim riječima, hrvatski tramvaji su "naoko lijepi, a strukturno loši" i kako je njihovo stvarno stanje kao da su u prometu već 25 godina. "Kvalitetu tramvaja ne osporavam, ali problem je prebrza i loša proizvodnja, zbog koje će tramvaje trebati konstantno servisirati i nabavljati nove dijelove", rekao je Berić.
Istovremeno, u Končaru tvrde kako tramvaji nemaju grešaka. "To su neistine. Naši su tramvaji kvalitetni i napravljeni po svim normama struke. To smo dokazali puno puta, ali odgovorit ćemo i na ove opservacije novim istraživanjem. Zdravko Berić je napravio nekoliko stvari koje su suprotne Zakonu o industrijskom vlasništvu, a to je ulazak u naše prostorije i izuzimanje materijala iz tramvaja", rekao je Jutarnjem listu Ivan Bahun, direktor u Končaru.
I.M.
Foto: Arhiva
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati