I vojni biskup i vodič pasa i referent imaju pravo na automobil 24 sata dnevno
Foto: FAH
DRŽAVNA revizija istražila je kako se koriste službeni automobili u ministarstvima, Vladi i Saboru, a iz njihovog izvješća vidljivo je da su porezni obveznici za njihove vožnje u 2014. godini platili 366 milijuna kuna.
No to zapravo i nije konačna brojka jer ona ne pokriva trošak kupovine vozila, plaća za zaposlene vozače niti cestarina. Odnosi se na gorivo, servise, auto gume, osiguranja i plaćanje najma automobila.
Krajem 2014. proračunski korisnici imali su 9.424 službena vozila koji su prevalili 150 milijuna kilometara. Revizori su u 2015. istraživali najveće korisnike službenih automobila: pet ministarstava (MUP, MORH, Ministarstva poljoprivrede, prometa i graditeljstva), Carinsku i Poreznu upravu, Ured za opće poslove Sabora i Vlade (UZOP) i Državni ured za središnju i javnu nabavu.
Zaposleno najmanje 121 vozača i 119 ljudi na održavanju
Ukupno imaju 6.306 vozila, 121 vozača i 119 ljudi koji rade na održavanju. Za njihove plaće potrošeno je oko 22 milijuna kuna, s time da MORH nije uvrstio plaće vozača u Oružanim snagama. Za cestarine su potrošili oko 7 milijuna kuna, a materijalni troškovi (gorivo, gume, najam, servisi) iznose 272 milijuna kuna.
Posebno je zanimljivo tko je sve koristio povlasticu cjelodnevnog korištenja automobila, osim dužnosnika našli su se tu i vojni biskup, vodiči pasa pa čak i jedna glasnogovornica i stručni referent.
U MUP-u je čak stotinjak ljudi imalo pravo koristiti službeni automobil 24 sata na dan, da bi u vrijeme Ranka Ostojića taj privilegij smanjen na troje dužnosnika: ministra, njegovog zamjenika i glavnog ravnatelja policije, te 50 zaposlenika (20 načelnika policijskih uprava i 30 vodiča službenih pasa.)
No zato je narastao broj automobila u MUP-u, prema podacima iz 2015. - ima ih 4.237 što je 343 više nego godinu ranije i što su pravdali postizanjem Schengenskih standarda.
MORH ima 1.003 vozila, ne računajući vojna, 22 zaposlena vozača i petoro zaposlenih na održavanju. Uz dva dužnosnika, ministra i njegovog zamjenika, pravo na automobil 24 sata na dan ima deset službenika: ravnatelj i zamjenik ravnatelja VSOA, glavni inspektor obrane, vojni biskup, načelnik glavnog stožera OS, zamjenici načelnika glavnog stožera OS, zapovjednici grana OS.
Revizori upozoravaju MORH da "prijevoz na posao i s posla" kojeg tamo imaju četiri pomoćnika ministra i 25 službenika ne smatra službenim zadatkom. Podsjećaju da je MORH za svoje zaposlenika ionako osigurao autobusni prijevoz u osam gradova.
Jakovinin savjetnik koristio automobil bez odobrenja
Porezna uprava ima 300, a Carinska uprava 295 automobila. U poreznoj samo ravnatelj ima pravo na cjelodnevno korištenje automobila dok u carini uz ravnatelja taj privilegij ima devet službenika, vodiča pasa. U Carinskoj upravo zaposleno je 13 vozača te četvero na održavanjima automobila.
Ministarstvo poljoprivrede ima 182 automobila, četiri zaposlena vozača i jednu osobu za održavanje. Njih 11 u tom ministarstvu ima pravo na automobil 24 sata na dan, uz dvoje dužnosnika ministra i njegovog zamjenika, ministar je to pravo dodijelio osam svojih pomoćnika, revizori upozoravaju da je automobil bez službene odluke 24 sata na dan koristio i jedan savjetnik Tihomira Jakovine.
U Ministarstvu prometa ima automobila, a pravo na njihovo neograničeno korištenje ima osam dužnosnika (ministar, zamjenik i šest pomoćnika) kao i 78 zaposlenika, ukupno njih 86. Ministar je propisao da lučki kapetan, kapetan lučke ispostave, nautičar "zbog složenosti i intenziteta posla imaju pravo na službeni automobil cijeli dan".
Revizori su primijetili da je automobil jednog dužnosnika, očito ministra Siniše Hajdaša Dončića, imao veliki kilometražu na liniji Zagreb-Krapina, dok se u Zagrebu slabo koristio, a na putovanja je ministar išao drugim autom. Zato preporučuju da se analizira isplativost tog automobila, drugim riječima nepotreban je, jer samo služi prijevozu ministra na posao i natrag, kući.
Mrak Taritaš počastila glasnogovornicu i referenta
Ministarstvo graditeljstva imalo je 75 automobila, tri vozača i jednu osobu za održavanje. Pravo na automobil 24 sata dnevno imala je ministrica Anka Mrak Taritaš, njen zamjenik, četiri pomoćnika a ministrica je time nagradila i dvoje zaposlenika: njezinom glasnogovornicom i stručnim referentom. Glavni tajnik ministarstva nije koristio to pravo iako mu je dodijeljeno.
Ured za opće poslove Sabora i Vlade imao je u 2015. godinu 55 automobila, 29 zaposlenih vozača i vlastiti servis s 8 zaposlenika.
Automobil sa službenim vozačem 24 sata na dan imalo je 2015. sedam dužnosnika: predsjednik Vlade Zoran Milanović, pet njegovih potpredsjednika i predstojnik ureda.
Uz njih su službeni automobila kroz cijeli dan koristili: zamjenik predstojnika Ureda predsjednika Vlade kao dužnosnik i dva službenika (ravnatelj Direkcije za korištenje službenih zrakoplova i ravnatelj UZOP-a).
I čelnici Sabora imali su pravo na vožnju i vozača i to njih sedmoro: : predsjednik sabora Josip Leko, pet potpredsjednika i tajnik.
HDZ-ov Čuljak rekorder u potrošnji
Revizori pišu kako je najviše kilometara napravio dužnosnik iz Vinkovaca, misleći na Tomislava Čuljka, kojemu se trebao zbog goleme kilometraže od 81.000 kilometara dodijeliti jeftiniji automobil.
Revizori ukazuju na primjere drugih zemalja koje na jednom mjestu, satelitski prate kretanja automobila i predlažu da sva nabava ide putem operativnog najma.
Kod svih su ministarstava pronađene brojne nepravilnosti, preduga javna nabava, trećina vozila nabavlja se preko operativnog najma a da se ne provjeri je li taj model najpovoljniji. Ne unosi se svrha korištenja automobila, a kako nije utvrđen okvirni broj potrebnih automobila, ne može se odgovoriti na osnovno pitanje, koliko je opravdana uopće nabava svakog od službenih automobila.
Teško prohodno izvješće na stotinjak stranica zaključuje da bi se kaotična, neujednačena i netransparentna praksa kupovine, nabave i korištenja službenih automobila trebala učiniti jeftinijom i efikasnijom.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati