Kako se globalno poslovanje zauvijek promijenilo? Prve lekcije stižu iz Kine
KINA ove godine već sedam tjedana živi u budućnosti. Drugo najveće svjetsko gospodarstvo prvo se našlo na udaru epidemije koronavirusa, zbog čega su zaustavljena putovanja, zatvorene trgovine i zabavni parkovi, a nošenje maski u javnosti i držanje socijalne distance postalo obavezno.
Sada se Kina postupno otvara. Dok se i ostatak svijeta priprema za isto, kompanije koje su prve morale odgovoriti na epidemiju u Kini sada svoja rana iskustva koriste kao predložak za druge regije, piše CNN.
Korporativne reakcije u Kini postale su središnja točka interesa analitičara s Wall Streeta posljednjih mjeseci, a globalni brendovi poput Nikea, Starbucksa i Disneyja dijele svoja iskustva s investitorima i hvale tamošnje menadžere za vođenje kroz krizu.
Primjerice, Nike je nedavno rekao da je u "Kini vidio drugu stranu krize", te naučio koje su najbolje prakse za primjenu na drugim mjestima. A kad je Volkswagen prošlog tjedna ponovno otvorio svoj ogroman pogon u Wolfsburgu u Njemačkoj, naveo je svoje iskustvo ponovnog pokretanja poslovanja u svoje 32 od 33 tvornice u Kini.
Poslovni lideri i stručnjaci, nastavlja CNN, smatraju da nove strategije kojima su se kompanije priklonile neće vratiti životu u normalu. Kažu kako bi umjesto toga kriza mogla trajno promijeniti način na koji radimo, kupujemo i upravljamo svojim poduzećima.
"Ovo je nova normala. Trenutačno radimo na mnogim pozivima za buđenje", rekao je Alain Benichou, predsjednik uprave IBM Chine.
Pogledajmo kako se budućnost poslovanja promijenila i kakav nam uvid u to daje Kina.
Način na koji radimo
Za Despinu Katsikakis uobičajeno radno mjesto već počinje izgledati bitno drukčije. Katsikakis, menadžerica koja se u tvrtki za komercijalne nekretnine Cushman & Wakefield iz Londona specijalizirala za inovacije i nove prakse, savjetuje kompanije širom svijeta kako se vratiti poslu.
U Kini je njena tvrtka već pomogla da se više od milijun radnika vrati u urede. Ona smatra da je kriza ubrzala budućnost rada i za cijelo desetljeće. Njena tvrtka nada se da će kapitalizirati ovu promjenu, počevši s vizualnim vodičem za svoje klijente pod nazivom 'Six Feet Office'. Ovaj koncept 'živog laboratorija' iz ureda Cushman&Wakefield u Amsterdamu, temeljen je na spoznaja iz Kine i povratnim informacijama od radnika i klijenata širom svijeta.
"Radi se o prototipu koji u osnovni postoji kako bi ljude inspirirao da razmišljaju o rješenjima, o tome kako zadržati socijalnu distancu, kako na odgovarajući način pripremiti zgradu i doista poticati ljude na drukčija ponašanja", rekla je Katsikakis.
U toj novoj normali, radni stolovi su udaljeni oko metar i pol, što nimalo ne iznenađuje. Zdravstveni dužnosnici širom svijeta već mjesecima savjetuju ljudima da zadrže međusobnu distancu kako bi se spriječilo širenje virusa. Radnicima se savjetuje da se kroz ured kreću samo u jednom smjeru - poput kazaljke na satu - te da izbjegavaju mimoilaženje i eventualno širenje mikroba. Katsikakis kaže da su smjernice temeljene na savjetima zdravstvenih stručnjaka, koji su naglasili da se medicinsko osoblje kroz bolnice kreće na isti način.
Jedna od najvećih pouka koje je tvrtka dobila u Kini, kaže Katsikakis, glasi da "moramo imati povjerenja da se vraćamo u zdravo okruženje". Ona predviđa da će u sljedećih nekoliko godina senzori zamijeniti sve površine koje je više osoba obično dodirivalo. Umjesto provlačenja kartice za ulaz u prostorije, primjerice, možda ćemo imati kamere za prepoznavanje lica ili QR kod na mobitelu, piše CNN.
Od kompanija se također očekuje da više ulažu u sustave za pročišćavanje zraka u uredima kako bi se smanjila kontaminacija. Volkswagen je, primjerice, u Wolfsburgu svoju klimatizaciju postavio na maksimum. Neki bi čak mogli postaviti zaštitni pleksiglas na stolove. Kako bi se izbjegla kontaminacija površina, Katsikakis predlaže postavljanje papirnatih navlaka preko radnih stolova i redovitu dnevnu promjenu tih zaštitnih navlaka. Otkako je predstavljen prototip "Six Feet Office", tvrtka je preplavljena pitanjima gotovo svakog sata.
"Imali smo svakodnevne sastanke s nekim od naših najvećih klijenata kako bismo im pomogli da usvoje ove ideje i kako bismo mogli surađivati s njima", rekla je Katsikakis za CNN.
Iako ovaj koncept zahtijeva više prostora, ne mora nužno značiti da će ured zbog toga biti skuplji. Ako je ova situacija nešto pokazala, onda je to da je rad na daljinu učinkovit i da će se i dalje koristiti, smatra Katsikakis. To znači da će isti prostor koristiti manje ljudi nego prije pandemije.
Način na koji komuniciramo na poslu također se promijenio. Porast potražne da poslovnim softverom, kao što je Microsoft Teams, svakako je bez presedana, kaže Jared Spataro, korporativni dopredsjednik Microsofta 365. On je ovaj tjedan naglasio da program za razmjenu poruka i videokonferencije sada ima 75 milijuna dnevnih korisnika, što je 70 posto više nego prošlog mjeseca.
"Imamo vremeplov i možemo vidjeti da su se zemlje poput Kine i Južne Koreje vratile na posao i u škole, a korištenje Teamsa i dalje raste", rekao je Spataro za CNN.
Način na koji kupujemo
Na neki način, sada je savršeno vrijeme za brendove da privuku nove kupce i stvore trajne veze, smatra Deborah Weinswig, predsjednica uprave Coresight Researcha, savjetodavne i istraživačke tvrtke koja se fokusirala na maloprodaju i tehnologiju. Dok su milijuni ljudi zatvoreni u svojim domovima, prisiljeni su stvoriti nove rutine i životne navike, smatra Weinswig.
"Kažu da je za svaku promjenu navike potreban 21 dan. Mi mijenjamo svoje navike kupovanja, a neke od njih bit će teško kasnije odbaciti“, rekla je Weinswig.
Na primjer, Nike se tako dobro prilagodio da bi na toj novoj krivulji mogao ostati godinama. Coresight je prije radio na istraživačkim projektima za Nike. Iako je kompanije i prije epidemije promovirala kupnju online, Weinswig kaže da je poslovanje u porastu posljednjih mjeseci. Ovaj gigant sportske odjeće i obuće objavio je odlične poslovne rezultate u ožujku, dijelom i zbog brzog porasta online prodaje u Kini. Digitalna prodaja u Kini porasla je tijekom posljednjeg kvartala za 30 posto, a tjedni broj korisnika na aplikacijama za tjelesnu aktivnost porastao je 80 posto, rekao je investitorima predsjednik uprave John Donahoe.
Nikeova je aplikacija bila ključna za ovaj uspjeh, piše CNN. Platforma je ove godine pokrenuta u Kini i poticala je korisnike da vježbaju od kuće u virtualnom „klubu za treniranje“. Weinswig napominje da je aplikacija bila besplatna, što je korisnicima bilo ključno. Kompanija je također lansirala više proizvoda online, među ostalim ograničenu seriju tenisica Air Jordan. Brzina je također bila ključna. Nike ima mnogo konkurenata, ali bio je jedan od prvih brendova koji je kupcima rekao da ostanu kod kuće.
"Nike se brzo prilagodio situaciji", istaknula je Weinswig za CNN.
Način na koji upravljamo opskrbnim lancima
Pandemija nas također može natjerati da ponovno uredimo globalne opskrbne lance. Općenito, opskrbni lanci za robu široke potrošnje osmišljeni su kako bi dali prednost učinkovitosti u odnosu na fleksibilnost i otpornost, napisao je nedavno na svom blogu John Knapp, partner i direktor u Boston Consulting Groupu.
Ali u posljednjih nekoliko mjeseci, nestašica sirovina i kritičnih zaliha, zajedno s povećanim izostancima radnika, doveli su do temeljnih rizika. To je kompanije nagnalo da razmotre kako otpremaju ili šalju svoju robu.
"Stvari koje smo prije uzimali zdravo za gotovo više ne postoje. Trenutačno možemo vidjeti poremećaje u gotovo svakom segmentu premještanja tereta preko kineskih granica. Ili u Europi, gdje kamioni ne mogu prelaziti granice", rekao je William Ma, direktor Kerry Logisticsa, hongkonške tvrtke koja kompanijama širom svijeta pomaže da upravljaju svojim opskrbnim lancima.
Prije epidemije, kompanije su prekide planirale u danima, a sada se radi o tjednima. Jedna od kompanija koja se nada rješenju je IBM. Tehnološki gigant, koji nudi program za upravljanja opskrbnim lancima temeljen na umjetnoj inteligenciji, kaže kako vidi značajan porast potražnje, jer sve više kupaca želi imati prediktivno modeliranje uoči sljedeće krize. IBM nije želio iznijeti konkretne brojke.
"Pandemija je bila alarm za mnoge kompanije. Ono što želimo je pomoći oko problema koje smo otkrili s covidom-19. Optimizacija opskrbnih lanaca je postala problem, pa se time moramo pozabaviti", rekao je Benichou iz IBM-a.
U akciju kreću čak i vlade. Japan je prošli tjedan najavio da će pomoći kompanijama da preusmjere svoju proizvodnju kod kuće, rekao je Andrew Staples, globalni urednik Economist Corporate Networka. Ova mreža je savjetodavna usluga The Economistovog Intelligence Unita, namijenjena višim poslovnim liderima.
"Mislim da će se to nastaviti", rekao je Staples za CNN.
IBM-ovi istraživači smatraju da je epidemija otkrila pukotine u opskrbnim lancima za koje mnoge kompanije nisu ni znale da postoje. Pokazalo se, naime, da 90 posto kompanija s Fortuneova popisa 1000 ima sekundarne dobavljače iz Wuhana, kineskog grada u kojem je epidemija započela, ali većina njih ima malo ili nimalo kontakta s tim dobavljačima.
Istodobno bi moglo biti prerano da se kompanije suoče s tim problemom, smatra Ma. Napomenuo je da obnova opskrbnih lanaca zahtijeva značajan kapital i vrijeme, a ni jednog, ni drugog kompanije trenutačno nemaju u izobilju.
"Kompanijama je važnije akumulirati novac. Ako se proizvodi ne prodaju, ne možemo platiti svoje dobavljače, a oni ne mogu platiti svoje partnere. Svi želimo da ovo prođe što prije", zaključio je Ma.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati