Na cestama prema moru patroliraju lažne šlep-službe. "To što rade je pljačkanje"
NA HRVATSKIM autocestama, kako nam govore iz tvrtki koje se bave vučnom službom, operira na desetke ilegalnih vučnih službi, prevaranata koji patroliraju cestama dok ne uoče one koji su doživjeli neki kvar na automobilima.
"Kruže autocestom i traže pokvarene aute"
Vlasnik jedne od registriranih tvrtki za ovu djelatnost nam govori kako ovih lažnih tvrtki za šlep ima najviše od Like do Maslenice. On je odlučio biti anoniman zbog, kako je rekao, straha za vlastitu sigurnost jer se "svakodnevno mora nositi s agresivnim prevarantima".
"Mi koji imamo firme imamo uredne ugovore s osiguravajućim kućama, koje nas kontaktiraju kad treba izaći na teren. Situacija je postala katastrofalna kad su se pojavili ovi prevaranti koji rade na crno ili OPG registriraju za ovu djelatnost. Počelo je to prošlog ljeta, nastavilo se ovog.
Oni doslovno kruže autocestom i traže automobile koji su pokvareni, onda se lažno predstavljaju i tovare ljude na silu. Prezentiraju strancima koji ne znaju zakone da ih je poslala policija, da postoje kamere preko kojih se vidi kad je tko ostao u kvaru i da se hitno moraju skloniti s ceste. Ljudi u strahu pristaju. Na kraju epilog bude da im šlep naplate po nekoliko puta većoj cijeni", rekao je.
"To su sve kamioni B kategorije, nemaju nosivosti, niti odgovarajuću kabinu. Oni ljude smjeste u njihova vozila", rekao je, dodajući da prema njegovoj procjeni ima tridesetak takvih "firmi" tijekom turističke sezone.
Index je u posjedu i radnog naloga preko kojeg vidimo da je vožnja od 71 km u dva smjera naplaćena 768 eura. Radi se o šlepu automobila do dvije tone, čiji prijevoz ne bi trebao koštati više od 1.25 eura po kilometru, kako smo provjerili na stranicama šlep-službi.
"Strance baš znaju oderati, koji su ionako preplašeni zbog nezgode u stranoj zemlji. Od Zira, tj. Macole do Gospića naplaćuju oko 300, 400 eura. Toliko bi koštao Gospić - Zagreb kod normalne šlep-službe", govori nam jedan od sugovornika.
"To je pljačkanje bez obrta, bez firme, bez računa"
Drugi sugovornik nam spominje brojku od čak 60 prevaranata koji "operiraju" na spomenutom potezu..
"Znam za primjer svojih prijatelja koje su uhvatili na prepad. Rekli su im da vozilo mora isti tren van s autoputa, da je to novo pravilo, da se vidi po registraciji da imaju pomoć na cesti... Oni su pristali, odveli su ih u kvaziradionicu. Račun je bio 1700 eura, a kvačilo koje su popravili se sutradan pokvarilo. To je pljačkanje bez obrta, bez firme, bez računa", navodi.
Slični problemi u Sloveniji
Po ovom pitanju, prevaranti ne djeluju samo u Hrvatskoj. Mediji iz nekoliko europskih zemalja objavili su ispovijesti vozača koji su se našli u nevolji na cestama u Sloveniji te postali žrtve prevare lažne vučne službe. Od nekih vozača je navodno traženo da plate iznose od čak 8 tisuća eura.
Austrijski Kleine Zeitung pisao je o vozaču iz Koruške, koji je sa suprugom sredinom svibnja krenuo na odmor u Hrvatsku, a koji je postao žrtva prevare lažne šlep-službe nakon što mu je na primorskoj magistrali puknula guma.
Nazvao je austrijsku udrugu vozača ARBÖ iz koje su mu rekli da će mu u pomoć priteći slovenska partnerska tvrtka. Do njega je stigao djelatnik Darsa, osigurao automobil i otišao, a pola sata kasnije došla je druga vučna služba. Austrijanac je ispričao kako je sve djelovalo vrlo profesionalno i nije posumnjao da se radi o prevarantima. Tražili su da plati nešto više od tisuću eura za prijevoz i zamjenu gume.
Inspektorat zaprimio 16 predstavki
Kontaktirali smo Ministarstvo unutarnjih poslova oko ove teme, no odgovor nismo dobili. Odgovorili su nam iz Državnog inspektorata, poručivši kako su u 2023. i 2024. zaprimili 16 predstavki.
"Nepravilnosti su se odnosile na obavljanje djelatnosti vučne službe (vuča vozila) bez odobrenja, obavljanje djelatnosti vučne službe od stane fizičkih osoba, obavljanje djelatnosti vučnih službi na autocesti od strane vučnih službi koji nisu ugovorni partneri s Hrvatskim autocestama, neizdavanje računa, nepoložen ispit za upravljanje određenom kategorijom motornog vozila, kao i nevođenje tahografskih aktivnosti", navode.
Objasnili su kako je obavljanje šlepa uređeno Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, a nadzore obavljaju inspektori cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koji imaju i ovlasti isključivanje vozila iz prometa.
Naglasili su kako tržišna inspekcija provodi predmetne nadzore jedino u slučaju fizičkih osoba koje nisu registrirane za obavljanje navedene djelatnosti. U jednom slučaju su i utvrdili da fizička osoba obavlja djelatnost vuče vozila, a da istu djelatnost nije upisala u sudski, odnosno obrtni registar
"Doneseno je rješenje o zabrani obavljanja predmetne djelatnosti te su poduzete zakonom propisane prekršajne mjere, dok su pojedini inspekcijski nadzori u svezi zaprimljenih predstavki u tijeku", naveli su.
"Bude tu i naguravanja"
Index se obratio i resornom ministarstvu. Do zaključenja teksta smo dobili odgovor. Čini se svakako da se ovaj problem neće tako lako riješiti.
"Evo kako oni rade. Dobio sam dojavu preko osiguranja da izađem na teren, nazvao sam ljude i rekao im da ću doći, ali u međuvremenu je došao 'ilegalac' i predstavio se kao ja jer je znao da ja radim s tom osiguravajućom kućom. To je čisti kriminal", govori.
Sugovornici su nas upozorili i na međusobne konflikte između prevaranata.
"Bude i toga jer na neku prometnu nesreću gdje se dodirnu dva vozila izađe šest lažnih šlep-službi, bude naguravanja i svega jer se ne mogu dogovoriti tko će preuzeti posao. Pritom pate tvrtke koje imaju uredno registriranu djelatnost i plaćaju sve poreze državi", zaključio je sugovornik.