Objavljeni novi detalji o robotaksijima. Evo i tko će odgovarati ako izazovu nesreću
DRŽAVNI tajnik u Ministarstvu prometa Tomislav Mihotić odgovorio je danas zastupnicima da će, prema izmjenama Zakona o cestovnom prometu, odgovornost za sudar koji skrivi autonomno vozilo biti na njegovom vlasniku ili operateru.
"Odgovornost je predviđena Zakonom o sigurnosti prometa koji je u ingerenciji MUP-a. Osnovano je radno tijelo i pretpostavka je da će glavna odgovornost biti na vlasniku vozila ili na operateru koji njime upravlja'', rekao je državni tajnik u Hrvatskom saboru na pitanje HSLS-ova zastupnika Darka Klasića o odgovornosti u slučaju sudara koji skrivi takvo autonomno vozilo, odnosno vozilo bez vozača.
"Krenut će u Zagrebu, prvo na kratkim rutama"
Državni tajnik predstavio je izmjene Zakona o cestovnom prometu kojim se, između ostalog, uređuje automatizirani cestovni prijevoz kao nova vrsta djelatnosti prijevoza putnika, no prijedlog je naišao na kritike oporbenih zastupnika.
"Sustav autonomnih vozila uvodit će se u fazama. Najprije će se krenuti u Zagrebu, na određenim kratkim rutama, kako bi se vidjelo kako to funkcionira i sagledali svi rizici, a onda će se širiti dalje'', kazao je Mihotić.
Zastupnik Klasić istaknuo je da autonomna vozila predstavljaju veliki tehnološki napredak, međutim još je puno posla, primjerice softver takvih automobila često ne može odgovoriti na dileme u vožnji koje vozačima nisu nikakav problem. Uz to, upozorio je na nedorečenost pojedinih odredbi.
"U zakonu je definirano da djelatnost autonomnog cestovnog prijevoza putnika mora imati zaposlenog stručnog osposobljenog upravitelja prijevoza ili ugovor s istim. Ali nije navedeno koje su to stručne osobe i koje su njihove kvalifikacije'', rekao je.
Zastupnica kluba nezavisnih i Fokusa Marija Selak Raspudić naglasila je da su vozila bez vozača na hrvatskim cestama ogromna promjena, stoga smatra neprihvatljivim da se spominju tek u nekoliko rečenica u zakonskom prijedlogu.
Selak Raspudić za ozbiljniju raspravu o vozilima bez vozača
"O ovom bismo trebali imati ozbiljne javne rasprave, trebali bismo postaviti pitanje isplativosti ovakvih projekata, u kojim će gradovima oni zaživjeti, je li riječ o dugoročnom hrvatskom izvoznom proizvodu ili o kratkoročnom projektu na određenim rutama u Zagrebu, koja je sigurnost takvih vozila", rekla je Selak Raspudić.
Osim toga, zastupnica je prozvala resornog ministra Olega Butkovića što nije došao u sabornicu braniti zakon.
''Facebook kauboj je pitanje sigurnosti građana pokušao svesti na jedan oblik osobnog prepucavanja. Nije bio hrabar da ovdje odgovori na pitanje tko će biti odgovoran u slučaju nesreće koju skrivi autonomno vozilo'', kazala je.
Mrak Taritaš: Prijevoz autonomnih vozila treba ispuniti niz preduvjeta
Da bi prijevoz autonomnih vozila mogao funkcionirati, potrebno je imati niz preduvjeta, napomenula je Anka Mrak Taritaš (HSS, GLAS i DOSIP).
''U Zagrebu su sinkronizirani semafori samo na zelenom valu. Potrebno je dati dovoljno vremena za probe sa sigurnosnim vozačima. Isto tako, dajte da iskustva koja su neke druge zemlje prošle, a prošle su i dobra i loša, ovdje ugradimo i o njima vodimo računa'', poručila je.
SDP-ova Boška Ban Vlahek složila se da su vozila bez vozača korak u budućnost, stoga je važno pratiti implementaciju te tehnologije.
''Predlažemo formiranje radne skupine koja bi se bavila nadzorom i evaluacijom utjecaja automatiziranih sustava na cestovni promet'', kazala je.
Ban Vlahek upozorila na problem nerentabilnosti autobusnih linija u ruralnim krajevima
Također, govoreći o usluzi autobusnog prijevoza, upozorila je na problem rentabilnosti pojedinih linija, naročito u ruralnim krajevima.
''Mnoge se linije gase, što negativno utječe na mobilnost i životni standard stanovnika tih područja. Na temelju kojih će se kriterija utvrđivati subvencije države?“ pitala je Ban Vlahek.
Zastupnik HDZ-a Pero Ćosić uvjeren je da će problem nerentabilnih linija biti riješen zakonskim izmjenama.
"Zakon donosi dobro uređen pravni okvir koji će dati doprinos zaustavljanju daljnjih negativnih demografskih kretanja u ruralnim dijelovima, s aspekta prometne povezanosti'', rekao je.
Izmjene zakona donose još nekoliko novina. Tako će svi vozači taksija na svojim vozilima morati istaknuti kartice s QR kodom kako bi putnici mogli provjeriti ima li vozač valjanu vozačku dozvolu i položene uvjete za vozača taksija.
Osim toga, zakonom se uvodi liberalizacija unutarnjeg javnog linijskog prijevoza tako što se otvara mogućnost obavljanja prijevoza i drugim prijevoznicima iz Europske unije koji obavljaju međunarodni cestovni prijevoz.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati