Od danas na snazi: Liječnici moraju prijavljivati zdravstvene probleme vozača
DUGO su se lomila koplja oko odluke o tome hoće li liječnici pacijentima oduzimati vozačke dozvole zbog njihovog zdravstvenog stanja. Novim Pravilnikom o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače odlučeno je da se pacijente neće prijavljivati policiji za privremena zdravstvena stanja. Ipak, razlog za prijavu MUP-u bit će stanja koja ne prolaze za nekoliko mjeseci. Taj pravilnik stupio je na snagu danas.
Liječnici upozorenje upisuju u karton, ali i pacijenti snose odgovornost
Primjerice, ako liječniku u ordinaciju dođe trudnica koja ima problema s pretjeranim povraćanjem, on će joj savjetovati da ne upravlja vozilom i to upisati u zdravstveni karton. Liječnik istu promjenu neće biti dužan prijaviti MUP-u, koji će pacijenticu uputiti na Medicinu rada.
"Promjene se odnose na razlikovanje zdravstvenih stanja koja rezultiraju nesposobnošću za vožnju do šest mjeseci i stanja dulja od tog roka. Propisana su stanja kao i lijekovi zbog kojih liječnik treba pacijentu usmeno reći da nije preporučljivo voziti određeno vrijeme.
Ako je pacijentu upozorenje upisano u zdravstveni karton, a on sudjeluje u prometnoj nesreći, odgovornost će biti isključivo na njemu te će snositi kaznu. Međutim, ako liječnik ne upozori pacijenta i to ne upiše u zdravstveni karton, onda i liječnik podliježe prekršajnoj i materijalnoj odgovornosti", pojasnila je Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije obiteljskih liječnika.
Pacijente s moždanim udarom prijavljuju MUP-u, a jake migrene upisuju u karton
Pravilnik će morati provoditi svi liječnici, uključujući i privatnu praksu, a ne samo liječnici obiteljske medicine. Koja zdravstvena stanja spadaju u koju kategoriju, objasnila nam je prošlog tjedna liječnica obiteljske medicine Ljiljana Ćenan, jedna od članica radne skupine u Ministarstvu zdravstva koja je radila na Pravilniku.
"Ako netko preboli moždani udar, to je trajno stanje koje ćemo prijaviti i zbog čega će na duže vrijeme ostati bez vozačke dozvole. To ne znači trajno oduzimanje, već će osoba nakon određenog vremena biti upućena na Medicinu rada kako bi mogla obnoviti vozačku dozvolu.
To se isto odnosi na pacijente koji obole od Parkinsonove bolesti ili Alzheimerove demencije. U nekakvoj početnoj fazi još može voziti, ali ta bolest se mijenja, progresivna je i pacijent nakon nekog vremena mora ponovo otići na pregled kako bi vidjeli je li sposoban upravljati vozilom", istaknula je Ćenan te dodala kako u rijetkim slučajevima dolazi do trajnog oduzimanja vozačke.
Kada su u pitanju zdravstvena stanja koja su prema novom Pravilniku dužni upisati u zdravstveni karton, Ćenan kaže kako je popis opširan te nabraja najučestalija.
"Neka od stanja su ukliještena leđa, slomljena ruka ili noga, vjerovali ili ne, viđala sam pacijente koji su vozili s gipsom. Zatim vrtoglavice i omaglica, jaka migrena, pretjerano povraćanje u trudnoći. Kada su u pitanju lijekovi, pacijenti koji primaju kemoterapiju ne bi trebali voziti", rekla je Ćenan, koja je posebno izdvojila osobe s epileptičnim napadajima.
"Pacijente koji imaju epi napad moramo prijaviti policiji, koja će ih uputiti na Medicinu rada. Tada pacijenti oko godinu dana ne bi smjeli voziti. Pacijenti nam se na to najčešće ljute, ali to je za njihovu sigurnost kao i svih sudionika u prometu", dodala je.
Nisu u potpunosti zadovoljni
S obzirom na to da se liječnici susreću s velikim brojem zdravstvenih stanja koja nisu zabilježena u Pravilniku iz KoHOM-a, smatraju kako je to jedan od nedostataka te da će se zbog nedovoljne preciznosti moći manipulirati odlukama.
"Nezgodno je što se osim popisanih stanja u pravilniku spominje i jedan neodređeni izraz; sva druga stanja. To su ostavili na procjenu liječniku, što će ipak donijeti neke neujednačenosti u postupanju. I za nas je to jako nezgodno i potencijalno je izvor konflikta s pacijentima", upozorila je Nataša Ban Toskić.
"Srećom, nisam imala fizičke agresije, ali to su doživljavali moji kolege"
Kada su u pitanju konfliktna ponašanja pacijenata, liječnica Ćenan kazala je kako se tijekom 20 godina karijere u istoj ambulanti ipak nešto manje susretala s neugodnim situacijama. No, priznaje, pamti pacijente koji su imali burne reakcije nakon što ih je prijavila policiji, a ona ih uputila na Medicinu rada zbog oduzimanja vozačke dozvole.
"Uglavnom smo svi imali neugodnosti. Pacijent mi je jednom rekao da moj kolega štiti svoje pacijente, a ja njih ne jer ih prijavljujem policiji. I što mu reći na to? Imala sam situacije gdje su mi cijele obitelji odnijele kartone isključivo zato što sam ih poslala na izvanredni liječnički pregled.
Sva sreća, ja nisam imala fizičke agresije, ali su to doživljavali moje kolege. Imala sam kolegicu kojoj su prijetili odvjetnicima, sudovima, a kolegica je apsolutno postupila ispravno, ali mjesecima je imala neugodnosti", ispričala je Ćenan i dodala da je jako bitno da se pacijenti informiraju o novim Pravilnicima i Zakonima kako bi znali što mogu očekivati.
Dijabetičari zadovoljni, ukinuta diskriminacija
Iz Zagrebačkog dijabetičkog društva zadovoljni su novim Pravilnikom Ministarstva zdravstva jer su donesene ključne promjene vezane uz dijabetes. Od danas će osobe koje su ovisne o inzulinu, ako zadovolje medicinske preduvjete, moći ostvariti pravo na profesionalnu vozačku dozvolu.
"Do sada je važilo pravilo da oni koji su na inzulinu ne smiju ostvariti pravo na profesionalnu vozačku dozvolu, a postojećim vozačima koji su prešli na inzulin je profesionalna dozvola bila oduzeta. Pravilnik je bio vrlo rigorozan budući da kvaliteta regulacije dijabetesa te mišljenje dijabetologa uopće nisu bili uvažavani.
Sad se sve mijenja, novi pravilnik je inkluzivniji, korektniji i jasniji. Naime, omogućava procjenu svakog pojedinca, njegove samokontrole i osobnog stanja, a ne generalne zabrane. Ovisnima o inzulinu s tip 1 i tip 2 dijabetesom sada daje fer šansu da se počnu baviti zanimanjem koje vole, što je i njima samima motivacija za što bolju samokontrolu", smatra Davor Skeledžija iz Zagrebačkog dijabetičkog društva.
Dodaje da će preduvjeti za osobe na četiri ili više doza inzulina biti obavezno nošenje senzora za bezbolno mjerenje glukoze, koji će ih alarmirati ako se glukoza približi opasnim razinama. Senzori koje će profesionalni vozači morati nositi, naglasio je, u potpunosti su besplatni.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati