Učenici iz Ozlja osmislili genijalno rješenje za Pametnu kuću budućnosti
GRAD Ozalj donosi nam inspirativnu priču o mladim i skromnim genijalcima čiji projekt jasno pokazuje što nam sve nosi budućnost u području tehničkih znanosti. Oni su David Ferko, Ian Palisak i Juraj Jaušovec iz Osnovne škole Slave Raškaj u Ozlju te su zaslužni za izradu rješenja Pametna kuća koje trenutno razvijaju najveće kompanije. Uz veliku podršku mentora Predraga Matka, realizirali su projekt koji je uspješno prošao sve testove te je već dobio i razne nagrade.
Koliko je Pametna kuća zapravo pametna?
STEM projekt iz Ozlja omogućuje upravljanje temperaturom, vlagom i sličnim karakteristikama u kući s bilo kojeg uređaja preko interneta. "Izgradili smo vlastiti sustav nadgledanja i upravljanja različitim uređajima koje koristimo u svakodnevnom životu. Najveći benefit korištenja našeg sustava je ostvarivanje ušteda kod korištenja električne energije za rasvjetu, zagrijavanje i klimatizaciju kuće te automatizacija kućanskih poslova kao što je kontrola rasvjete i provjetravanje prostorija", objašnjava profesor informatike i mentor mladih genijalaca Predrag Matko.
Svjestan da na tržištu već postoje slični sustavi, dodaje da njihova Pametna kuća "omogućuje kontrolu i upravljanje i onih uređaja koji nisu takozvani pametni pa tako na primjer možemo spojiti na našu Pametnu kuću i običnu grijalicu koju ćemo postaviti u radnu sobu učenika te je pri povratku iz škole pokrenuti putem interneta i podesiti željenu temperaturu".
Valja posebno istaknuti da ovakav sustav garantira uštedu električne energije jer Pametna kuća kontinuirano bilježi koliko električne energije troši svaki uređaj u kućanstvu te će nas sustav upozoriti ako neki uređaj previše troši. Ovo je dobro rješenje za iznajmljivače u turističkoj sezoni jer im omogućuje kontrolu klima-uređaja dok su njihovi gosti na plaži ako su, primjerice, zaboravili isključiti klima-uređaj. Ako već dosad niste poželjeli biti vlasnik jedne Pametne kuće, obratite pozornost i na sljedeće.
Pametna kuća kontinuirano bilježi i temperaturu, vlagu i kvalitetu zraka. "Korištenjem izmjerenih parametara sustav samostalno uključuje sustav grijanja ili klimatizacije, kontrolira rasvjetu, brine se o kvaliteti zraka i pokreće ventilaciju, zalijeva travnjak, spušta rolete, kontrolira HiFi sustav i druge slične poslove. Pametna kuća brine se i o sigurnosti tako da nas obavještava ako uoči kretanje u kući dok su vlasnici odsutni", navodi naš sugovornik te objašnjava kako sustav omogućuje i naknadne analize kojima se mogu ostvariti dodatne uštede predviđanjem potreba ukućana.
Učenici se maksimalno daju u ovakve projekte
Učenici su članovi grupe robotičara koju vodi naš sugovornik Predrag Matko. Na pitanje kako prepoznaje talentirane učenike za ovo područje, profesor odgovara: "Volim misliti da ne otkrivam robotičare, nego se oni kao takvi rađaju. Učenici koje zanima kako su neki uređaji napravljeni, oni koje zanima što je to iznutra i kako to radi, oni koji su u stanju otvoriti neki ispravni uređaj i riskirati kaznu od roditelja kako bi došli do odgovora – to su pravi robotičari." Dodaje i kako ih trenutno u grupi robotičara ima 30 te da se učenici sami javljaju za rad u grupi i svi su dobrodošli.
Izvannastavnu grupu robotičara mentor Predrag Matko vodi od 2013. godine, a radi i u Udruzi Tehno OZ. Ističe da se učenici maksimalno daju u tu priču: "Osim što odrade redovitu nastavu, oni ostaju po dva-tri dana u tjednu radeći, pripremajući nekakva natjecanja, slažući robote i slično." Učenici ovakve prilike za stjecanje dodatnog znanja i iskustva prihvaćaju raširenih ruku jer su svjesni da će im ovakva iskustva pomoći u životu te da imaju jednake šanse kao i bilo koji učenik iz neke veće sredine. "U ovoj sadašnjici, bez znanja nismo nigdje", izjavio je David Ferko, jedan od učenika.
"Učitelji za inovativni rad moraju biti adekvatno vrednovani i plaćeni"
"Radom na ovakvom projektu otvara se jedna nova dimenzija učenja i poučavanja, učenici rade u timu i odgovaraju za svoj dio posla, odgovornije pristupaju podjeli zaduženja, međusobno si pomažu, komunikacija je neformalna i slobodna, a ponekad i ja imam prilike učiti od učenika, sve to pridonosi kvalitetnijem radu i pravoj školi za život", objašnjava profesor Matko te dodaje da je, što se tiče školstva, primjetan velik pomak ka boljem. Naime, sve su veća ulaganja u tehnologiju, a sam razvoj tehnologije i pad cijena olakšavaju učiteljima dolazak do napredne opreme za robotiku. No najviše ipak treba uložiti u nastavnički kadar i omogućiti im potrebne edukacije kako bi svoje znanje što bolje i lakše prenosili na učenike. "Učitelji za inovativni rad moraju biti adekvatno vrednovani i plaćeni, ne smije sve ostati na njihovom entuzijazmu jer će tako prerano izgorjeti", zaključuje profesor.
Mladi robotičari dosad su sudjelovali na 6-7 državnih natjecanja iz informatike i tehničke kulture, na kojima su osvojili 3. mjesto u kategoriji Automatika i 1. mjesto u kategoriji Razvoj softwarea. Također, sudjelovali su i na izložbama inovacija (IKA, ARCA) na kojima su dobili nekoliko brončanih i jednu srebrnu medalju.
Ovaj inspirativni projekt genijalaca iz Ozlja dio je programa Generacija Now koji provodi Hrvatski Telekom već četiri godine zaredom u suradnji s Institutom za razvoj i inovativnost mladih. Riječ je o najvećem korporativnom donacijskom programu u STEM obrazovanju, koji ova kompanija jedina podržava na sustavan način. U četiri godine u pripremanje mladih za poslove budućnosti uloženo je više od četiri milijuna kuna, a u programu se nalazi više od 300 obrazovnih institucija diljem Hrvatske. Do sada je ovim programom educirano više od 300 mentora i više od 2000 učenika.
Genijalci iz Ozlja među glavnim su protagonistima prvog dokumentarnog filma koji ruši sve predrasude vezane uz bavljenje prirodnim znanostima, a koje su duboko ukorijenjene u našem društvu. Dokumentarni film "Generacija inspiracija" možete u cijelosti pogledati ovdje.
Sadržaj donosi Index u suradnji s Hrvatskim Telekomom te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati