Vlasnik polarnog kruzera gradio bi još pet brodova u Uljaniku. I tata bi, sine
VLASNIK polarnog kruzera Scenic Eclipse rekao je da u Uljaniku želi graditi još pet brodova za 800 milijuna eura, koji bi s obzirom na dosadašnja iskustva pulsko brodogradilište koštali milijardu eura. Sad je na potezu Plenkovićeva vlada koja treba odlučiti želi li dati jamstva, a možda bi bilo zgodno i bivšeg direktora Rossandu vratiti na čelo firme, da potpiše ugovore.
Uljanik posao dobio u oštroj konkurenciji. Je li zbog niske cijene?
Glen Moroney, australski biznismen i vlasnik kompanije Scenic, očito nije zamjerio Uljanikovcima kašnjenje broda.
Kruzer je trebao biti završen još prošle godine, no kako je Uljanik zapao u probleme te su radnici pokrenuli štrajk, došlo je do kašnjenja, a Moroney, koji je već bio rasprodao putovanja, morao je putnicima vratiti novac.
Da će se ovaj brod graditi u Uljaniku odlučeno je 2015. godine, kada se Moroney u konkurenciji jednog francuskog, jednog njemačkog i jednog talijanskog brodogradilišta, nama dobro poznatog Fincantierija, odlučio za Uljanik.
Iako pulsko brodogradilište nije imalo iskustva u gradnji ovakvog broda - radi se o polarnom istraživačkom kruzeru koji ima posebna ojačanja kako bi mogao ploviti zaleđenim morima - Australac je odlučio "riskirati" i graditi takav brod u Puli.
Moroney je svoju odluku o odabiru baš Uljanika pravdao velikom tradicijom koju ima pulsko brodogradilište i iskustvom u gradnji nekih drugih tipova zahtjevnih brodova.
Vjerojatno je kod odabira ulogu imala i cijena jer je poznato da se uprava Uljanika, za razliku od svojih njemačkih i talijanskih kolega, nije zamarala time da na brodovima koje radi mora nešto zaraditi ili barem završiti na nuli - zbog čega je na kraju sve i propalo.
Uljanikovu popularnost među naručiteljima brodova na kraju su platili porezni obveznici, koje su vladina jamstva za neisporučene brodove koštala oko 4,5 milijardi kuna, a da su gubici između ostalog nastajali i zbog dogovaranja gradnje brodova ispod cijene - što je samo po sebi kazneno djelo - potvrđuje optužnica protiv Rossande i ekipe u kojoj se navodi da se za brodove dogovorene 2010. "prodajna cijena naplaćena kupcima nije temeljila na troškovima gradnje".
Kinezi: Uljanik je muzej brodogradnje
Mala je vjerojatnost da će Scenic zaista graditi još pet brodova u Uljaniku. Osim što je financijski propao, Uljanik je i tehnološki zastario, o čemu svjedoče komentari kineskih ulagača koji su došli provjeriti kakvo je stanje u tom brodogradilištu.
Naime, komentar Kineza, kojima je inače jako zanimljiva zapadna tehnologija, bio je da su došli u muzej brodogradnje. U muzej koji je do sad spalio već milijarde kuna poreznih obveznika nitko neće ulagati, a bez ulaganja koja bi postavila brodogradilište na noge nema novih brodova.
Također, teško je vjerovati da bi bilo koja vlada nakon spaljenih milijardi imala ponovno hrabrosti izdavati jamstva za muzejsko brodogradilište koje za svjetske naručitelje povoljno gradi brodove koje zapravo subvencioniraju porezni obveznici iz siromašne Hrvatske.