Zaboravni Kalmeta: Povjerenstvo za Horvatinčića isti dan, a za Rudine ga nema dvije godine?!
Foto: Index
MINISTAR prometa Božidar Kalmeta danas je odmah oformio Povjerenstvo koje će ispitati pomorsku nesreću u kojoj je Tomislav Horvatinčić svojim gliserom kod Primoštena usmrtio dvoje Talijana. To je u skladu sa Zakonom i predstavlja sasvim logičan korak.
No, što je sa Povjerenstvom za istragu najveće željezničke nesreće u kojoj je živote izgubilo šest putnika nagibnog vlaka. Tu Kalmeta nikada nije oformio povjerenstvo Ministarstva, dok je ono HŽ-a raspušteno jer se članovi nisu nikako mogli dogovoriti o uzrocima koji su doveli do nesreće.
Zakon, što je to?
Kalmeta nije oformio povjerenstvo premda Zakon o sigurnosti u željezničkom prometu u članku 66. u stavku prvom navodi da "istragu ozbiljne nesreće provodi istražno tijelo", dok u stavku šestom kaže da "funkciju i poslove istražnog tijela obavlja Ministarstvo". Zakon je vrijedio u doba nesreće u Rudinama pa se postavlja pitanje zašto je Kalmeta zanemario zakon i nikada nije oformio povjerenstvo, koje bi ispitalo sve okolnosti koje su dovele do najveće željezničke nesreće u Hrvatskoj.
Glavno da je vijenac položio
Kalmetina uloga, sudeći po zakonskim odredbama, morala je biti kud i kamo veća od one koju je imao u ove dvije godine, koliko je prošlo od nesreće u Rudinama. Kalmeta je imao obraz pojaviti se na dvije obljetnice i položiti vijence na mjestu tragedije, pri tom zanemarujući stavak osmi članka 66. koji navodi da "dužnosti, ovlasti i zadatke istražnog tijela propisuje ministar".
A što je naš ministar napravio? Ništa. Nije oformio povjerenstvo pa tako nije morao ni propisati dužnosti, ovlasti i zadatke.
Ministar nije osnovao istražno tijelo, jer bi moralo biti neovisno?!
Zašto je tako Kalmeta postupio možda najbolje objašnjava stavak 5. članka 66. "Istražno tijelo mora biti neovisno po organizaciji, pravnom statusu i načinu donošenja odluka od upravitelja infrastrukture, željezničkog prijevoznika, pravne osobe koja obavlja prijevoz i prijavljenog tijela i druge strane čiji bi interesi mogli biti suprotni zadacima koji su povjereni istražnom tijelu."
Poanta slijedi u završetku stavka. "Istražno tijelo mora biti funkcionalno neovisno od tijela nadležnoga za sigurnost i bilo kojeg regulatornog tijela." Mora biti neovisno kako zainteresirane strane, a u ovom slučaju su to HŽ Infrastruktura (tračnice) i Vuča vlakova (vlak) ne bi vukle na svoju stranu, što se upravo i dogodilo sa HŽ-ovim povjerenstvom. Možda bi se čak i istina ustanovila. To očito Kalmeti nije bilo u interesu, čim ga je ovakva amnezija uhvatila.
Eto. U Zakonu zapravo sve piše, samo ne piše što kada ministar zaboravi što mu je dužnost. Bi li trebale u tom slučaju reagirati nekakve druge državne institucije, poput Državnog odvjetništva? Gdje je Bajić?
Kalmetino unaprjeđivanje sigurnosti zaboravom
Kalmeta prije nepunih mjesec dana u Rudinama nije smogao snage da novinarima objasni zadatak Povjerenstva. Objasnio je to u njegovo ime novopostavljeni šef HŽ Holdinga Zlatko Rogožar. Citirao je stavak 2. članka 66. "Istraga ozbiljne nesreće se vodi sa ciljem mogućeg poboljšanja sigurnosti željezničkog sustava."
Inače, Kalmeta se tom prilikom pohvalio kako iz dana u dan unaprjeđuju sustav sigurnosti na željeznici, no kako je to moguće kada Povjerenstvo HŽ-a nije dalo nikakav zaključak, a istražno tijelo Ministarstva nije nikada ni formirano, nije mogao pojasniti.
Kalmeta je u svojoj odsutnosti otišao i korak dalje te ustvrdio kako za nesreću nisu krivi ni pruga, ni stroj te kazao kako je Uprava HŽ odlučila da se istraga o nesreći i krivcima prepusti sudu?! Čovjek se totalno izgubio. Nije pročitao Zakon. Ili je jednostavno zaboravio.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati