Nakon 30 godina tranzicije vraćamo se na početak. Utjecaj države na ekonomiju raste
PORUKA ministra zdravstva Vilija Beroša da bi država mogla osnovati svoju veledrogeriju još je jedna potvrda da se vlast u Hrvatskoj, iz kojih god se stranačkih redova regrutirala, ne namjerava tako lako odreći kontrole nad gospodarstvom.
Iako u mogućnost osnivanja državne veledrogerije stručnjaci s kojima smo razgovarali baš i ne vjeruju jer su za takav pothvat, kako kažu, potrebni vrijeme i kadrovi, dok lijekovi trebaju odmah i sada, naši sugovornici u Beroševoj najavi vide samo još jednu potvrdu trenda jačanja uloge države u hrvatskom gospodarstvu. U prilog tome, ističu, govori praktično zaustavljena privatizacija posljednjih godina, ali i najave državnog otkupa dionica MOL-a u Ini, zatim osnivanja državne agencije za booking, kao i nedavnog pokretanja mirovinskog društva u državnom vlasništvu za isplatu privatnih mirovina iz drugog i trećeg stupa. Sada se već, nakon tri desetljeća tranzicije, može govoriti o trendu ponovnog jačanja uloge države u gospodarstvu, iako je njen utjecaj uvijek i bio vrlo velik, a svakako znatno veći nego u ekonomijama zapadnog tipa.
Uloga države u hrvatskom gospodarstvu i dalje je golema, veća nego u Albaniji
Prema podacima Europske banke za obnovu i razvitak (EBRD), Hrvatska je 2010. spadala među tranzicijske zemlje u kojima je uloga države u gospodarstvu i dalje bila velika. Naime, udio privatnog sektora u hrvatskom bruto domaćem proizvodu (BDP) tada je iznosio 70 posto, što je bilo znatno manje nego u većini novih članica Europske unije, u kojima se taj udio već tada u pravilu kretao između 75 i 80 posto. Čak je i Albanija imala veći udio privatnog sektora u BDP-u od Hrvatske, 75 posto.
Naravno, značaj privatnog sektora u gospodarskom životu Hrvatske u međuvremenu je nastavio rasti. No sve je to još daleko od zemalja kojima težimo i s kojima smo danas u istom klubu Europske unije.
"Kada u računice uključimo ne samo državna poduzeća nego i komunalna društva, udio države u hrvatskom BDP-u zapravo se penje na 50 posto, a prema nekim procjenama i više", kaže za Index ekonomski stručnjak Vuk Vuković.
Vuk Vuković
Država je vlasnik tisuću tvrtki - od tvornica hrane preko hotela do banaka
Priču o nedovršenoj hrvatskoj tranziciji oslikavaju i dostupne brojke. Prema analizi koju je prije nekoliko godina radio Institut za javne financije, a koja se bavila uspješnošću poslovanja poduzeća u državnom vlasništvu, Hrvatska je 2016. godine u većinskom državnom vlasništvu imala još 1149 tvrtki. To je otprilike na razini broja državnih tvrtki 2008. godine, kada ih je, prema podacima koje su u spomenutom istraživanju iznijeli Anto Bajo, Lana Zuber i Marko Primorac, bilo 1045.
"Hrvatska pripada kategoriji europskih država s izrazito visokim udjelom poduzeća u vlasništvu države u BDP-u. Riječ je o poduzećima koja su raspršena po svim gospodarskim sektorima i čiji je doprinos proračunskim prihodima malen zbog slabog financijskog poslovanja", ocijenili su autori studije dodajući kako se vlasnička ruka države pruža od tvrtki iz sektora prometa i energetike preko onih iz prehrambene, farmaceutske, kemijske i strojarske industrije pa do IT sektora, turizma i financija.
"Već je odavno trebalo ići u privatizaciju većine tvrtki u državnom vlasništvu ili u njihovu monetizaciju, dok je država u svojim rukama trebala zadržati samo ono što je doista od strateškog interesa za zemlju i gospodarstvo. Kada bi se to dogodilo, onda bi utjecaj države u gospodarstvu bio mali. No ovako se državne tvrtke doživljavaju kao plijen za raspodjelu. Zbog tog incestuoznog odnosa izvršne vlasti i poduzeća koja su u vlasništvu države i imamo puno skandala", upozorava za Index glavni menadžer Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika (CROMA) Esad Čolaković.
Esad Čolaković
Politika potiče ovisnost građana o sebi
I konzultant Andrej Grubišić smatra da državi zapravo odgovara da u svojim rukama drži brojne tvrtke jer tako lakše kontrolira glasače.
"Pojedinim interesnim skupinama u Hrvatskoj odgovara da država bude vlasnik brojnih poduzeća, a to odgovara i državi jer tako može utjecati na dio biračkog tijela. Osim toga, u Hrvatskoj je puno ljudi koji smatraju da država treba rješavati njihove probleme. Takve stavove, nažalost, potiče i sama politika koja ljude tako čini ovisnima o sebi", ocjenjuje za Index Grubišić.
Andrej Grubišić
Podaci koje je nedavno objavila Fina pokazuju da je lani u 959 tvrtki u državnom vlasništvu bilo gotovo 101.000 zaposlenih. To međutim nije ukupan broj zaposlenih u tvrtkama u kojima se država nalazi u vlasničkoj strukturi, budući da je u Hrvatskoj i velik broj tvrtki u mješovitom vlasništvu.
Negativna selekcija u državnim i komunalnim tvrtkama
No problem nije samo u obliku vlasništva nad tvrtkama. Državno vlasništvo, naime, postoji i u drugim zemljama, iako je ono na Zapadu u pravilu znatno manje prisutno nego u Hrvatskoj. Pravi problem, upozoravaju ekonomisti, leži u načinu upravljanja poduzećima.
Iako se i kod državnih tvrtki posljednjih godina bilježi trend boljeg upravljanja, što pokazuju i podaci Fine prema kojima su tvrtke u državnom vlasništvu lani ostvarile konsolidiranu neto dobit od oko 2,9 milijardi kuna, ili 4,4 posto više nego godinu ranije, upravljanje državnim poduzećima, kažu stručnjaci, i dalje se općenito može ocijeniti slabim. Izuzetaka, naravno, ima, ali to ne mijenja generalnu ocjenu da se državnim tvrtkama ne upravlja dobro i da njihova neučinkovitost, kako to kažu ekonomisti, predstavlja kočnicu gospodarstvu.
"Upravljanje državnim tvrtkama je jadno, kadrovi koji njima upravljaju mogli bi se doživjeti kao namjesnici koje je imenovala država. Zato su i rezultati loši. No još je gore upravljanje komunalnim poduzećima. U državnim i komunalnim tvrtkama vlada nepisano pravilo da se loš šef okruži još gorim suradnicima kako ga ne bi ugrožavali, a sve se to onda odražava i na poslovne rezultate", ističe Čolaković.
CROMA je prije 10 godina predlagala da se prekine političko kadroviranje u državnim tvrtkama, ali politika je to odbila
Dodaje da je CROMA još prije desetak godina vladi nudila svoj prijedlog da se direktori u javnim i komunalnim poduzećima biraju na javnim natječajima, i to tako da se izbor rukovodećih kadrova u državnim tvrtkama provodi godinu nakon izbora, a u komunalnim poduzećima dvije godine nakon izbora. Na taj bi se način, kaže Čolaković, umanjio utjecaj politike na kadroviranje u državnim i komunalnim poduzećima jer se nakon svake promjene vlasti ne bi mijenjale i rukovodeće garniture u njima, dok bi direktori bili slobodniji u radu. Međutim, političarima se taj prijedlog baš i nije svidio pa ga nisu prihvatili.
Na zaostajanje Hrvatske u kvaliteti upravljanja upozoravaju i međunarodne institucije. Tako je EBRD u svom posljednjem Izvješću o tranziciji, kao i u nekim drugim izvješćima, ukazao na problem slabog upravljanja tvrtkama u tranzicijskim zemljama. Njihova se ocjena, naravno, ne odnosi samo na državne tvrtke nego i na upravljanje općenito, no rezultati su za Hrvatsku svejedno poražavajući. Tim više što su, s obzirom na ulogu koju država ima u hrvatskom gospodarstvu, državne tvrtke u znatnoj mjeri zaslužne za takvu ocjenu.
Hrvatska po kvaliteti upravljanja sličnija Balkanu i Zakavkazju nego srednjoj Europi
"Nalazi najnovijeg EBRD-ova Izvješća o tranziciji, koje se bavi pitanjima boljeg upravljanja u cilju postizanja boljih ekonomskih rezultata, prilično su zabrinjavajući jer ukazuju da je Hrvatska po kvaliteti upravljanja bliža prosjecima jugoistočne Europe, pa čak i istočne Europe i Kavkaza, nego prosjeku regije kojoj pripada - srednje Europe i Baltika", ocijenila je u Aktualnom osvrtu Katarina Ott iz Instituta za javne financije.
Upozorila je da bi Hrvatskoj, s ovakvim stopama gospodarskog rasta i uz bitno poboljšanje upravljanja, za dostizanje prosječnog dohotka po stanovniku sedam industrijski najrazvijenijih zemalja svijeta (G7) trebalo gotovo 40 godina. Ako bi stope rasta ostale iste, a kvaliteta upravljanja se ne bi poboljšala, za dostizanje G7 bi joj trebalo čak i više od 120 godina, upozorila je Ott u Aktualnom osvrtu.
"Ako ne bude političke volje za konačnim rješavanjem problema netransparentnog javnog sektora i nekompetentne javne uprave, iz kojih neminovno proizlaze klijentelizam, nepotizam i korupcija, Hrvatska će se i dalje nalaziti među zemljama u kojima vladaju nezadovoljstvo, apatija i iseljavanje stanovništva u države s boljim upravljanjem i boljim ekonomskim rezultatima", zaključila je Ott.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati