Ljudi masovno pisali "Sretan Božić", mislili da će dobiti auto. Zašto su tako naivni?
POLICIJA sve češće upozorava na prevare koje su postale učestale, posebice na društvenim mrežama. Jedna od takvih pojavila se proteklog vikenda kada je očigledno lažna stranica "Kia Hrvastka" objavila nagradnu igru u kojoj povodom Božića dodjeljuju čak 70 Kia. Objavu je komentiralo njih 17 tisuća, iako nije bilo teško zaključiti od prvog trenutka da se radi o prevari. U međuvremenu se oglasila i službena stranica Kia automobila, opovrgnuvši da imaju ikakve veze s ovom navodnom nagradnom igrom.
>> Tisuće Hrvata nasjele na lažnu Fejs stranicu, misle da će besplatno dobiti novi auto
17 tisuća Hrvata komentiralo status o lažnoj nagradnoj igri u kojoj se povodom Božića dijelilo čak 70 automobila
"Povodom Božića 2023. godine, naša tvrtka KIA, odlučila je donirati 70 novih KIA automobila. Želimo da danas imate sve svoje automobile u dobrom stanju. Stoga ćemo ga nasumično poslati ljudima koji komentiraju. "Sretan Božić" od pobjednika. Učini to sada i sretno", piše u postu na Facebooku.
Od korisnika su tražili da u komentar napišu "Sretan Božić", što je učinilo sedamnaest tisuća korisnika Facebooka. Nakon toga su im se administratori javljali na svaki komentar i tražili da stranicu dijele, što je učinilo oko pet tisuća korisnika.
Psiholog: Ljudi su na društvenim mrežama opušteniji i lako im promaknu detalji. Ipak, čim se nešto više traži od njih, počinju sumnjati
Iako se ne zna točan broj onih koji su lažnu nagradnu igru igrali do kraja, ipak je primjetno da se u ljudima u jednom trenutku pojavila sumnja u vjerodostojnost igre. Psiholog Mitja Ružojčić za Index je objasnio o čemu se zapravo radi.
"To se vrlo jednostavno može uokviriti u jednu od glavnih psiholoških teorija vezanih za motivaciju ponašanja. Imamo nekoliko segmenata. Prva je stanje u kojemu ljudi obično skrolaju po Fejsu. Pretežito su opušteniji i ne žele toliko detaljno razmišljati pa je vrlo lako da im u takvom stanju promaknu detalji. Primjerice, tipfeler u imenu je malen i ako se ne čita detaljno i ne obraća pažnja, lako ga je ne primijetiti.
Kao drugo, obično te nagradne igre, pa i ova, daju dosta dobre nagrade, što povećava motivaciju kod ljudi. Ono treće, što mislim da je najvažnije, je činjenica da se kod ovakvih lažnih nagradnih igara ne treba puno napraviti. U ovom slučaju je bilo dovoljno u komentar napisati 'Sretan Božić'", kazao nam je Ružojčić.
Objašnjava da ipak nije toliko puno ljudi u potpunosti nasjelo na lažnu nagradnu igru jer je velik broj njih, većim zahtjevima administratora za aktivnost na stranici, odustao.
"Post je komentiralo nekih dvadesetak tisuća korisnika Facebooka, ali u idućem koraku, u kojemu je trebalo objavu podijeliti, znatno ih je manje, oko pet tisuća. Na zadnji korak, koji je zapravo nasjedanje na prevaru, a koji od korisnika traži registraciju putem dobivenog linka, ne znamo koliko se ljudi prijavilo.
U konačnici se radi o malom broju korisnika koji je zapravo nasjeo na ovo. Većina ljudi s vremenom shvati da je ponuda predobra da bi bila istinita", priča Ružojčić.
"Bombardirani smo svakodnevnim vijestima o tuđim bogaćenjima i uspjesima preko noći"
Ističe kako je u suštini senzacionalistički reći da je 20 tisuća nasjelo na nagradnu igru jer se zapravo ne zna koliko se korisnika u konačnici prijavilo na link stranice i tamo ostavilo svoje privatne podatke.
Kaže da postoje brojni razlozi zbog kojih ljudi nasjedaju na prevare. Kada je riječ o brzom bogaćenju, ističe da su ljudi danas na neki način bombardirani vijestima o tuđem uspjehu koji se dogodio preko noći i uz ne previše truda.
"Samo ako se osvrnete oko sebe možete vidjeti da postoji bezbroj objava o svjedočanstvima pojedinaca koji su se obogatili preko noći. Naravno da se ne piše o nečijem neuspjehu ili uspjehu koji je postignut nakon mnogo godina. Ljudi to gledaju i pomisle da i oni mogu tako", kazao nam je Mitja Ružojčić, viši asistent na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Kia Hrvatska brzo opovrgnula vijest o navodnom darivanju čak 70 automobila
Na službenoj stranici Kia Hrvatska brzo su se oglasili i upozorili građane na oprez pri igranju ovakvih nagradnih igara.
"Poštovani fanovi, na Facebooku se pojavio veliki broj lažnih profila na kojima se organiziraju nagradne igre u kojima se dijele Kia vozila. Ovim putem Vas obavještavamo da je ovo jedini službeni profil Kia marke i uvoznika za Hrvatsku, te da su i profil i nagradna igra lažni.
Kia uvoznik za Hrvatsku, kao i svi naši zastupnici, nisu organizatori niti imamo ikakve veze sa ovom nagradnom igrom. Također Vam preporučujemo da ne sudjelujete u ovakvim igrama, s obzirom na to da može doći do zlouporabe Vaših osobnih podataka i da ovakve profile prijavite Facebooku", poručili su iz Kia Hrvatska.
Ovo nije prvi ovakav slučaj. Internetske prevare su sve učestalije. Nedavno se pojavila lažna nagradna igra o darivanju novog Hyundaija
Internetske prevare koje se odvijaju na razne načine postaju sve učestalije, pa tako i lažne nagradne igre čiji je glavni cilj zloupotreba privatnih podataka. Nedavno je objavljena lažna nagradna igra u kojoj je navodno korporacija Coca-Cola povodom svog rođendana poklanjala Hyundai 2022.
"Kako bismo proslavili 30. rođendan @Coca Cole, poklanjamo HYUNDAI 2022 za naše nasumične pratitelje koji podijele i utipkaju (Gotovo) prije 20. listopada u 18 sati!" pisalo je u postu objavljenom na Facebooku.
Post je podijelilo oko 700 korisnika Facebooka, njih preko tristo je ostavilo komentar te ih je isto toliko i označilo da im se ova nagradna igra sviđa. Faktograf, koji je upozorio građane da se radi o prevari, napisao je kako je objava pregledana više od 850 tisuća puta.
Ovako se odvijao proces. Kada su korisnici komentirali objavu, stigao im je komentar od stranice Slovenija Fans Coca-Cola da moraju označiti da im se stranica sviđa te objavu podijeliti u minimalno osam aktivnih grupa. U tom je trenutku, prema pisanju Faktografa, stranicu pratilo oko 28 tisuća korisnika Facebooka, a na njoj nije bilo podataka o njezinim administratorima ili nekoj drugoj tvrtki koja bi dijelila automobil.
Coca-Cola Hrvatska odgovorila je na upit Faktografa te su im potvrdili da se radi o lažnoj nagradnoj igri te da Coca-Cola Hrvatska ni na koji način nije povezana s navedenom stranicom.
Müller prije dva tjedna također upozorio na lažnu nagradnu igru
Krajem studenog ove godine na Facebooku se pojavila i lažna nagradna igra koju su navodno provodile Müller drogerije. Iz tvrtke su se odmah javili, opovrgnuli da stoje iza toga, upozorili građane te im dali savjete na koje načine se mogu zaštititi od internet prevaranata.
"Internetom nažalost često kruže lažni nagradni natječaji ili nagradne igre koji se navodno objavljuju u ime poduzeća Müller trgovina Zagreb d.o.o., što nije točno. Takve nagradne igre ili natječaji nikako nisu povezani s našim poduzećem i upozoravamo vas da ne sudjelujete i nikako ne dijelite vaše osobne podatke.
Postoji nekoliko značajki s pomoću kojih možete unaprijed prepoznati je li poduzeće Müller trgovina Zagreb d.o.o. povezano s organizacijom nagradnih igara i natječaja. U nastavku saznajte na što trebate obratiti pozornost kako biste prepoznali je li riječ o lažnim ili valjanim nagradnim igrama i nagradnim natječajima", napisali su na službenim stranicama, a ovo su opaske koje su dali korisnicima interneta kako ne nasjesti na lažne nagradne igre:
1. Nagradni natječaji i nagradne igre koje organizira Müller trgovina Zagreb d.o.o. se komuniciraju putem Müller službene web stranice www.mueller.hr, Müller društvenih mreža Instagram i Facebook.
2. Müller nagradni natječaji i nagradne igre se ne distribuiraju putem poruka WhatsAppa.
3. Novčani bonovi se nikada ne dijele u obliku nagrade.
4. Müller nagradni natječaji i nagradne igre uvijek imaju objavljen Pravilnik nagradnog natječaja / igre i detaljne propise o zaštiti podataka.
5. Nagradni natječaji i nagradne igre u aplikaciji dostupne su samo u aplikaciji Müller Njemačka/Austrija.
Također su istaknuli kako postoje znakovi koji mogu signalizirati da se radi o lažnoj nagradnoj igri. Primjerice, tekst natječaja može sadržavati pravopisne pogreške ili je tekst nespretno formuliran. Takva je situacija bila sa zadnjim slučajem lažne nagradne igre kojom se ljude uvjeravalo da Kia Hrvatska dodjeljuje 70 automobila.
"Također provjerite kontakt osobu odnosno vlasnika koji je objavio ili poslao link za nagradnu igru/ natječaj te provjerite impresum stranice. U slučaju valjanog Müller nagradnog natječaja/ igre trebali biste pronaći kontaktne podatke poduzeća Müller trgovina Zagreb d.o.o., inače dostupne pod Impresum. Kako biste zaštitili ne samo sebe nego i druge, možete prijaviti sumnjive stranice izravno putem naših društvenih mreža ili službe za kupce na sljedeću mail adresu: info@mueller.hr", napisali su.
U siječnju u lažnoj nagradnoj igri "poklanjali" Toyotu, objavili i lažne fotografije navodnih dobitnica
Početkom godine se na Facebook profilu Toyota Hilux ,Club pojavila lažna nagradna igra. Korisnici su u komentar trebali napisati "Gotovo" i potom se registrirati na njihov profil, a sve kako bi sudjelovali u izvlačenju za novi automobil.
"U spomen na našu 71. godišnjicu, odlučili smo pokloniti potpuno novu Toyotu Hilux 2023 nekome tko nasumično upiše (Gotovo) prije 18. siječnja 2023.", stoji u tekstu objave.
Faktograf piše da je objava od 14. siječnja prikupila čak tisuću dijeljenja, 9.6 tisuća komentara i 1.4 tisuća ostalih reakcija, a sa službenog profila Toyota Croatia ubrzo su demantirali ovu nagradnu igru.
"Toyota Croatia d.o.o. niti bilo koji ovlašteni Toyota partner, u ovome trenutku nema u svojoj organizaciji nagradnu igru niti nagradni natječaj. Također želimo istaknuti kako nismo ni na koji način povezani s lažnim nagradnim igrama koje se komuniciraju putem e-maila, SMS-a, WhatsApp-a ili na društvenim mrežama", stoji u odgovoru Faktografu kojim se potvrđuje da je navedena nagradna igra lažna.
U ovom slučaju je situacija bila još opasnija jer je lažna stranica Toyote čak objavila i lažne sretne dobitnice automobila. Iako je prevara raskrinkana, kroz samo nekoliko dana na tom istom profilu se pojavio status koji je sugerirao da zaista postoji dobitnik automobila.
"Čestitamo Stefanie Oliveira na osvojenom Toyota Hilux klubu! Imamo još dva za osvojiti, samo upišite "Pobijediti"", pisalo je na drugom statusu istog profila, uz koji je postavljena fotografija navodne dobitnice novog automobila.
Faktograf piše kako je taj status od objave 18. siječnja prikupio 78 dijeljenja, 231 komentar i 57 ostalih reakcija, dakle puno manje nego pri prvoj objavi.
Valja upozoriti da ova lažna stranica i dalje objavljuje postove na Facebooku u kojima tvrdi da poklanja automobile.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati