Screenshot: YouTube/Tespa
STUDENTI na američkim i kanadskim koledžima dobili su priliku otplatiti svoje školarine natječući se u videoigrama. Priča pokrenuta 2012. godine u Austinu, vrlo brzo proširila se po cijelom sjevernoameričkom kontinentu, a za iduću godinu potvrđena su natjecanja u šest igara i milijun dolara za najbolje timove i igrače.
Tespa, ranije poznata kao teksaška esport organizacija, započela je djelovanje kao esport klub u sklopu Sveučilišta u Texasu. Nakon povezivanja s nekoliko sličnih sveučilišnih klubova u Texasu, priča se počela širiti i na koledžima u drugim državama. Već 2013. godine Tespa je najavila partnerstvo s Blizzardom, jednom od najvećih kompanija u esportu, ali i industriji videoigara općenito.
Prvi rezultat ove suradnje bio je North American Collegiate Hearthstone Open, 5000 dolara vrijedan turnir u Blizzardovoj kartaškoj igri. Iduće godine Tespa i Blizzard krenuli su mnogo jače i najavljen je Heroes of the Dorm. Natjecanje u Heroes of the Stormu vrijedno 450.000 dolara na kojem je sudjelovalo više od 6200 igrača s preko 450 različitih škola, a LAN završnica prenosila se i na ESPN2 kanalu. Početkom 2016. TESPA i Blizzard najavili su i drugu sezonu natjecanja s još većim nagradnim fondom kao i nastavak suradnje s ESPN-om.
Za iduću godinu 2017.-2018. Tespa je najavila čak šest igara i po prvi puta moći će sudjelovati svi zainteresirani koledži u Sjevernoj Americi, a ne samo oni koji imaju klub pod tom organizacijom. Studenti će se tako moći natjecati u Hearthstoneu, Heroes of the Stormu, Overwatchu, World of Warcraftu, StarCraftu II i Rocket Leagueu. Kroz različita natjecanja podijelit će se i milijun dolara školarina najboljim igračima i timovima.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Pokrenut je i Tespa University, platforma za studente preko koje će se moći povezivati i natjecati. U sklopu programa izvannastavne aktivnosti bit će podijeljene na Collegiate Series i Training Grounds. Prva će se odnositi na najbolje igrače i timove koji će se natjecati, a druga za razvoj novih igrača van sezone.
Vijest dolazi nedugo nakon što je National Collegiate Athletic Association, neprofitna organizacija nadležena za sportska natjecanja na američkim i kanadskim koledžima, najavila kako će krajem godine razmotriti svoju ulogu u esportu. Iako je ista organizacija sve donedavno odbacivala bilo kakvu poveznicu s esportom, rast tog segmenta i nedostatak pravne strukture mogao bi to promijeniti.
Dva su moguća ishoda, ili će privatni sektor sam odlučivati o statusu esporta na koledžima što će stvoriti jasnu razliku između gejmera i sportaša, ili će NCAA početi regulirati esport i izjednačiti prava i obaveze jednima i drugima.
Neki domaći fakulteti također su počeli obraćati pozornost na esport. Nedavno je na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu održan LAN turnir Battle4Split. Iako natjecanje nije bilo ograničeno samo na studente, pitali smo organizatoricu Mateu Bešlić kako je uspjela uvući FESB u priču i kakva su iskustva:
Tekst se nastavlja ispod oglasa
"Cijela priča s FESB-om počela je kad smo shvatili da se prijavilo više od 400 ljudi za turnir i da trebamo veći prostor. Budući da sam studentica FESB-a, odlučila sam cijeli projekt predstaviti dekanu prof. dr. sc. Svenu Gotovcu. S obzirom na to da je eSports novija industrija čija perspektiva još uvijek nije poznata velikom broju ljudi, nisam bila sigurna koliko će upravi Fakulteta cijela ideja biti zanimljiva. Međutim, dekan je rado pristao na suradnju, on uvijek podrži ovakve nove, drugačije priče i studentske projekte. Fakultet nam je pružio prostor i svu tehničku podršku u vidu računala, interneta, servera, kabela, napajanja, osvjetljenja i ozvučenja, ali i financijski pomogao. Svakako bih se zahvalila profesorima Toniju Perkoviću i Tonku Garmi i tehničkom osoblju Fakulteta koji su bušili zidove, skidali vrata i provodili nove kablove kako bismo mogli pokrenuti paralelno 12 računala u amfiteatru. Cijeli Fakultet nam je bio na usluzi; Uprava nam je organizirala i čistačice za vrijeme održavanja natjecanja. Zaista sam zahvalna dekanu Gotovcu, ali i svim ostalim djelatnicima bez kojih se projekt LAN Battle4Split ne bi nikada ni proveo."
Uključivanje fakulteta i obrazovnih ustanova u esport jedan je od ključnih koraka za razvoj te industrije. Ne samo kako bi se mladima pružila mogućnost da se razvijaju u tom smjeru već da se im se pomogne naučiti funkcionirati u digitalnom svijetu, onom u kojem žive. Predvodnici bi upravo trebale biti tehničke škole i fakulteti, kao što je to i dosad bio slučaj, a sami inicijatori studenti. Porazgovarali smo s Mateom planira li nastaviti raditi na ovakvim projektima:
"Svakako planiramo nastaviti suradnju s FESB-om, ali bih htjela uključiti i druge fakultete Sveučilišta u ovaj projekt. Esport je trenutno najbrže rastuća industrija; 2 od 3 studenta, ne nužno tehničkih fakulteta, igraju neku računalnu igru, a veliki broj mladih zarađuje poput nekih svjetski poznatih nogometaša. Još uvijek ova scena nije prepoznata u našem gradu, ali vidim veliki pomak i definitivno ćemo nastaviti gurati priču kroz Battle4Split, ali i još neke projekte. Nakon LAN-a smo dobili brojne upite za suradnju i dugoročno sponzorstvo nekih od najuspješnijih hrvatskih kompanija zahvaljujući velikoj medijskoj popraćenosti. Imamo velike planove za sljedeće izdanje na kojem smo već počeli raditi."
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Nije FESB jedini fakultet koji je pružio esportu priliku na neki način, ali uglavnom se radi o manjim projektima koje pokreću razne studentske udruge okupljene oko tehničkih fakulteta. Sustavni razvoj i ozbiljan pristup i dalje nedostaju. Međutim, naš je obrazovni sustav toliko opterećen raznim problemima da će esport morati pričekati. Iako većina mladih igra videoigre na različitim platformama, sustav to i dalje ne prepoznaje kao način povezivanja, odgoja i razvoja mladih.
Ovdje se ne radi samo o gejmingu i esportu, već približavanju učenicima i studentima na njihovom jeziku. Videoigre mogu biti nevjerojatan medij u pravim rukama. Mi smo ipak ostali dosljedni prastarim nastavnim programima i iskušanim metodama koje su izbrisale hrvatsko obrazovanje s mape svijeta. Izuzev nevjerojatnih pojedinaca.
>>> Esport je jedan od najvećih globalnih fenomena današnjice. Nema relevantnog medija na svijetu koji ne izvještavaju o najvažnijim događanjima u esport industriji, a neke od najvećih globalnih kompanija ulažu stotine milijuna dolara kako bi na vrijeme ugrabile dio ovog brzorastućeg tržišta. Na Index Sportu pratite najnovije vijesti iz esporta, intervjue s najboljim profesionalnim gejmerima i uživajte u video klipovima i mečevima.
Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu? Kliknite
ovdje.
Ovo je .
Homepage nacije.
Imate važnu priču? Javite se na
desk@index.hr ili klikom
ovdje. Atraktivne fotografije i videe plaćamo.
Želite raditi na Indexu? Prijavite se
ovdje.