Formula 1 u Šangaju slavi svoju 1000. utrku
FORMULA 1 će ovog vikenda obilježiti vrijednu obljetnicu. Treća utrka ove sezone, VN Kine koja se vozi u Šangaju, bit će njena tisućita utrka!
Od prve utrke u Silverstoneu, preinačenoj zračnoj bazi iz Drugog svjetskog rata u ruralnom dijelu Engleske, do ovog vikenda i 1.000. utrke na 240 milijuna dolara vrijednoj stazi u Šangaju, Formula 1 je prešla dugačak put.
U Silverstoneu je održana prva utrka prije 69 godina i VN Velike Britanije je ostala, uz VN Italije, jedina utrka koja je prisutna cijelo vrijeme u kalendaru Formule 1, a VN Kine jedna je od mlađih utrka, prva je vožena 2004. i ona sada slavi svoju 15. godinu.
Kroz 70 godina Formula 1 je posjetila 32 zemlje na pet kontinenata, a ulična utrka u Vijetnamu bit će najnovija postaja sljedeće godine.
Talijan Giuseppe 'Nino' Farina pobjednik je te prve utrke F1 svjetskog prvenstva koja je održana 13. svibnja 1950. i četiri mjeseca kasnije je uzeo naslov svjetskog prvaka kod kuće. Za usporedbu, natjecateljska sezona sada traje dvostruko dulje nego tada.
Michael Schumacher drži rekord sa sedam naslova svjetskog prvaka, a zanimljivo je da je njegova zadnja pobjeda postignuta baš na stazi u Šangaju gdje se vozi 1.000. utrka, i to 2006. On je također rekorder s 91 pobjedom u Formuli, a iza njega su Lewis Hamilton sa 74 i Sebastien Vettel s 52.
Kada je bio na vrhuncu karijere, Nijemac je sumirao čar ovog sporta...
"Svake godine nađemo nešto novo i budemo brži, to je Formula", kazao je svojedobno Schumacher koji je prije nešto više od pet godina pao na skijanju i teško se ozlijedio.
Jedan od Schumacherovih bivših momčadskih kolega iz Ferrarija, Brazilac Rubens Barrichello, rekorder je po broju utrka na kojima je startao, ali on, nažalost, nije uspio osvojiti nijedan naslov svjetskog prvaka u 18 godina dugoj karijeri.
Argentinac Juan Manuel Fangio je dominirao prvo desetljeće Formule 1 osvajanjem pet naslova svjetskog prvaka u sedam sezona od 1951. Njega su naslijedili u 60-ima višestruki svjetski prvaci Australac Jack Brabham te Britanci Jim Clark, Graham Hill i Jackie Stewart.
Tijekom 70-ih Formulu je obilježilo rivalstvo između Britanca Jamesa Hunta i Austrijanca Nikija Laude, a u 80-ima su se pojavili velikani Francuz Alain Prost i legendarni Brazilac Ayrton Senna, prije nego što je Schumacher započeo svoju dominaciju sredinom 90-ih.
Više od 20 vozača od njih ukupno 772, koliko ih je startalo na svim utrkama, poginulo je za volanom, uključujući i Sennu i Austrijanca Rolanda Ratzenbergera 1994. na VN San Marina.
Njihova pogibija je uzrokovala opsežne promjene s ciljem poboljšanja sigurnosti i rezultat toga je bilo da ni jedan vozač nakon toga nije poginuo do 2015. Tada je od posljedica ozljeda glave zadobivenih na VN Japana 2014. preminuo Francuz Jules Bianchi.
Ferrari je jedini konstruktor koji se natjecao na svim svjetskim prvenstvima i ima rekordnih 16 naslova otkako je uvedeno prvenstvo za konstruktore 1958. kao Međunarodni kup za proizvođače Formule 1.
Prvi pobjednik je bila britanska momčad Vanwall i Europljani su dominirali s trojkom britanskih konstruktora - Williams (9 naslova), McLaren (8) i Lotus (7). Slijedi ih Mercedes s pet naslova, dok je austrijski Red Bull pod Sebastienom Vettelom osvojio četiri naslova od 2010. do 2013.
I sada, 70 godina kasnije, između Formule nekada i Formule danas velika je razlika, i to ona novčana. Organizaciju Formule 1 je za osam milijardi dolara 2017. kupio američki medijski gigant Liberty Media i njene su dionice na Wall Streetu, što je dugačak put od početaka kada su proizvođači guma i motornih ulja besplatno svojim proizvodima snabdijevali sudionike utrka u zamjenu za logo na odijelu vozača.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati