Kako je Football Manager promijenio svijet nogometa
Tekst u cijelosti prenosimo s portala GameSpot od autora Oscara Dayusa.
U proteklom desetljeću prodano je osam milijuna primjeraka Football Managera. Više od milijun ljudi koji su kupili Football Manager 2018, njih 46 posto, i dalje ga igra u rujnu ove godine, 10 mjeseci nakon što je igra izašla. Od svih koji su ga kupili - uključujući one koji su ga jeftino nabavili na rasprodaji na Steamu - prosječno vrijeme igranja je 285 sati.
Koju god metriku odlučili koristiti, brojke Football Managera kvalificiraju ga kao uspjeh, pogotovo s obzirom na to da ga često nazivaju proslavljenom proračunskom tablicom oni koji igru ili ne razumiju ili ne razumiju sport koji izvrsno simulira. Utjecaj Football Managera nadilazi prodajne brojke. Budimo realni, radi se o niche igri koju je teško prodati onima koji već nisu opsjednuti nogometom. Ipak, ona ima sličnu kulturalnu važnost kao i FIFA, koja svake godine prodaje puno više kopija i bez sumnje ima puno veći budžet. Na dugotrajni serijal Sports Interactivea, ranije poznat kao Championship Manager prije partnerstva sa Segom 2004, jednako se često referiraju na forumima i u razgovorima, a postoje čak i komične rutine.
Posao zahvaljujući uspjehu u Football Manageru
Ljudi su dobivali i posao na temelju vještine u Football Manageru. Matt Neil je dobio ulogu u timu analitičara Playmouth Argylea nakon što je godinama proučavao klub za Sports Interactive i religiozno igrao igru. U međuvremenu, Vugar Huseynzade je imenovan glavnim trenerom azerbajdžanskog nogometnog kluba FC Baku koji se natječe u prvoj ligi zahvaljujući uspjehu u Football Manageru. Braća Cowley koja vode Lincoln City, dospjela su na naslovnice prošle godine nakon što su izbacila premierligaša Burnley da bi došla u četvrtfinale FA kupa, a igranje Championship Managera kao djeca nazvala su "domaćom zadaćom" koja im je pomogla da se pripreme za pravu stvar. Iako bi se moglo sumnjati u istinitost te tvrdnje, činjenica je da postoje stvarni profesionalni treneri koji su vođenje ekipe okusili upravo iz računalne igre.
"Cijela stvar je apsolutno luda"
"Smatram da je cijela stvar apsolutno luda", rekao mi je direktor serijala i Sports Interactivea Miles Jacobson u nedavnom posjetu londonskom studiju tvrtke. "Kad mi netko pošalje tvit: 'Vaša igra mi je pomogla kroz vrlo teško razdoblje u životu', bilo da se radi o nekom u bolnici tko boluje od depresije, što je očito sve češći slučaj u današnje vrijeme, ili nekome tko pati od tjeskobe, pomislim kako je činjenica da je pomogla tolikom broju ljudi prilično luda."
Ne pomaže Football Manager samo ljudima. Opširnoj bazi podataka stvarnih igrača u serijalu i vojsci od više od 1000 istražitelja nema ravnih u svijetu nogometa. Mnogim profesionalnim klubovima više se isplati licencirati podatke Sports Interactivea nego pokušati napraviti vlastitu bazu.
Profesionalni klubovi služe se igrom na različite načine
"U nekim slučajevima klub će vidjeti video nekog igrača i pomisliti: 'Wow, jako je dobar'", kaže Jacobson. "Ali živi u Boliviji. Nazvat će nas i pitati: 'Što vaš bolivijski istraživač misli?' te na temelju toga odlučiti hoće li ga ići pogledati uživo ili ne." Neki (klubovi) istražuju igrače pa, primjerice, traže povijest ozljeda. Neki drugi imaju cjelovite baze podataka i redovito ih ažuriraju i koriste kao dio svog sustava za istraživanje.
"Postoji jedan ogroman, ogroman klub koji želi napraviti vlastiti projekt s podacima i licencirali su našu bazu podataka kao početnu točku. Željeli su znati koje mi atribute pratimo i na kraju su napravili prilično istu stvar kao i mi. Postoje i drugi klubovi koji imaju vlastite projekte podataka koji su došli k nama i rekli: "Gledamo samo ove četiri karakteristike . Možete li izračunati kako to izgleda na ostalim igračima kako bismo znali kojih pet možemo dovesti kao zamjenu za srednjeg braniča koji ima slične karakteristike, ali (umjesto da ima 29 godina poput njega) moramo znati koji će igrači biti kao on za tri godine. Radimo i to. Funkcionira na različite načine s različitim klubovima."
Nogomet ide sve dalje kad je riječ o analizi podataka, a u tom smislu mnogi profesionalni klubovu pokušavaju svladati ono što Sports Interactive radi već godinama. Football Manager sada nudi mogućnost da zaposlite analitičara podataka u igri kako bi istraživao protivničke igrače, kretanje i posjed lopte vaše ekipe, između ostalih varijabli.
Screenshot: FM 2019Utjecaj Football Managera na navijače
Upravo se u tome može osjetiti utjecaj Football Managera na mlađe fanove - s takvim detaljima u simulaciji, serijal educira generacije nogometnih navijača na razini koju prije 30 godina nisu mogli zamisliti ni profesionalni treneri. Navijači danas poznaju taktike, regulative transfera i detaljne administrativne procese u nogometu za koje prije ne bi znali ni da postoje. Jacobson kaže da nogometni navijači svoje znanje o nogometu duguju različitim izvorima, ali nema sumnje da je Football Manager jedna od najdetaljnijih igara tog tipa. Čak i ako ne igrate Football Manager, mogli ste čuti prijatelja koji se hvali kako mu je dešnjak na lijevom krilu u formaciji 4-2-4 pomogao da osvoji Ligu prvaka s Grimsby Townom. Međutim, smatra li nogometna industrija bolje poznavanje nogometa pozitivnom stvari ili ne, sasvim je druga tema.
"Sigurno postoje neki menadžeri koji imaju problema s činjenicom da navijači sada znaju više o nogometu nego što su oni sami znali prije - bilo da je riječ o našoj igri, FIFA-i ili WhoScored, ili nekoj drugoj stranici sa statističkim podacima", navodi Jacobson. "U jednom trenutku bilo je puno menadžera starog kova koje su mlađi navijači znali upitati: 'Zašto ne gledate ovog igrača koji igra u drugoj bjeloruskoj ligi?', a oni bi im uzvratili pitanjem: 'Kako uopće znate za tog igrača?', na što bi mlađi odgovorili: 'Oh, postane briljantan u Football Manageru.' I dalje postoje ljudi koji na to gledaju kao na nešto negativno."
Svjesni utjecaja koji njihov serijal može imati na ljude i nogometnu industriju, Jacobson kaže da postoje dvije stvari koje Sports Interactive namjerno radi pogrešno. Prva je učestalost ozljeda kako bi igra bila manje frustrirajuća za igrače. Druga je vjerojatnost da menadžer dobije otkaz, što je puno izglednije u stvarnom nogometu jer se treneri suočavaju s otkazom čim stvari na terenu krenu loše. Kada bi u Football Manageru otkaz bio češći nego u stvarnom životu, potencijalno ne bi trebalo dugo da stvaran život slijedi primjer iz igre.
Football Manager potiče promjene u stvarnom svijetu
Nedavno je serijal počeo koristiti svoj utjecaj kako bi upućivao na potrebne promjene i u stvarnom svijetu. Football Manager 2017 sadržavao je niz različitih scenarija u vezi s Brexitom i hoće li Velika Britanija glasati za napuštanje ili ostanak u Europskoj uniji. Različiti scenariji koji su također uključivali i "meki" ili "tvrdi" Brexit, utjecali su na varijable kao što su vjerojatnost dobivanja radnih dozvola za strane igrače, kao i simuliranje povećane kontrole nad useljavanjem koju bi Ujedinjeno Kraljevstvo moglo provoditi nakon Brexita. "U potpunosti smo nepolitički pokazali različite scenarije koji bi se mogli dogoditi diljem Velike Britanije i kako bi utjecali na nogomet, a mnogim ljudima su otvorili oči", kaže Jacobson.
Sljedeći godine u Football Manageru je bilo moguće da igrači generirani od računala u nekim slučajevima javno obznane homoseksualnu orijentaciju - potez koji još nije napravio nijedan aktivni profesionalni nogometaš. 2014. njemački reprezentativac Thomas Hitslperger postao je prvi nogometaš iz Premier lige koji je to učinio, dok je američki veznjak Robbie Rogers svoju seksualnu orijentaciju objavio godinu dana ranije. Obojica su osjećala da to mogu učiniti tek nakon završetka igračke karijere, iako se Rogers kasnije vratio nogometu dolaskom u LA Galaxy.
"Pokušavao je pokazati nogometnom svijetu da je to posve normalno", komentira Jacobson odluku Sports Interactivea da uključi tu mogućnost u svoju igru. "Uzeli smo utjecaj i ohrabrenje iz drugih sportova, od ljudi koji su to proživjeli. Imali ste ljude koji su to učinili u ragbiju. Nakon malog porasta prodaje artikala povezanih s klubom, svi su to zaboravili."
Što ako se netko ne slaže sa Sports Interactiveom koji promjenama u igri pokušava promijeniti svijet nogometa? "Iskreno, ako netko ima problema s igračima koji se deklariraju kao homoseksualci u igri, ne želim da je igraju", izjavio je Jacobson.
"Radimo s antidiskriminacijskom organizacijom Kick It Out već 22 godine, izbacujući rasizam, homofobiju, islamofobiju i antisemitizam iz nogometa. Radimo s njima jer za taj otpad u društvu nema mjesta. Mi smo multikulturalni tim, koji uključuje ljude svik seksualnih orijentacija. Svi smo jednaki. Svi smo ljudi i ne vidim zašto bi nogometni svijet bio drukčiji."