Ostojiću, što se čeka? Gdje je ta reforma i kada će se vidjeti rezultati? Za operaciju kuka u Koprivnici se čeka do 2018.!
Foto: Darko Tomas/Cropix
MINISTARSTVO zdravlja zajedno sa HZZO-om javnosti ne daje točan uvid u podatke o listama čekanja. Dok na Nacionalnoj listi čekanja preko stranice HZZO-a možete vidjeti jedne brojke, potpuno drugačije su prikazane na listama čekanja koje objavljuju same bolnice.
"Liste čekanja su frizirane, koliko god gledali u njih do pravih podataka je nemoguće doći. Kolege iz nekih bolnica su mi rekle da oni čak i ne stavljaju sve naručene pacijente na listu čekanja. Ministarstvo s druge strane stalno daje općenite izjave da su negdje liste skraćene, negdje produžene, a točnih podataka nema nigdje", rekla je za Index dr. Nevenka Kovač, predsjednica Udruge privatnih poliklinika i bolnica u Hrvatskoj.
Ovu je izjavu potkrijepila podacima u koje smo se i sami uvjerili. Na Nacionalnoj listi čekanja za operaciju kuka i koljena u Općoj bolnici Dr. Tomislav Bardek u Koprivnici nema navedenog niti jednog pacijenta, dok s druge strane na listi čekanja spomenute bolnice na iste operacije čeka oko 500 pacijenata, a njih 100 je naručeno tek za 2018. godinu.
"Apsurd je da dok primjerice samo u jednoj bolnici 100 pacijenata čeka čak pet godina na operaciju kuka, a kad bi se zbrojali podaci svih bolnica u Hrvatskoj brojka bi znatno narasla, naše Ministarstvo je za smanjenje lista čekanja za ortopediju raspisalo natječaj i to samo za postupke na ramenu i stopalu, a potreba za tim operacijama je znatno manja nego za kuk", rekla je dr. Kovač.
"Razlomljene" liste
Naime, Ministarstvo je taj natječaj raspisalo u srpnju zajedno sa natječajem za još neke dijagnostičke postupke jer su liste čekanja počele rapidno rasti otkako je HZZO sa privatnim poliklinikama raskinuo ugovore.
Otkako 31. ožujka nije produljio ugovore sa 16 privatnih bolnica i poliklinika liste su se toliko povećavale da je dnevno bilo čak 3000 pacijenata više na listama čekanja.
"Tako smo 22. svibnja 2012. imali 580.000 ljudi na listama čekanja. Usporedbe radi dana 5. travnja 2013. je na listama bilo 634.326 pacijenata, a samo pet dana kasnije 10. travnja bilo ih je gotovo 10.000 više (643.722)", rekla je dr. Kovač.
Dodaje kako je sada tek stvarno stanje nemoguće doznati jer je Ministarstvo "razlomilo" liste i uvelo nove pretrage. "Kad im kažemo da sad ima više pacijenata odgovaraju nam da je to zbog novih pretraga", rekla je dr. Kovač.
Također se osvrnula na natječaj Ministarstva iz srpnja kada je na njihovom natječaju za postupke na ramenu i stopalu ugovor dobila Klinika za ortopediju Lovran, koja je državna bolnica.
Državna bolnica pobijedila na natječaju za operacije na koje pacijenti već čekaju
"Oni su ponudili 25 nižu cijenu od ostalih, a budući da su državna bolnica njima HZZO već daje budžet za plaće i troškove bolnice, što znači da im dvostruko plaća za operacije. S druge strane sporno je što je na Nacionalnoj listi čekanja u to vrijeme pisalo da bolnica Lovran već ima 221 pacijenta na listi čekanja s prosjekom od 129 dana čekanja. Pitam se kako je moguće da su dobili ugovor za nove operacije kad nisu "riješili" ni svoje pacijente", rekla je dr. Kovač.
Dodaje kako nema ni logike da je Ministarstvo što se tiče ortopedije raspisalo natječaj za operacije ramena i stopala, kad je prosjek čekanja na njih tri do četiri mjeseca dok u isto vrijeme pacijenti na operaciju kuka čekaju i do pet godina.
Kad bi se kaže, nastavilo dalje pretraživati pojedinačno bolnice i liste svašta bi se dalo pronaći.
Marijo Drlje iz Udruge hrvatskih pacijenata kaže kako je stanje sa listama krajnje iskomplicirano te da je sustav tako izorganiziran da se ne može doći do pravih podataka.
"Mi smo Ministarstvu zdravlja uputili osvrt na novu reformu u solidarnom javnom zdravstvenom sustavu (SJZS), koja je počela 1. rujna 2013. godine, a koja nas u najmanju ruku zabrinjava. Želimo da nam odgovore na nekoliko pitanja. Je li ovo reforma po mjeri bogatih građana i novih tajkuna u zdravstvu te miču li se pomalo siromašni i bolesni građani iz javnih bolnica i od dostupnosti specijalističkih pregleda?", rekao je Drlje.
U ime Udruge pita se zašto ova reforma nije stavila ogromne neiskorištene kapacitete u službu oboljelih u cilju smanjenja lista čekanja, nego ih je još više ostavila neiskorištenima.
HZZO: Greške se događaju, ali ih rješavamo
Iz HZZO-a su nam odgovorili da su podaci na Nacionalnoj listi čekanja svježi unutar dana, točnije, da se svakih sat vremena prikupljaju novi podaci.
"Objava liste čekanja bolnica je u nadležnosti svake pojedine bolnice i sadržava detaljnije informacije o pojedinim pacijentima (pod anonimnom oznakom). Što se prikaza na nacionalnim listama tiče, oni se dostavljaju već spomenutim intervalom svakog sata, automatizirano od strane bolničkog informacijskog sustava koji je također u nadležnosti bolnice", stoji u odgovoru HZZO-a.
Ističu da je obveza bolnica točne podatke dostavljati i nacionalnom sustavu i objavljivati ih na vlastitim web stranicama.
"Naravno da su pogreške i odstupanja moguća, no HZZO nadzire točnost podataka, obavlja kontrole na terenu, te je više puta upozoravao bolnice na pojedinačne pogreške. Možemo potvrditi da smo takve slučajeve do sada uspješno rješavali", kažu u HZZO-u.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati